În privința României, raportul arată că elevii au obținut scoruri mai mici decât media OECD la lectură, matematică și științe. Raportul arată că în comparație cu media țărilor OECD, o proporție mai mică a elevilor a obținut cel mai mare nivel de competență (nivelul nivel 5 sau 6 ) la cel puțin un subiect. În același timp, o proporție mai mică din elevii români a atins un nivel minim (nivel 2 sau superior) de competență la cel puțin un subiect.
Rezultatele României de la testul PISA:
2006: Matematica 415 Științe 418 Citire 396
2009: Matematica 427 Științe 428 Citire 424
2012: Matematica 445 Științe 439 Citire 438
2015: Matematica 444 Științe 435 Citire 434
2018: Matematica 430 Științe 426 Citire 428
- Ce spun rezultatele de la CITIRE
- Ce spun rezultatele de la MATEMATICĂ
În România, 3% dintre elevi au obținut nivelul 5 sau mai mare la matematică, ceea ce înseamnă că ei pot modela situații complexe matematic și pot selecta, compara și evalua strategiile adecvate de rezolvare a problemelor pentru a le trata, media OECD este de 11%.
În această privință, 6 țări asiatice au avut cele mai mari scoruri: Beijing, Shanghai, Jiangsu and Zhejiang (China) (44%), Singapore (37%), Hong Kong (China) (29%), Macao (China) (28%), Taiwan (23%) și Corea (21%).
- Ce spun rezultatele de la ȘTIINȚE
În România, doar 1% dintre elevii români au avut performanțe la știință, adică au atins nivelul nivelul 5 sau 6 (media OECD fiind de 7%). Asta înseamnă că acești elevi își pot aplica în mod creativ și autonom cunoștințele învățate la știință într-o mare varietate de situații, inclusiv în cele necunoscute.
- Ce este PISA
PISA evaluează măsura în care elevii au dobândit cunoștințe și abilități esențiale pentru participarea deplină la viața socială și economică. Evaluările PISA nu caută să vadă doar dacă elevii care se află la sfârșitul învățământului obligatoriu pot reproduce ceea ce au învățat, ci examinează cât de bine pot ei extrapola din ceea ce au învățat și dacă își pot aplica cunoștințele în situații necunoscute, atât în școală cât și în afara acesteia.
La testarea din 2018, au participat aproximativ 600.000 de studenți din 79 de țări membre OEDC și partenere , reprezentând aproximativ 32 de milioane de tineri de 15 ani. În 2018 au luat parte prima dată la test țări precum: Belarus, Bosnia și Herțegovina, Brunei, Maroc, Filipine, Arabia Saudită și Ucraina. Pentru participarea la PISA 2018, România a plătit 151.000 de euro.