BOMBĂ! Augustin Zegrean DEMONTEAZĂ MINCIUNA PSD! „Nu există niciun argument pentru o ordonanță de urgență pe codurile penale, e doar voința lor”
BOMBĂ! Augustin Zegrean DEMONTEAZĂ MINCIUNA PSD! „Nu există niciun argument pentru o ordonanță de urgență pe codurile penale, e doar voința lor”. Guvernul nu poate modifica o lege aflată deja în dezbatere în Parlament!
Adoptarea unei odonanțe de urgență pe Codurile penale ar înseamna un conflict juridic de natură constituțională între Guvern și Parlament, pentru că din momentul în care Parlamentul a început dezbaterea pe un act normativ, nu i-l mai poate lua nimeni, a declarat pentru HotNews fostul președinte al Curții Constituționale, Augustin Zegrean. El afirmă categoric că Executivul nu poate modifica prin Ordonanță o lege aflată deja în dezbatere în Parlament, existând și o decizie în acest sens a Curții Constituționale.
"Nu există niciun argument care să justifice Ordonanță de Urgență pe coduri, e doar voința lor"
Fostul președinte al Curții Constituționale spune ferm că Guvernul nu poate modifica prin Ordonanță o lege aflată în procedură parlamentară. Există și o decizie a Curții Constituționale - decizia 1431/2010 - care a stabilit că există un conflict juridic de natură constituțională după ce Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament pe legea educației.
"Acea decizie arată că un proiect de lege aflat în procedură parlamentară nu mai poate fi preluat de Guvern și transformat în Ordonanță de Urgență. Unica autoritate legislativă a țării este totuși Parlamentul. Guvernul poate emite ordonanțe numai în situații extraordinare, când reglementarea nu poate fi amânată, este foarte urgentă. Nu poți să spui că modifici un articol din codul penal, să zicem definiția pe abuz în serviciu, pentru că e o problemă atât de urgentă încât să justificice adoptarea unei Ordonanțe", a explicat Zegrean.
Mai mult, el spune că în Codul de procedură penală nu pot fi modificate unele articole, iar altele nu, pentru că instituțiile sunt legate între ele: "Nu poți să modifici unele articole, iar pe altele să nu le modifici pentru că nu se mai poate aplica Codul în situația asta. Nu există nicun argument care să justifice Ordonanță, este doar voința lor".
"Adoptarea unei astfel de Ordonanțe, un caz clasic de conflict de natură constituțională"
Fostul președinte al Curții Constituționale spune că adoptarea unei astfel de Ordonanțe ar însemna un caz clasic de conflict de natură constituțională, care poate fi sesizat la CCR de președintele Klaus Iohannis.
"Nu poți să scoți dintr-un act normativ și să dai o parte din articole prin Ordonanță, altele prin lege în Parlament. Înseamnă că Guvernul se suprapune pe atribuțiile Parlamentului. Acesta ar fi un conflict clasic de natură constituționlă - o instituție a intrat peste o altă instituție. În momentul în care Parlamentul a început dezbaterea pe un act normstiv, din acel moment nu i-l mai poate lua nimeni. Este conflict juridic de natură constituțională dacă ei preiau din legea aia și trec prin Ordonanță de Urgență. E ca si cum ți-ar fura cineva cârnatul din fasole", a concluzionat Augustin Zegrean.
Premierul Viorica Dăncilă a anunțat luni, la finalul ședinței Comitetului Executiv al PSD, că s-a decis adoptarea unei Ordonanțe de Urgență pe Codurile penale, fiind vizate doar articolele declarate constituționale. Ea a spus că a fost un vot privind "oportunitatea" acestei ordonanțe și că nu s-a stabilit când anume va fi adoptată.
Și judecătorul Cristi Danileț anunță că Guvernul nu poate da o OUG pe Codurile Penale deoarece există o decizie a CCR care interzice o astfel de măsură atunci când „o lege este în fază finală la Parlament”.
Ce scrie judecătorul pe Facebook:
„De ce nu se poate da „OUG pe ce este constituțional” dintr-o lege:
- proiectul de lege privind modificarea codurilor penale a fost adoptat de ambele camere ale Parlamentului; deci, procedura legislativă e finalizată;
- la controlul de constituționalitate s-au găsit niște nereguli care trebuie corectate tot de Parlament; așadar, procedura legislativă se reia, dar numai cu privire la aceste chestiuni care, din nou, vor putea fi verificate de CCR;
- când o lege este în fază finală la Parlament, Guvernul nu poate adopta un act normativ pe aceeași chestiune, o spune CCR prin decizia 1431/2010 www.ccr.ro/files/products/D1431_10.pdf, pentru că ar încălca principiul separației puterilor în stat și cel al cooperării loiale între puteri;
- dacă Guvernul ar da o OUG, ea ar trebui supusă aprobării în Parlament, adică din nou să se discute chestiunile deja discutate în Parlament; după care se va putea ajunge din nou la CCR; or, e ilogic să apelezi la o asemenea procedură, nouă, când tu ești pe final cu prima procedură.
PS. Să nu uităm că redactarea acestor coduri a costat statul român milioane de euro, plătiți din împrumut de la Banca Mondială; că ele au fost redactate de un comitet de profesori și practicieni; că apoi au trecut prin Parlament unde au suferit multiple modificări. Și, în nici cinci ani de la intrarea lor în vigoare deja le modificăm substanțial?! Evident, ceva nu e cușer!”