Canada a numit atitutinea Chinei ca fiind neprofesionistă şi cu un potenţial riscant.
Beijinul nu a comentat incidentele, despre care Ottawa susţine că sunt abordate pe cale diplomatică.
Ofiţerul de presă al forţelor armate canadiene, Dan Le Bouthillier, a declarat că incidentele au avut loc în timpul Operaţiunii Neon, care reprezintă contribuţia Canadei în aplicarea sancţiunilor Naţiunilor Unite împotriva Coreei de Nord.
El a precizat că ”în cadrul acestor interacţiuni”, Forţele Aeriene Chineze ”nu au respectat normele internaţionale de siguranţă aeriană”.
”Aceste interacţiuni sunt neprofesionale şi/sau pun în pericol siguranţa personalului” Forţelor Aeriene Canadiene, a mai subliniat Le Bouthillier.
Aeronava canadiană implicată - aeronava de patrulare maritimă CP-140 Aurora – a operat de la baza aeriană Kadena din Japonia între 26 aprilie şi 26 mai.
Le Bouthillier a adăugat că, în unele cazuri, echipajul canadian a simţit un risc ”suficient” de mare, astfel că a fost nevoit să îşi modifice rapid traseele de zbor în vederea evitării potenţialelor coliziuni. În plus, se pare că avioanele chineze erau suficient de aproape încât echipajele lor erau ”foarte clar vizibile”.
Bouthillier a mai spus că acest tip de incidente sunt din ce în ce mai frecvente.
Episoade similare din partea Beijingul au fost identificate în trecut de avioanele şi navele canadiene, americane şi alte state aliate care zboară în spaţiul aerian al Oceanului Pacific.
De pildă, în 2017, avioanele chineze au ajuns la 45 de metri distanţă de o aeronavă americană, o mişcare pe care Forţele Aeriene Americane au caracterizat-o drept lipsită de profesionalism.
Doi ani mai târziu, două avioane de luptă chineze au zburat la 300 de metri pe lângă o navă de război canadiană.
Un cotidian chinez de stat a descris incidentul drept o ”primire călduroasă” pentru Forţele Aeriene Canadiene din partea Forţele Navale şi Aeriene ale Chinei.