Toți cei 10 membri ai echipajului avionului rusesc A-50 au murit, după ce aeronava a fost doborâtă pe 23 februarie, spun sursele UPravda . Cu toate astea, pagubele pentru armata rusă sunt mult mai serioase, întrucât avionul este un element crucial în coordonarea atacurilor aeriene cu drone și rachete.
Potrivit serviciului de informații al armatei ucrainene (HUR), accidentul i-a determinat pe ruși să retragă temporar din misiune restul de avioane A-50.
La începutul războiului, Moscova avea doar nouă sisteme de acest tip, care pot ghida și controla atacurile aeriene rusești asupra Ucrainei, dar nu toate avioanele nu sunt pregătite pentru luptă.
Avionul A-50 lovit în 2023, în Belarus
După pierderea celor două aeronave anul acesta și deteriorarea unei a treia, în timp ce staționa la baza militară Machulishchy (Maciulițîi) din Belarus, rușii au mai rămas cu 6 aeronave A-50 (dintre care se pare că doar trei A-50 ar fi modernizate).
Budanov: Încă un avion doborât și Rusia nu va putea monitoriza non stop spațiul aerian
Situația a fost discutată și de generalul Kirilo Budanov, șeful Direcției Principale de Informații a Armatei ucrainene, care a venit și cu detalii despre operațiunea de eliminare a aeronavei A-50.
Potrivit acestuia, Rusia mai are șase aeronave A-50, iar dacă mai pierde una, atunci nu vor putea fi de serviciu 24/7.
„Încă șase (au rămas – n.r.). Două schimburi complete. Încă unul va cădea și va trebui oprit serviciul non-stop”, arată Budanov, citat de UPravda .
Budanov a declarat că forțele ucrainene au lucrat la operațiune câteva săptămâni și a recunoscut că forțele sale nu au urmărit o anumită simbolistică prin doborârea avionului exact în ajunul comemorării invaziei de la 24 februarie, ci doar au căutat momentul potrivit pentru a lovi. Budanov a răspuns scurt: „așteptam avionul, nu data”.
Ce a „iluminat” avionul rusesc A-50
Ucrainenii susțin că au reușit să doboare avionul datorită sistemului antiaerian sovietic S-200.
Expertul militar Pavlo Narojnîi venit cu o explicație privind modul în care a fost doborâtă aeronava.
Potrivit acestuia principala slăbiciune a sistemelor S-200 este că rachetele trebuie ghidate permanent către țintă, timp în care radarele ucrainene ar fi fost expuse loviturilor rusești.
”Cumva, fie de pe o dronă de suprafață, fie de pe vreo dronă zburătoare, a fost lansat un radar, iar acest radar a iluminat A-50, iar după aceea s-a reușit lovirea cu o rachetă sau mai multe rachete S-200. Așa e posibil să fi fost doborât acest avion. Această versiune este absolut realistă”, arată expertul ucrainean.
Acțiunile rușilor vor fi mult îngreunate întrucât raza de acțiune pe care o atinge radarul [A-50] este de 600 de kilometri pentru țintele aeriene și 300 de kilometri pentru țintele terestre.
Aviația va fi nevoită să folosească A-50 de la distanțe mult mai sigure, ceea ce îi fa reduce eficacitatea. ”Ei nu pot ajunge la Herson și nici măcar nu vor acoperi tot Donbasul în mod normal”, susține expertul citat de publicația NewVoice .