Câți profesori au declarat oficial la ANAF că dau meditații și câți bani au făcut din această activitate. Reacția părinților
Aproape 12.000 de profesori din București și țară și-au declarat anul trecut, la ANAF, veniturile. Vorbim despre o sumă totală în valoare de 169 de milioane de lei, bani obținuți numai din meditatii.
Profesorii meditează nu câte un singur elev, ci grupuri. Sursa foto: arhivă
Iar România are aproximativ 180.000 de dascăli. Deci, oficial, doar 6,6 % din totalul dascălilor care predau în școlile românești dau meditații. În realitate însă, numărul acestora este mult mai mare, spun părinții.
Concret, cele mai mari venituri din meditații au fost declarate de profesorii bucureșteni care au câștigat 40.779.742 de lei. Asta înseamnă puțin peste 8 milioane de euro. Această sumă a fost încasată - per total - de către 1.935 de persoane. În topul profesorilor cu cele mai mari venituri încasate șideclarate urmează dascălii din Sibiu (15.638.196 lei), Cluj (14.540.072 lei), Timiș (7.441.885 lei) și Prahova (6.367.430 lei).
În ceea ce privește numărul profesorilor care au declarat veniturile obținute din meditații în top, după bucureșteni, se clasează cei din Cluj, Iași, Timiș și Prahova. În total sunt 11.734 de persoane care plătesc impozit pe meditații.
Când la mate dai de greu…scoți bani grei din buzunar
Dan Tita, președintele Federației Părinților din sectorul 1 al Capitalei a declarat pentru ADevărul că prețul perceput de dascăli variază de la caz la caz. „Contează numele profesorului, cât de bine este cotat, la ce școală, liceu sau colegiu predă, dacă școala se află în mediul urban sau rural, contează materia pe care o predă, nivelul pentru care îi pregătește pe copii. Însă, la modul general vorbind, prețurile din sectorul 1, de exemplu, pleacă de la 100-150 de lei pe oră și pot ajunge până la 250-300 de lei. Mă refer la materiile importante pentru examene precum Limba română și Matematică și la profesorii care predau la colegii naționale, acolo unde nivelul este unul ridicat, peste medie”.
Părintele ne-a declarat că, în ultima vreme, au explodat meditațiile online. „După pandemie și-au dat seama de beneficiile școlii de la distanță. Și-au dat seama că pot aduna în jurul laptopurilor mai mulți elevi. Prețul unei ședințe online poate ajunge și până la 250 de lei. Dacă facem un calcul simplu..vă dați seama cât câștigă un profesor de la acești copii doar într-o singură oră?”
La Limbile străine, care și ele se cer la examenele naționale, sumele sunt mai mici. „O ședință la engleză sau franceză ar putea costa de la 60, 70 de lei. Aici concurența este mai mare, căci au apărut o mulțime de cursuri online pe care elevii le pot accesa”.
Însă elevii se meditează și la alte materii. Iar dacă ne gândim că în cazul acestora prețurile ar fi mai mici, ne înșelăm. „Un copil care ajunge la un liceu bun sau foarte bun va trăi un șoc: profesorii care predau și alte materii precum Chimie, Fizică, Istorie, Geografie etc au pretenții foarte mari. Nivelul la clasă este uneori atât de ridicat, pretențiile atât de mari încât elevii nu au cum să facă față cerințelor și au nevoie de ajutor suplimentar. Așa ajungem în situația în care un elev de clasa a IX-a sau a X-a să se mediteze la..Istorie sau Chimie, să zicem. Și iată cum sunt nevoiți să scoată alți bani din buzunare ca să nu rămână corigenți. Prețurile sunt între 100 și 120 de lei pe oră sau pe ședință. Ședința poate fi de o oră jumătate sau două ore. Depinde”.
De ce ne medităm copiii încă din clasa a III-a? Ca să intre la Colegiu
Dan Tita ne-a declarat că sunt copii care se meditează începând din clasele primare până în clasa a XII-a inclusiv. „Sunt elevi care se meditează încă din clasa a III-a, care lasă păpușile și mașinuțele deoparte și deschid culegerea de matematică. Sunt acei copii care parcă au uitat să mai fie copii. Mă refer, mai exact, la cei care în clasa a V-a vor da examen de admitere la colegii. Sunt copii care se pregătesc pentru acel examen ani la rând. Și o fac chiar cu profesorii din colegiile respective, care concep subiectele și care corectează lucrările. Altfel, nu ar avea nici o șansă să fie admiși, chiar dacă ei sunt foarte buni”.
Părintele consideră că aceste examene de admitere, care sunt dificile precum cele de olimpiadă, îi obligă pe părinți să-și ducă copiii la meditații.
„Subiectele sunt concepute de profesorii din școala respectivă. Practic, ei decid nivelul elevilor. Și totul se face cu acordul tacit al Ministerului. Atâta timp cât ministerul nu reglementează această procedură și nu vine cu nici o modificare, profesorii vor decide cine trece examenul și cine nu. Am avut acum câțiva ani un caz semnalat de o mămică. Își meditase copilul cu o profesoara din colegiul respectiv, dar care ieșise de câțiva ani la pensie, nu mai era în sistem și pierduse cumva legătura cu colegii. Profesoara nu l-a pregătit pe copil pe modele actuale de subiecte, iar elevul a fost respins la examen. Ar mai fi avut nevoie de câteva sutimi să treacă. După ce a ieșit scandal, după ce mama a făcut contestație, a depus plângere la inspectorat, la ministru copilul a fost admis”, mai povestește Dan Tita.
Părintele a venit cu un alt exemplu: „Un profesor de la un colegiu din sectorul 1 face meditații cu copii de clasa a II-a, a III-a și a IV-a tocmai pentru accederea, în clasa a V-a, la acel colegiu. Face meditații „1 la 1”, adică cu fiecare copil în parte, nu-i pregătește pe mai mulți odată. Și ia 200 de lei pe oră. Acesta era tariful de anul trecut, acum poate a mai scumpit. Și sunt copii, mă refer acum la modul general, care se meditează și de două, trei ori pe săptămână”.
Dan Tita ne-a spus că și pentru clasa a IX-a s-ar putea organiza în curând examen intern. „Și să vedeți atunci meditații! Peste patru ani, colegiile vor putea organiza examen de admitere la clasa a IX-a anterioare evaluării naționale. Colegiile își vor face propria selecție și al clasa a IX-a, nu numai a VI-a”.
Educația paralelă nu bătătorește drumul spre succes
Iuliana Constantinescu, președinta Asociației părinților din cadrul liceului „Lucian Blaga” din București a precizat pentru Adevărul că părinții depun eforturi uriașe pentru educația din privat a copiilor.
„Dacă ne gândim că o ședință pornește de la 100-150 de lei, dacă ne gândim că elevii se meditează de mai multe ori pe săptămână consider că acești bani ar putea fi o mare povară pe umerii familiilor. Cunosc părinți care depun eforturi financiare considerabile, ajung, unii dintre ei, să facă împrumuturi bancare, să-și drămuiască fiecare leuț pentru celelalte cheltuieli ale familiei, pentru a putea suporta aceste costuri. Acești oameni realizează că un copil nu ar avea nici o șansă dacă nu beneficiază de pregătire suplimentară. Sunt elevi care nu fac față la clasă, alții care nu ar lua Evaluarea Națională, Bacalaureatul sau nu ar intra la facultate”, a explicat Iuliana Constantinescu.
Însă, chiar și așa, meditați ani de zile, nimeni nu poate garanta că acești copii vor avea și succes mai departe. Motivul ni-l explică Dan Tita. „La meditații se lucrează pe modele de exerciții, pe modele de subiecte. Copiii învață mecanic. Sunt niște mici robiți. Dacă îi scoți din acele tipare, din zona lor de confort,și îi pui în fața unor situații noi , nu vor ști ce să facă. Acești copii se meditează, iau examenele, apoi uită tot ce au învățat. Asta se întâmplă tocmai pentru că nu au fost instruiți să judece, să analizeze, să gândească în profunzime, să facă asocieri logice și să emită judecăți de valoare”.
Iuliana Constantinescu consideră că am ajuns în punctul în care putem vorbi despre o educație paralelă. „Elevii având parte de o pregătire intensă în afara școlii și nu la școală, așa cum ar fi firesc. Cauzele sunt multiple, începând cu pregătirea precară a cadrelor didactice. Avem foarte mulți profesori suplinitori sau care predau discipline complementare celei pentru care s-au pregătit în mod deosebit. Avem foarte mulți profesori pensionari care fac față cu greu unei activități didactice peste vârsta de pensionare. Avem profesori total dezinteresați și mai avem și categoria aceea de profesori care pun extrem de multă presiune și care se poartă ca un dictator în sala de curs, tocmai pentru a-i obliga pe copii să apeleze la meditații”, mai spune Iuliana Constantinescu.
Potrivit Codului de Etică, profesorii nu au voie să-și mediteze elevii de la clasă. Mai mult decât atât, dascălii sunt obligați, începând din acest an calendaristic, să-și asume în scris faptul că nu-și meditează elevii la clasa cărora predau. Această declarație poate fi transmisă școlilor până la finalul lunii decembrie. De asemenea, profesorii sunt obligați prin lege să-și declare veniturile, la fel ca toate persoanele care obțin venituri independente. Aceste sume de bani se impozitează.
Sursa: adevarul.ro