Cât de eficientă ar fi în România confiscarea mașinilor vitezomanilor, măsură luată de alte țări
Modelul Austriei, care confiscă mașinile celor care circulă cu viteză excesivă, ar putea fi aplicat mai greu în România, dar nu ar fi imposibil, spun experții.
Austriecii care depășescu cu mult viteza legală rămân fără mașini
Autoritățile din Austria au anunţat, recent, că vor să rezolve problema vitezomanilor care își fac de cap pe șosele și vor trece la confiscarea maşinilor şoferilor care depăşesc viteza maximă legală, iar pe unele le vor scoate la licitaţie. Autorităţile austrice spun că încearcă să pună capăt curselor ilegale de stradă şi altor cazuri care implică viteze mari, deoarece au loc multe accidente soldate cu decese, iar uneori sunt implicaţi trecători nevinovaţi. „La vitezele despre care vorbim aici, nimeni nu deţine pe deplin controlul vehiculului său. Maşina devine o armă incontrolabilă şi un pericol pentru oameni complet nevinovaţi”, a declarat ministrul Transporturilor, Leonore Gewessler, într-o conferinţă de presă în care a prezentat planul, conform Reuters.
Prin urmare, persoana care este prinsă conducând cu 60 km pe oră peste limita de viteză în localităţi, unde aceasta este de obicei de până la 50 km/h sau cu 70 km/h peste limita de viteză în afara localităţilor, unde limita este de 130 km/h, va avea maşina confiscată până la două săptămâni, conform noului plan al guvernului. Gewessler a mai precizat că, în cazul unor abateri repetate sau dacă viteza o depăşeşte pe cea legală cu 80 km/h în localităţi, respectiv 90 km/h în afara lor, maşina le va fi confiscată definitiv şi, de obicei, scoasă la licitaţie.
Modelul, preluat din alte țări
Noul plan completează măsurile introduse anul trecut care au prelungit perioada în care şoferii au carnetul suspendat dacă depăşesc viteza maximă legală. „Cine nu mai are maşină nu mai poate accelera. Tocmai de aceea, această măsură are atât de mult succes în alte ţări – pentru că loveşte acolo unde doare şi protejează populaţia”, a spus Gewessler, adăugând că, deşi măsurile sunt dure, sunt şi necesare.
Modelul ar putea fi aplicat mai greu în România, dar nu ar fi imposibil, spun experții. De exemplu, sociologul Mircea Kivu consideră că măsura reținerii mașinii pentru o perioadă de timp nu ar avea efectul scontat spre deosebire de cea a confiscării. „Avem zero efecte la reținerea mașinii pentru că este o măsură oarecum similară cu reținerea permisului, care am văzut că nu funcționează de zeci de ani. Evident, nu mă refer la oamenii normali la cap, ci la cei care sunt obișnuiți să încalce regulile rutiere. Pe de altă parte, confiscarea mașinii este o măsură extremă, ce se aplică unor persoane care încalcă legea grav. Păi dacă avem un șofer care circulă cu peste 220 de kilometri la oră pe șosele, vorbim de un inconștient la modul extrem , iar o astfel de faptă merită și o pedeapsă excepțională. Sigur, vom avea juriști care vor pune problema tulburării dreptului la proprietate, dar o astfel de faptă merită, repet, o pedeapsă excepțională precum confiscarea mașinii”, a precizat sociologul.
La rândul lui, psihologul Mihai Copăceanu a explicat pentru „Adevărul” că unele dintre politicile rutiere eficiente sunt cele care prevăd sancțiuni ridicate în cazul unor evenimente rutiere. „Confiscarea unei mașini în cazul unor abateri grave este o consecință, o măsură post-factum, ceea ce îi va descuraja pe unii conducători auto și va reduce numărul crescut de evenimente rutiere”, susține psihologul.
Totuși, Mihai Copăceanu mai susține că va exista un număr suficient de mare de conducători auto sceptici în aplicabilitatea legii care întotdeauna vor avea încrederea și siguranța că ei nu vor suporta consecințele legii, că vor putea contesta sancțiunile, că vor găsi alternative „pentru a scăpa”. „Vă amintiți vorba românului, «legea este făcută pentru a fi încălcată». Acești conducători sunt cei care nu au teamă de efectele legii și nici nu și-au internalizat un comportament responsabil la volan. Un principiu în psihologie aplicabil acestei situații este acela că plăcerea imediată este mai puternică decât consecințele ulterioare. Cred că avem nevoie mai degrabă de măsuri eficiente care să limiteze și să reducă orice tentativă de a încălca legea și nu să ne concentrăm pe consecințele tardive. Să luăm cazul vitezei excesive care rezultă în accidente mortale. Confiscarea mașinii este o măsură tardivă și deloc eficientă. Ea nu descurajează alți conducători auto periculoși”, a subliniat psihologul.
Mihai Copăceanu spune că victimele accidentelor rutiere se pot împuțina, între altele, dacă autoritățile pun la punct infrastructura. „Când anumite drumuri naționale sunt proiectate, ele au obligația de a avea la bază abordarea de tipul «drum sigur», de a pune viața umană – și vulnerabilitatea ei – în centru. Există un principiu care consideră faptul că până și cea mai conștiincioasă persoană poate greși, dar asta nu ar trebui să o coste viața. Această perspectivă este deosebit de importantă atunci când se iau în considerare nevoile de siguranță ale persoanelor din traficul rutier”, a precizat psihologul.
Sursa: adevarul.ro