Biriș, DEZVĂLUIRI pe Facebook
"Foarte mult s-a discutat zilele acestea despre proiectul de OUG scurs catre presa marti seara. Eu am lucrat la el cateva sute de ore, colegii mei din MFP alte cateva sute. Unii au crezut ca l-au inteles dupa 3 ore si s-au apucat sa il "toace", creand o isterie care a dus la retragerea sustinerii acestuia de catre guvern si, in consecinta, la demisia mea", scrie fostul secretar de stat Gabriel Biris pe pagina sa de Facebook. "O sa va explic despre ce este vorba. Mai intai, o sa va prezint un inventar al masurilor cuprinse in cele 100 de pagini, dupa care, in zilele urmatoare, o sa le descriu pe fiecare", mai adauga Biris.
Context
Reamintim ca saptamana trecuta, Gabriel Biris si-a prezentat demisia dupa ce un proiect al sau a ajuns in presa, unele din articole fiind interpretate in sensul cresterii fiscalitatii. Desi ministrul Finantelor cunostea proiectul, a preferat sa se delimiteze de fostul subaltern intr-o maniera ce putea fi evitata. Proiectul se afla de cateva zile pe masa consultantilor din BIG4 ca si pe cea a Consiliului Fiscal, care fusese solicitat sa isi exprime opinia.
Pe de alta parte, Biris a reusit sa isi faca dusmani chiar in interiorul aparatului Finantelor, nu doar prin iesirile publice prin care se exprima cu privire la anumite initiative, ci si prin maniera prin care "socializa" cu colegii din unele departamente din interiorul MFP.
El a mai facut obiectul unor articole in media, legate de companii de "optimizare fiscala" pe care le detinea, nu putini fiind cei care sustineau ca e un conflict moral de interese intre a fi reprezentantul Finantelor unui Stat care incearca sa-si imbunatateasca strangerea impozitelor la buget si al altor companii care incearca sa-si mute in off-shre-uri afacerile, pentru a plati Statului cat mai putini bani.
Este de notorietate conflictul pe care Biris l-a avut cu fostul sef al ANAF, Gelu Diaconu.
Ce a scris Biris pe Facebook:
Foarte mult s-a discutat zilele acestea despre proiectul de OUG scurs catre presa marti seara. Eu am lucrat la el cateva sute de ore, colegii mei din MF alte cateva sute. Unii au crezut ca l-au inteles dupa 3 ore si s-au apucat sa il "toace", creand o isterie care a dus la retragerea sustinerii acestuia de catre guvern si, in consecinta, la demisia mea.
O sa va explic despre ce este vorba. Mai intai, o sa va prezint un inventar al masurilor cuprinse in cele 100 de pagini, dupa care, in zilele urmatoare, o sa le descriu pe fiecare.
1. CFC rules. Profiturile "parcate" prin paradisuri fiscale deveneau impozabile in Romania. De-offshore-izarea Romaniei...
2. Momentul zero. Un set de masuri care ar fi facut extrem de dificil de ascuns averile neimpozitate. Declaratie de patrimoniu (momentul zero) pentru rezidentii cu avere de peste 1 mln euro (pentru a fi relevant) + declarare voluntara si impozit de 16%(la fel cat ar plati azi daca ar fi prinsi) + impozit sanctionatoriu de 75% pentru sumele nejustificate identificate prin aplicarea masurilor de control indirect (nu 16% cum este azi), dupa "momentul zero".
3. Impozitul pe dividende ramanea 5%, dar doar pentru dividende de la firme romanesti sau din UE. Pentru restul, in special pentru cele de prin paradisuri fiscale - 16%. Pentru stabilitate, avem nevoie de baza impozabila mare, nu de erodarea bazei fiscale prin masuri iresponsabile.
Acestea sunt probabil masurile care au speriat/iritat cel mai mult pe unii, dar despre care - evident, nu au avut nici un interes sa se vorbeasca public. Cu putine exceptii, au si reusit.
4. Restructurarea Titlului IV (impozitul pe venit) si Titlului V (contributii sociale):, incluzand:
- mutarea CAS si CASS la angajat, cu ajustarea coresunzatoare a brutului, pentru a asigura neutralitatea masurii. Nimeni nu ar fi platit un leu in plus, era o imensa simplificare. O sa explic ulterior de ce a fost nevoie de aceasta masura;
- plafonarea efectiva a bazei de calcul a CAS si CASS (la 5 sal medii), functie de suma veniturilor, nu pe fiecare tip de venit, fara schimbarea structurii actuale (CAS pt. salarii si venituri din activitati independente, CASS pentru salarii, venituri din activitati independente, din investitii, din cedarea folosintei bunurilor, din alte venituri);
- introducerea declaratiei anuale de impunere (nu de venit, ca acum), ca instrument de globalizare, dar si de regularizare a CAS, CASS, impozit pe venit. Formular inteligent, calcul automat al impozitelor si contributiilor de plata/de rambursat. Minim 2 milioane de decizii de impunere emise de ANAF anual ar fi disparut.
5. Redefinirea SOP (stock options) pentru a permite si antreprenorilor romani sa atraga talent prin acest instrument de motivare, nu numai companiilor listate, in general multinationale.
6. Eliminarea limitarii in timp a scutirii de impozit pe profitul reinvestit. Pentru a stimula investitiile in sectorul privat. In fapt, nici macar nu este vorba de scutire, ci de amanare. Scutirile nu imi plac, dupa cum stiti deja:-)
7. TVA
7.1 Eliminarea referirilor la analizarea de catre ANAF a "intentiei si capacitatii" contribuabilului de a desfasura activitati impozabile si inlocuirea cu analiza de risc, atat la inregistrare cat si ulterior. Eliminarea posibilitatii de a anula coduri pentru greseli mici si introducerea posibilitatii unui sistem de reactie rapida impotriva fraudei, prin suspendarea codului (nu anulare). O sa explic in detaliu ulterior;
7.2 introducerea unui sistem de TVA cu cota forfetara zero, pentru agricultori. Un regim simplificat, cu efecte similare celui de scutire, fara sa fie scutire. O sa explic si asta, e o (alta) poveste frumoasa despre cum se poate simplificare, fara sa chinuim oamenii degeaba...
7.3 Reguli noi cu privire la ajustarea TVA, pentru a evita un infrengement.
8. Impozitul pe cladiri, eliminarea evaluarilor la cladirile cu utilizare mixta si la locuintele detinute de firme. Tot pentru simplificare, valoarea impozabila urmand a se calcula ca la locuintele detinute de persoane fizice.
Cam atat deocamdata...