BRAT - Tirajele ziarelor româneşti, în scădere în vara lui 2015
Tirajele ziarelor româneşti au continuat să scadă în perioada iulie-septembrie 2015 - o tendinţă descendentă raportată în ultimii ani -, vânzările fiind mai mici decât în perioada similară din 2014, potrivit cifrelor de difuzare publicate, luni, de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT).
Poziţia de lider în categoria quality este deţinută de cotidianul Evenimentul zilei, editat de Editura Evenimentul şi Capital, în scădere, însă, faţă de perioada similară a anului trecut. Astfel, pentru luna iulie, Evenimentul zilei a avut o medie de vânzări pe apariţie de 11.992 de exemplare (13.257, în iulie 2014), în august - de 11.926 de exemplare (13.244, în august 2014), iar în septembrie - de 12.089 de exemplare (12.931, în septembrie 2014).
Poziţia a doua a clasamentului este ocupată de România liberă, editat de Eta Media Publishers. România liberă a avut, în medie, vânzări pe apariţie de 10.194 de exemplare în iulie (în scădere comparativ cu perioada similară din 2014, când înregistra o medie de vânzări de 13.916 copii). În luna august, România liberă a avut o medie de vânzări de 10.784 de copii (în scădere faţă august 2014, când afişa o medie de vânzări de 11.961 de copii). În luna septembrie, media de vânzări a cotidianului a fost de 10.732 de copii (în scădere faţă de septembrie 2014, când afişa o medie de vânzări de 12.263 de copii).
În topul ziarelor quality urmează, pe locul al treilea, Adevărul, editat de Adevărul Holding. Astfel, Adevărul a înregistrat în luna iulie o medie de vânzări de 8.940 de exemplare, în uşoară creştere faţă de luna iulie 2014, când înregistra o medie de vânzări de 8.702 copii. În luna august, media de vânzări a cotidianului Adevărul a fost de 8.782 de exemplare, în scădere faţă de aceeaşi lună a anului 2014, când afişa o medie de vânzări de 9.233 de copii. În luna septembrie a acestui an, media de vânzări a cotidianului Adevărul a fost de 8.990 de copii, comparativ cu 9.019 copii reprezentând media de vânzări în septembrie 2014.
Cotidianul Jurnalul Naţional, editat de Intact Publishing, ocupă poziţia a patra, în scădere faţă de perioada similară a anului trecut. Astfel, în luna iulie, Jurnalul Naţional a avut o medie de vânzări pe apariţie de 4.078 de exemplare (7.865, în iulie 2014), pentru ca în luna următoare media de vânzări să fie de 3.976 de exemplare (7.578, în august 2014). În ultima lună a celui de-al treilea trimestru, Jurnalul Naţional a înregistrat o medie de vânzări pe apariţie de 4.217 exemplare (8.376, în septembrie 2014).
În categoria tabloidelor, Click!, editat de Adevărul Holding, este lider de vânzări şi a raportat, în iulie, o medie de 95.827 de exemplare (în scădere faţă de iulie 2014, când înregistra o medie de 108.424 de exemplare), în august, de 84.722 de exemplare (109.509, în august 2014) şi, în septembrie, de 85.700 de exemplare (109.450, în septembrie 2014).
Pe poziţia a doua în topul vânzărilor pe piaţa tabloidelor şi a cotidianelor, în general, se situează Libertatea, o publicaţie editată de Ringier România, ale cărei cifre au scăzut comparativ cu perioada similară a anului 2014: o medie de 58.165 de exemplare pe apariţie în iulie (66.589 de exemplare, în iulie 2014), de 57.587 de exemplare în august (66.605, în august 2014) şi de 59.184 de exemplare în septembrie (63.404, în septembrie 2014).
La capitolul publicaţii financiare, Ziarul Financiar, editat de Mediafax Group, a avut o medie lunară de vânzări pe apariţie pentru iulie de 6.495 de exemplare (faţă de 8.783 de exemplare, în iulie 2014), de 6.486 de exemplare (8.841 de copii, în august 2014) şi de 6.460 de exemplare (8.827 de exemplare, în septembrie 2014).
În ceea ce priveşte cotidianele sportive, Gazeta Sporturilor, editată de Convergent Media (parte a Grupului Intact), se încadrează în trendul general, cu o medie de vânzări pentru luna iulie de 21.434 de exemplare (26.674, în iulie 2014), cu o medie de 24.244 de exemplare în august (28.590, în august 2014) şi de 24.684 de exemplare în septembrie (29.427, în septembrie 2014).
Pentru perioada iulie - septembrie 2015, BRAT a publicat pe site-ul asociaţiei declaraţiile de difuzare pentru cele 96 de publicaţii care le-au depus în condiţii regulamentare.
În trimestrul al treilea al anului 2015, tirajul tipărit a înregistrat o scădere uşoară de aproximativ 1%, comparativ cu valorile corespunzătoare trimestrului anterior, în timp ce vânzările au rămas constante. Tirajul difuzat a înregistrat o creştere de aproximativ 0,5%.
În acelaşi timp, faţă de trimestrul similar al anului 2014, media tirajului brut a rămas constantă, în timp ce tirajul difuzat a crescut cu 1,3%. Tirajul vândut a înregistrat o scădere de aproximativ 12%.
Biroul Român de Audit Transmedia este organizaţia industriei de media din România care măsoară audienţa presei scrise şi a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) şi monitorizează investiţiile în publicitate (presa scrisă, online, radio şi outdoor). BRAT este recunoscut ca reper al pieţei de publicitate pentru presa scrisă şi mediul online în ceea ce priveşte rezultatele de audienţă, tirajul publicaţiilor şi traficul site-urilor.
Sursa: mediafax.ro