Brand celebru, acuzat că a integrat cămașa tradițională din mărginimea Sibiului în propria colecție. „Cereți să scoată piesele”

Brand celebru, acuzat că a integrat cămașa tradițională din mărginimea Sibiului în propria colecție. „Cereți să scoată piesele”

Un brand celebru este acuzat că a integrat în propria colecție o piesă care copiază cămașa tradițională din mărginimea Sibiului. Comunitatea „La blouse roumaine” face apel ca păstrătorii tradițiilor să fie uniți și să ceară companiei scoaterea din colecție a piesei pentru care nu are acordul de reproducere.

„La Blouse Roumaine” a atras atenția asupra însușirii cămășii din Mărginimea Sibiului FOTO: FB

„La Blouse Roumaine” a atras atenția asupra însușirii cămășii din Mărginimea Sibiului FOTO: FB

Dragi comunități din Mărginimea Sibiului, Oltenia de sub munte, Țara Făgărașului, Argeș, Sudul și Centrul Transilvaniei și orice persoană, colecționar, artizan și simplu iubitor, iubitoare a cămășii și portului specific Marginimii Sibiului, păstrat inclusiv în zonele unde au migrat oamenii din această regiune, vă rugăm să ne sprijiniți în noua campanie “Give Credit” (A da recunoaștere) ce are în centrul său utilizarea de către brandul Louis Vuitton a cămășii de Mărginime în noua colecție 2024, fără menționarea originii și acordul păstrătorilor de zestre culturală.

Ce avem de făcut:

- adăugați fotografii cu cămașa de Mărginime la această postare cu indicarea zonei și dacă aveți, o scurtă descriere în câteva rânduri

- cereți brandului Louis Vuitton să scoată piesele din colecție până la obținerea acordului din partea comunităților, cu creditarea originii

- dacă sunteți organizați în cadrul unor asociații, fundații, grupuri de inițiativă, companii etc, va rugăm să ne scrieți mesaje de susținere oficiale și să le trimiteți pe adresa contact@lablouseroumaine.io.

Respect și recunoaștere pentru familiile și comunitățile noastre! Vă mulțumim! Împreună reușim”, este mesajul postat pe pagina „La Blouse Roumaine”.

Postarea este însoțită de o fotografie cu piesa vestimentară care face parte din colecția 2024 a brand-ului Luis Vuitton și care copiază cămașa tradițională românească și de alte fotografii ( O întreaga familie din Vaideeni, Vâlcea, fotografiată în 2022; Femei din Gura Râului, Sibiu, ieșind de la biserică, 1998) în care se poate constata asemănarea izbitoare cu portul popular românesc.

Apelul făcut de „La Blouse Roumaine” nu a rămas fără ecou, adunându-se la comentarii, în mai puțin de 20 de ore, sute de fotografii cu cămăși care i-au „inspirat” pe creatorii celebrei case de modă. De asemenea, peste 50 de asociații au transmis reacții, a confirmat fondatoarea „La Blouse Roumaine”, Andreea Tănăsescu.

Mă alătur campaniei #givecredit al paginii La blouse roumaine prin care cerem mărcii Louis Vuitton să precizeze și să recunoască proveniența cămășii din imaginile de mai jos, din colecția "Louis Vuitton By the Pool" , care seamănă prea mult cu ia noastră românească din Mărginimea Sibiului”, a scris Paula Seling, postând o fotografie în care poartă un costum din Mărginimea Sibiului, iar astfel de mesaje sunt de ordinul sutelor.

Cămașa din Mărginimea Sibiului nu este nici pe departe primul obiect efectiv furat de marile case de modă și integrat în colecțiile proprii. Pentru că s-a întâmplat în repetate rânduri, mișcarea „La Blouse Roumaine” a inițiat cu câțiva ani în urmă campania #GIVECREDIT, atunci când colecționari români au descoperit însușirea creației.

Unul dintre furturi a fost comis de Tory Burch, care a copiat sumanul românesc, iar altul este comis de Dior, care a inclus în colecţia sa 2018 o vestă copiată sută la sută după cojocul binşenesc, din Ţara Beiuşului - Bihor, astfel apărând campania intitulată „This is Bihor, not Dior“. Ulterior și alte piese din portul popular românesc au fost integrate în colecții de mare succes.

„Nu este un incident aleatoriu, este o practică”

Andreea Tănăsescu, fondatoarea comunității „La Blouse Roumain”, a precizat pentru „Adevărul” că în orele următoare va fi organizată informația deja colectată de la membrii comunității, iar mesajele, care sunt câteva sute, vor fi trimise mai departe către Casa Luis Vuitton. Andreea Tănăsescu a precizat că evenimentul semnalat „nu este un incident aleatoriu, este o practică”, această practică afectând nu doar România, ci și alte state. În urma reacției comunității „La Blouse Roumaine”, care a fost activă și în trecut pe astfel de spețe, în anumite cazuri lucrurile s-au schimbat, în altele nu.

Unii au reacționat, cum a fost cazul lui Tori Burch, care a reacționat, a schimbat denumirile tuturor produselor, chiar a scris într-un comunicat că omagiază broderia și arta broderiei din România. Practic au existat și cazuri pozitive, dar au existat și cazuri negative, cum este Dior, care nu a reacționat niciodată direct, însă și-a schimbat atitudinea față de artizani”, a explicat Tănăsescu.

În susținerea apelului făcut de „La Blouse Roumain” au venit de această dată și Ambasada României în Franța și Ministerul Culturii, a mai precizat Tănăsescu. Demersul oficial va fi continuat, dar el trebuie însoțit de alte proiecte prin intermediul cărora elementele de identitate culturală să fie promovate. O soluție ar fi ca produsele „Made in Romania” să ajungă în magazinele din străinătate.

Cred că visul cel mai mare și cel mai important al nostru e să ne exersăm din nou acest mușchi creativ, pe care l-am lăsat puțin în adormire, pentru că România a avut colecții de modă culturală inspirate din ie, produse aici la noi în țară, și în perioada interbelică și în perioada de dinainte de 1989. Deci există precedente și cred cu toată ființa mea că suntem în stare, că avem o generație care poate să-și demonstreze măiestria, ducând toată această tradiție către generația următoare și prin intermediul design-ului cultural”, a mai spus Tănăsescu.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 După chestia asta Geoană e out! Cine urmează?

2 „Na, că ți-am arătat și țâțele de bucurie”

3 Voi ați citit ce scrie Rareș Bogdan despre „documentul” cu Simion?

4 Hm! Pe asta o știați?

5 Judecați voi diferența dintre România și Kosovo...