Căile Ferate Ruse sunt în pragul colapsului. Care este cauza?
Căile Ferate Ruse, deținute de stat, se confruntă cu „un colaps iminent” pe fondul unei penurii de locomotive, cauzată de sancțiunile impuse de Occident din cauza războiului din Ucraina.
Locomotivele nu pot fi reparate din cauza sancțiunilor Vestului/ FOTO: Căile Ferate Ruse
Sancțiunile au contribuit la o penurie de rulmenți cu bile în Rusia, care a afectat întreținerea locomotivelor din țară. Acest lucru a dus la o creștere a defecțiunilor pe trenurile rețelei și la o creștere a numărului de garnituri suspendate în februarie și martie anul acesta, scriu ziarele rusești Vedomosti și Kommersant.
Canalul de Telegram VChK-OGPU, despre care se crede că are surse în cadrul agențiilor de securitate ruse, a informat luni, citând o sursă anonimă, că șeful adjunct al rețelei feroviare, Serghei Kobzev, le-a spus subordonaților săi în cadrul unei reuniuni interne „că situația este critică“.
„Colapsul complet al întregii rețele feroviare din țară ar putea avea loc în câteva zile. Șefii [Căilor Ferate Ruse] au primit ordin să lucreze până la epuizare. Cei care nu reușesc să facă față sunt amenințați cu demiterea“, a scris canalul de Telegram.
Ministerul rus al Justiției a adăugat VChK-OGPU în registrul său de „agenți străini“ la începutul acestei luni pentru „diseminarea de informații false menite să creeze o imagine negativă a armatei ruse“, scrie Newsweek.
Igor Sușko, un blogger militar ucrainean și directorul executiv al Wind of Change Research Group, a distribuit o înregistrare audio a unei întâlniri între Kobzev și subordonații săi, în care acesta spune că „rețeaua feroviară rusă este pe punctul de a se prăbuși total“.
„Facem planuri împreună; suntem la patru zile distanță de o închidere completă a rețelei [feroviare]“, ar fi spus Kobzev.
În 2023, Căile Ferate Ruse au raportat că numărul de trenuri suspendate din cauza problemelor cu garniturile a crescut de peste două ori, ajungând la 42.600, pe fondul unei lipse de piese critice. Acest lucru s-a datorat „întreținerii insuficiente a flotei de locomotive“, a scris Kommersant în martie.
Un purtător de cuvânt al Căilor Ferate Ruse a declarat pentru Vedomosti în februarie că problema „a devenit deosebit de acută“ în ultimul trimestru al anului 2023.
Analiștii de la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale (CSIS) din Washington, D.C., au declarat în aprilie 2023 că o penurie de rulmenți cu bile în Rusia are un efect în lanț asupra producției de vehicule.
Producătorul suedez de rulmenți SKF Group a încetat toate afacerile și operațiunile în Rusia ca răspuns la războiul din Ucraina în aprilie 2022. Acesta operase în țară din 1991.
„Din punct de vedere istoric, Rusia a importat cea mai mare parte a rulmenților săi de înaltă calitate de la producători occidentali“, au declarat analiștii CSIS. „În 2020, de exemplu, Rusia a importat rulmenți cu bile în valoare de peste 419 milioane de dolari, dintre care aproximativ 55 % proveneau din Europa și America de Nord; Germania a fost cel mai mare partener comercial al Rusiei, cu 17 % din totalul importurilor sale în acel an.
După începerea invaziei, principalii producători occidentali de rulmenți au ieșit din Rusia și și-au încheiat vânzările în această țară“, au declarat analiștii.
Sancțiunile occidentale au creat penurii de componente străine de înaltă calitate și forțează Moscova să le înlocuiască cu alternative de calitate inferioară.
„Deocamdată, eforturile Moscovei de înlocuire a importurilor susținute de stat rămân în mare parte fără succes“, au adăugat analiștii.
Sursa: adevarul.ro