Cât de periculoase sunt șoselele cu 2+1 benzi. Avertismentul experților: „Suntem într-o mare eroare”

Cât de periculoase sunt șoselele cu 2+1 benzi. Avertismentul experților: „Suntem într-o mare eroare”

CNAIR va introduce a treia bandă, alternativă, pe șoselele spre Moldova, dar sistemul denumit 2+1 trebuie implementat cu mare atenție, altminteri poate aduce o serie de riscuri pentru siguranța circulației.

Accidentele sunt frecvente pe DN2

Accidentele sunt frecvente pe DN2

Ministerul Transporturilor a publicat, recent, un proiect de ordin pentru introducerea sistemului de siguranță rutieră „2+1” pe drumurile naționale aflate în exploatarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Este vorba de implementarea unei benzi „de depășire alternativă pentru fiecare direcție, în scopul reducerii riscului de producere a coliziunilor frontale și laterale între vehicule”. Experții consultați de „Adevărul“ au păreri împărțite despre această soluție tehnică.

„Sistemul de circulație 2+1 prezintă soluții tehnice de amenajare a drumurilor pentru desfășurarea în condiții de siguranță a circulației alternante a vehiculelor pe drumurile administrate de CNAIR cu următoarele caracteristici: platforma cuprinsă între 12-14 metri, două benzi de circulație în profil transversal și acostament consolidat. De precizat faptul că sistemul 2+1 a fost implementat în țara noastră, în baza experiențelor internaționale, sub forma unui proiect pilot pe unul dintre drumurile naționale pe care s-au înregistrat foarte multe accidente de circulație soldate cu pierderi de vieți omenești, respectiv pe DN 2, sector km 30+200 – 40+200. Rezultatele obținute în urma monitorizării acestui sector de drum de către CNAIR s-au dovedit încurajatoare, respectiv a scăzut numărul accidentelor rutiere și s-au redus ambuteiajele, ulterior aplicării sistemului de circulație 2+1”, se arată în expunerea de motive a viitorului act normativ.

image

Un singur accident în câțiva ani

Purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, a explicat ce rezultate a avut testarea pe zece kilometri a soluției tehnice 2+1. „Undeva în 2018, soluția 2+1 a fost introdusă pe 10 kilometri din DN2, care este cunoscut ca și «drumul crucilor» din cauza numărului mare de accidente rutiere mortale. De atunci, pe respectivul sector a mai fost înregistrat un singur accident mortal. Sigur, sunt șoferi deranjați de acel sector pentru că pe acolo se circulă cu 80 sau 90 de kilometri pe oră și nu cu 150 de kilometri pe oră cum sunt mulți învățați. Cu sistemul 2+1 se circulă mai încet, în limitele legale, dar se circulă și sigur”, a declarat purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Alin Șerbănescu a mai spus și unde se va introduce acest sistem de circulație în prima fază. „DN2, șoseaua care leagă Capitala de orașele Moldovei, va fi astfel amenajat până la Bacău. În mai multe etape, desigur. Apoi, asemănător va fi amenajat și DN 28, drumul care leagă Romanul de Iași și mai departe de granița cu Republica Moldova prin Albița. Trebuie precizat că aceste amenajări nu au legătură și nu vor influența lucrările la A7, autostrada Moldovei”, a precizat purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Atenție la semnalizarea drumului

Fostul campion naţional la raliuri și expert în conducere defensivă Valentin Porcişteanu a declarat pentru „Adevărul“ că soluția tehnică va fluidiza traficul, dar cu două condiții. „Această soluție tehnică pentru drumurile de tip DN este una care a fost adoptată cu succes și în străinătate, numai că administratorii de drumuri trebuie să fie foarte atenți la modul de presemnalizare și semnalizare a traficului, pentru că altfel putem face mai mult rău decât bine. Dacă nu este foarte clar și șoferii nu știu cu exactitate unde au voie să depășească putem produce mai multe accidente decât avem în prezent. Apoi, șoferii trebuie educați cum se utilizează o astfel de șosea. Sigur, or să mai fie și conducători auto care vor mai călca marcajul, care vor mai merge pe contrasens, că așa este la noi, dar în general, cu un balizaj corespunzător, repet, soluția va fi una de succes“, a precizat Vali Porcișteanu.

Păgubos pe distanțe mari

La rândul lui, Cătălin Codescu, preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie din România, nu crede în această soluție tehnică. „Suntem într-o mare eroare. O astfel de soluție este un compromis care poate fi utilizat numai pe distanțe limitate acolo unde nu se pot amenaja două benzi pe sens. În general, DN 2 permite amenajarea 2+2, dar probabil ar mai trebui niște investiții. Acest sistem nu este viabil pe sute de kilometri, nu are cum să funcționeze pe un DN 2 care are un flux foarte mare de vehicule. Ca să nu mai spun că a împuținat accidentele acolo unde a fost testat pe 10 kilometri, dar sunt sigur că a înmulțit numărul evenimentelor rutiere grave imediat după traversarea segmentului de încercare. Ca o concluzie suntem într-o gravă eroare dacă ne gândim că putem utiliza sistemul 2+1 pe sute de kilometri“, a subliniat Cătălin Codescu.

Sursa: adevarul.ro


populare
astăzi

1 Greu de crezut așa ceva, dar...

2 Culisele picante din spatele așa-zisei crize dintre partidele „condamnate” să împartă un ciolan mai auster

3 VIDEO Singura întrebare care l-a făcut pe Putin să tușească...

4 DOCUMENT Pensiile rămân înghețate o perioadă, salariile bugetarilor la fel, dar pentru întreg anul viitor / Toate modificările importante

5 Observația lui Liviu Avram despre legătura dintre Ciucă și Georgescu în contextul noilor dezvăluiri