CCR a respins ordonanța de urgență privind anticipatele/Alegerile înainte de termen devin aproape imposibile/Raportor a fost Daniel Morar
UPDATE 1: Potrivit surselor citate, OUG a fost declarată neconstituțională în integralitatea sa, atât pe formă, cât și pe fond. Decizia a fost luată cu 8-1, singura care a votat pentru admiterea OUG fiind judecătoarea Simina Tănăsescu.
În ce privește motivele de neconstituționalitate pe formă, judecătorii au decis că nu pot fi aduse modificări de substanță legislației electorale prin OUG cu mai puțin de un an înainte de alegeri.
În ce privește motivele pe fond, unul dintre acestea e că s-ar fi adus atingere drepturilor fundamentale de a alege și de a fi ales. Judecătorii CCR au argumentat că suprapunerea alegerilor locale cu cele parlamentare ar fi făcut neclar modul în care o persoană ar putea candida și pentru un post de ales local, și pentru un post de parlamentar.
Curtea Constituțională a respins joi ordonanța de urgență privind alegerile anticipate, au declarat surse din cadrul Curții pentru G4Media.ro . Ordonanța prevedea, printre altele, reducerea e la 90 la 50 de zile a perioadei în care puteau fi organizate alegerile parlamentare anticipate din momentul dizolvării Parlamentului.
Decizia are un impact major anticipatelor, deoarece scrutinul înainte de termen nu mai poate fi organizat mai devreme de finalul lunii iulie, în absența unui nou act normativ care este puțin probabil să mai fie adoptat.
Raportor în această speță a fost judecătorul constituțional Daniel Morar, fostul șef al Direcției Naționale Anticorupție.
Avocatul Poporului, Renate Weber, a sesizat, pe 21 februarie, Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate referitoare la prevederile OUG 26/2020 privind modificarea legislaţiei alegerilor parlamentare şi unele măsuri pentru organizarea alegerilor parlamentare anticipate.
Ordonanța de urgență a fost deja respinsă de Senat, cu voturile PSD, UDMR, ALDE și PMP.
Potrivit unui comunicat de presă transmis de Avocatul Poporului, ordonanţa „încalcă o serie de prevederi constituţionale şi nu respectă recomandările Comisiei de la Veneţia în materie electorală”.
„Avocatul Poporului atrage atenţia, între altele, că modalitatea de organizare a alegerilor pentru Parlamentul României nu poate fi legiferată pe calea ordonanţei de urgenţă, fiind împotriva întregii arhitecturi constituţionale (voinţei Constituantei) ca modalitatea de alegere a organului ‘reprezentativ suprem al poporului român’ să fie dată Guvernului prin delegare. Este important de spus că, în domeniul electoral, competenţa Guvernului este aceea de organizare a alegerilor şi de reglementare normativă a măsurilor care se impun în acest sens şi nu de stabilire efectivă a sistemului electoral naţional, care reprezintă un drept suveran al Parlamentului. În plus, OUG 26/2020 este neconstituţională, întrucât prevederile sale operează modificări în privinţa drepturilor electorale, pentru care Constituţia interzice, în mod expres, efectuarea de modificări de ordin legislativ pe calea ordonanţei de urgenţă. Este necesar, aşadar, ca modificările reglementărilor sistemului electoral să fie făcute prin lege organică adoptată în cadrul dezbaterilor parlamentare”, precizează sursa citată.
Avocatul Poporului subliniază că modificarea legislaţiei în materie de alegeri parlamentare prin ordonanţă de urgenţă survine cu aproximativ 10 luni înaintea mandatului noului Parlament şi la mai puţin de 9-10 luni până la organizarea la termen a următoarelor alegeri parlamentare.
„În consecinţă, Avocatul Poporului observă faptul că Guvernul nu respectă Codul bunelor practici în materie electorală, adoptat de Comisia de la Veneţia, care recomandă, între altele, modificarea sistemelor de scrutin cu cel puţin un an înainte de alegeri. Pe de altă parte, din textul ordonanţei reiese posibilitatea organizării alegerilor parlamentare anticipate la aceeaşi dată cu alegerile locale generale în mod excepţional în anul 2020. În context, Avocatul Poporului menţionează că legile trebuie să reglementeze pentru viitor toate situaţiile posibile care se pot ivi, fără a se limita la doar una dintre ele. Or, prevederea din actul normativ sus menţionat se referă doar la situaţia anului 2020, nereglementând posibilitatea aplicării ei şi pentru alte situaţii posibile viitoare, ulterioare anului 2020”, mai spune Avocatul Poporului.
De asemenea, susţine sursa citată, în actul normativ există prevederi care afectează dreptul de vot şi dreptul de a fi ales.
Plenul Senatului a respins miercuri, cu 86 de voturi ”pentru” (PSD, UDMR, ALDE, PMP) și 34 de voturi ”împotrivă” (PNL, USR), ordonanța de urgență privind alegerile anticipate, ale cărei principale prevederi vizează că românii vor putea vota la orice secție din țară sau din străinătate la parlamentare, că numărul senatorilor și deputaților de diaspora se dublează, iar românii din afara granițelor vor putea vota timp de trei zile, la fel ca la alegerile prezidențiale. De asemenea, o altă prevedere a ordonanței vizează reducerea de la 90 la 50 de zile a termenului în care se anunță data alegerilor parlamentare.