Care este originea simbolului creștin al peștelui? Mulți români au semnul pe mașină
Simbolul în formă de pește este foarte puțin cunoscut, dar acest semn poate fi văzut des pe foarte multe obiecte.
Care este semnificația simbolului peștelui FOTO Shutterstock
Cuvântul grecesc pentru pește este "ichthys". Încă din secolul I, creștinii au făcut un acrostih din acest cuvânt: Iesous Christos Theou Yios Soter, adică Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul.
Peștele are și o mulțime de alte conotații teologice, căci Hristos i-a hrănit pe cei 5.000 de oameni cu 2 pești și 5 pâini (o masă recapitulată în sărbătorile creștine ale iubirii) și și-a numit discipolii "pescari de oameni".
Botezul în apă, practicat prin scufundare în biserica primară, a creat o paralelă între pești și convertiți. Teologul Tertulian din secolul al II-lea a pus problema în felul următor: "noi, peștișorii, după chipul lui Ichthys al nostru, Iisus Hristos, ne-am născut în apă".
Grecii, romanii și mulți alți păgâni au folosit simbolul peștelui înaintea creștinilor. Prin urmare, peștele, spre deosebire de cruce, a atras puține suspiciuni, ceea ce îl făcea un simbol secret perfect pentru credincioșii persecutați.
Când au fost amenințați de romani în primele secole după Hristos, creștinii au folosit peștele pentru a marca locurile de întâlnire și mormintele sau pentru a distinge prietenii de dușmani.
Potrivit unei povești antice, atunci când un creștin întâlnea un străin pe drum, creștinul desena uneori un arc de cerc al conturului simplu de pește în pământ. Dacă străinul desena celălalt arc, ambii credincioși știau că se află într-o companie bună. Utilizările actuale ale peștelui pe autocolantele de protecție și pe cărțile de vizită se referă la această practică.
Criticii simbolului peștelui fie îl denunță ca fiind un simbolism de prost gust, fie subliniază că peștele poartă încă un bagaj din zilele în care păgânii îl foloseau pentru a reprezenta fertilitatea sau, mai precis, organele reproductive feminine.
Deși sunt de acord că simbolurile ichthys din reclamele la cărți de telefon par să comercializeze credința, argumentul păgân nu este convingător.
Niciun simbol nu înseamnă același lucru pentru toți oamenii și în orice moment. Faptul că primii creștini au reușit să transforme un simbol deja puternic dovedește creativitatea lor interpretativă, nu ignoranța lor sau o tendință spre sincretism.
Sursa: adevarul.ro