Campania pentru prezidenţiale la radio-TV, între 3 octombrie şi 1 noiembrie. Ce reguli trebuie să respecte posturile

Campania pentru prezidenţiale la radio-TV, între 3 octombrie şi 1 noiembrie. Ce reguli trebuie să respecte posturile

Campania electorală în audiovizual se va desfăşura între 3 octombrie şi 1 noiembrie, televiziunile şi radiourile, publice şi private, fiind obligate să ofere gratuit spaţii în emisiunile lor candidaţilor la preşedinţie şi să respecte reguli stricte, potrivit unui proiect al CNA.

Membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) au votat, în şedinţa de marţi, un proiect de Decizie privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea preşedintelui României. Proiectul va intra în dezbatere publică timp de 10 zile, urmând ca CNA să dea un vot final asupra acestuia.

Potrivit proiectului CNA, campania electorală pe posturile de radio şi de televiziune publice şi private începe pe 3 octombrie, ora 0.00, şi se încheie pe 1 noiembrie, ora 7.00.

Pentru candidaţii la funcţia de preşedinte al României, accesul la serviciile publice şi private de radio şi televiziune este egal şi gratuit.

În timpul campaniei electorale, programele politice ale candidaţilor, opiniile şi mesajele cu conţinut electoral pot fi prezentate numai în următoarele tipuri de emisiuni: de promovare electorală (în care candidaţii îşi prezintă şi promovează programele politice, activităţile de campanie electorală ori propria candidatură; acestea vor fi identificate ca atare, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, semnalate prin marcajul «promovare electorală», afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune); de dezbatere electorală (în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaţilor şi/sau a reprezentanţilor lor, precum şi a jurnaliştilor, analiştilor, consultanţilor politici şi altor invitaţi); informative (în care activităţile de campanie ale candidaţilor sunt prezentate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparţialitate şi informare corectă a publicului; radiodifuzorii pot prezenta în cadrul emisiunilor informative şi intervenţii făcute în direct de către candidaţi).

Difuzarea în direct şi înregistrată a mitingurilor şi întâlnirilor electorale, a conferinţelor de presă şi a altor activităţi de campanie ale candidaţilor este considerată emisiune de promovare electorală.

Materialele audiovizuale electorale, altele decât spoturile electorale, puse la dispoziţia radiodifuzorilor de candidaţi pot fi difuzate numai în emisiunile de promovare electorală.

Radiodifuzorii sunt obligaţi să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi: candidat, reprezentant al candidatului, al unui partid politic, alianţe politice, electorale care susţin candidaţi, jurnalist, analist, consultant politic etc.

De asemenea, radiodifuzorii sunt obligaţi să asigure, în emisiunile electorale, reflectarea desfăşurării campaniei electorale, cu respectarea următoarelor principii: echitate - toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului; echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale candidaţilor; imparţialitate - tratarea tuturor candidaţilor în mod obiectiv şi echidistant.

Realizatorii, prezentatorii şi moderatorii dezbaterilor electorale au şi următoarele obligaţii: să asigure menţinerea dezbaterii în sfera tematicii electorale; să intervină atunci când invitaţii încalcă, prin comportament sau exprimare, regulile audiovizualului (în cazul în care invitaţii nu se conformează solicitărilor, moderatorul poate decide întreruperea microfonului sau oprirea emisiunii, după caz); să solicite dovezi explicite atunci când participanţii aduc acuzaţii cu incidenţă penală sau morală unor contracandidaţi, astfel încât publicul să îşi poată forma o opinie corectă.

În cazul în care, în emisiunile de dezbateri, candidaţii, reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi nu se prezintă, radiodifuzorii nu vor reporta timpul de antenă respectiv. Radiodifuzorii au obligaţia să difuzeze emisiunea cu cei care s-au prezentat, pe durata programată iniţial. În cazul în care absenţii îşi motivează neparticiparea la emisiune, radiodifuzorii au obligaţia să prezinte, în cadrul respectivei emisiuni, şi motivaţia acestora.

În perioada campaniei electorale, candidaţii şi reprezentanţii acestora, precum şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi nu pot fi producători, realizatori şi moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici şi privaţi.

Candidaţii, reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi şi care deţin funcţii în instituţii şi/sau autorităţi publice pot avea intervenţii, în direct sau înregistrate, şi în alte emisiuni decât cele electorale, strict în probleme legate de exercitarea funcţiei lor. În aceste situaţii, radiodifuzorii au obligaţia să ia măsuri pentru asigurarea echidistanţei şi a pluralismului de opinii.

Cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi şi anchete cu conţinut electoral făcute pe stradă.

În ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieşirea de la urne, înainte de încheierea votării.

De asemenea, potrivit proiectului de decizie, radiourile şi televiziunile care intenţionează să realizeze şi să difuzeze emisiuni electorale au obligaţia să facă cunoscut public acest lucru prin presă şi/sau prin programele lor şi să comunice CNA implicarea lor în campania electorală, până pe 23 septembrie, printr-o adresă.

Candidaţii au la dispoziţie intervalul 24 septembrie - 2 octombrie pentru a se adresa în scris posturilor private de radio şi de televiziune care şi-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a emisiunilor electorale, solicitând şi timpii de antenă pe care intenţionează să îi utilizeze.

După 28 septembrie, data rămânerii definitive a candidaturilor, şi până la data de 2 octombrie, posturile de radio şi de televiziune, în funcţie de solicitările primite, vor stabili în grila de program intervalul de difuzare a emisiunilor electorale şi le vor comunica în scris CNA.

Campania electorală prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfăşoară şi în condiţiile stabilite de Legea numărul 370/2004 pentru alegerea preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de Legea audiovizualului numărul 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, de Codul audiovizualului.

Alegerile prezidenţiale se vor desfăşura pe 2 noiembrie (primul tur de scrutin) şi, respectiv, 16 noiembrie (al doilea tur), potrivit unei Hotărâri a Guvernului.

Sursa: mediafax.ro


populare
astăzi

1 Greu de crezut așa ceva, dar...

2 Culisele picante din spatele așa-zisei crize dintre partidele „condamnate” să împartă un ciolan mai auster

3 VIDEO Singura întrebare care l-a făcut pe Putin să tușească...

4 DOCUMENT Pensiile rămân înghețate o perioadă, salariile bugetarilor la fel, dar pentru întreg anul viitor / Toate modificările importante

5 Observația lui Liviu Avram despre legătura dintre Ciucă și Georgescu în contextul noilor dezvăluiri