Big Brother american pe șoselele României
Trecerile pe roşu, viteza excesivă şi agresivitatea la volan vor deveni istorie. Guvernul a dat ieri verde la instalarea unui sistem electronic de camere video și radare fixe pentru monitorizarea circulației pe toată rețeaua de drumuri, iar datele colectate vor fi transmise într-un centru ca-n filme
Radarele și camerele vor fi omologate și verificate metrologic
Guvernul a adoptat în şedinţa de ieri un proiect de lege privind eficientizarea monitorizării traficului rutier printr-un sistem informatic denumit e-SIGUR. Concret, Ministerul Transporturilor și Poliția Rutieră vor putea instala un sistem electronic de camere video și radare fixe omologate și verificate metrologic pentru monitorizarea circulației pe rețeaua de autostrăzi, drumuri expres și drumuri naționale pe care o administrează Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
„Monitorizarea traficului rutier constă în colectarea de date cu ajutorul unor mijloace tehnice (...) care permit colectarea automată a imaginilor, a sunetului, a informațiilor privind viteza de deplasare a unui vehicul, a informațiilor privind condițiile meteo ori a altor informații relevante pentru scopul monitorizării traficului rutier”, se arată în proiectul de lege aprobat de Guvern.
Sistemul e-SIGUR are rolul de a colecta date de la centrele de monitorizare a traficului pe drumurile publice și de a alerta autoritățile în cazul în care constată încălcări ale regulilor de circulaţie precum depășirea limitei de viteză, trecerea pe culoarea roșie a semaforului, conducerea unui vehicul a cărui înmatriculare a fost suspendată etc. „Acest sistem va crea semnalări privind posibila încălcare a normelor de circulaţie pe drumurile publice sau posibila prezenţă în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară”, se arată în expunerea de motive a proiectului legislativ.
Sistemul e-SIGUR va permite procesarea manuală, de către polițiștii rutieri din cadrul Poliției Române a cazurilor de încălcarea Codului rutier, dar și intervenția atunci când se constată o infracțiune, cum ar fi descoperirea în trafic a unei mașini furate, de exemplu. „Procesul-verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii contravenționale se întocmește în lipsa contravenientului, după stabilirea identităţii conducătorului de vehicul, menţionându-se aceasta în procesul-verbal, fără a fi necesară confirmarea faptelor de către martori sau a obiecțiunilor contravenientului, ca înscris în formă electronică”, se mai precizează în textul de lege.
Șoferii sunt anunțați unde sunt radarele
Locurile în care vor fi plasate camerele video și radarele fixe vor fi obligatoriu semnalizate prin montarea, înaintea locului amplasării, a unui indicator de informare de către CNAIR, instituție care va mai avea datoria de a informa locul în care sunt plasate aceste sisteme și pe propria pagină de internet. Panourile de semnalizare vor fi montate înainte de sistemele radar cu 500-1.000 de metri pe autostradă, 100-500 de metri în afara localităților și 50-100 de metri în localitate.
„Instituirea sistemului are și un puternic rol preventiv atât prin semnalizarea prezenței sistemelor de detecție, cât și prin utilizarea componentelor sale în vederea dispunerii unor măsuri specifice raportate la condiții meteo nefavorabile sau periculoase, evenimente rutiere sau de altă natură care pun în pericol circulația pe sectorul respectiv de drum. Astfel, obligațiile de informare sunt clar definite în proiectul de lege, acestea putând fi transmise și în mod dinamic prin intermediul panourilor cu mesaje variabile, tocmai în scopul determinării conducătorilor auto de a adopta o conduită preventivă”, mai arată proiectul de lege.
Care va fi efectul imediat al legii
Conform datelor Poliției Rutiere, în primele 8 luni ale anului 2022, 2.092 de șoferi au fost sancționați pentru comportament agresiv, 233 pentru circulația nejustificată pe banda de urgență, 4.874 pentru nerespectarea regulilor privind circulația pe benzi, 426.425 pentru depășirea vitezei, iar 11.480 au fost trași la răspundere pentru trecerea pe culoarea roșie a semaforului. În plus, în trafic au fost descoperite și 15.901 mașini cu înmatricularea suspendată.
Demersul de montare a acestor sisteme digitale de monitorizare în trafic face parte din „Strategia Națională de Siguranță Rutieră 2022-2030” și include montarea a 300 de radare mobile și 500 de camere video pe șosele. Fiecare radar mobil va costa în medie 12.850 de euro, iar fiecare cameră are un preț mediu de 62.500 de euro.
Fost şef al Direcţiei Rutiere din Poliţia Română, Lucian Diniţă a explicat pentru „Adevărul” care vor fi efectele imediate ale legii dacă va fi adoptată, dar și că există o mică problemă. „Dacă se aprobă acest proiect, încep să curgă amenzile, și sunt sigur că şi trecerile pe roşu, viteza excesivă, agresivitatea la volan, contravenţiile în trafic, în general, se vor împuţina rapid. Dar avem o problemă, prin această reglementare, banii din amenzi se vor duce la bugetele locale, nu la cel central cum este acum, iar aici trebuie revizuită legislația”, a precizat Lucian Diniţă.
Sursa: adevarul.ro