Bebeluşii ''pot distinge numărarea'', chiar şi la vârsta de doar 14 luni (studiu)
Copiii mici, chiar şi cei cu vârste de doar 14 luni, pot distinge numărarea unor obiecte, chiar dacă mai au câţiva ani până la momentul în care vor fi capabili să rostească cifre şi să le înţeleagă sensul, conform rezultatelor unui studiu efectuat în Statele Unite, citat joi de Press Association.
Oamenii de ştiinţă au descoperit că bebeluşii care sunt martori la numărarea unor obiecte sunt capabili să asocieze cuvintele ce reprezintă cifre cu cantităţile corespunzătoare, chiar dacă nu vor înţelege sensul complet al acestor cuvinte până în jurul vârstei de patru ani.
Cercetătorii au catalogat aceste concluzii, publicate în jurnalul Developmental Science, drept ''surprinzătoare'' şi au declarat că rezultatele demonstrează că bebeluşii disting numărarea ''cu câţiva ani mai devreme decât se credea anterior''.
''Cercetări ca a noastră demonstrează că bebeluşii au de fapt o înţelegere destul de sofisticată a lumii - ei încearcă deja să priceapă ceea ce spun adulţii din jurul lor şi aici este inclus şi acest domeniu al numărării şi al numerelor'', a explicat autoarea principală a studiului, Lisa Feigenson, specialistă în ştiinţe cognitive la Johns Hopkins University din Maryland.
Cercetări efectuate anterior au demonstrat că procesul de numărare debutează la vârsta de aproximativ doi ani şi jumătate, când copiii mici încep să rostească cifre, dar ştiu încă ce reprezintă acestea.
La aproximativ patru ani, copiii încep să înţeleagă principiul cardinal - o conexiune între rostirea unor cifre şi o anumită cantitate de elemente.
Cercetătorii au realizat studiul experimental pe 80 de copii mici, cu vârste cuprinse între 13 şi 20 de luni.
Echipa a realizat cinci teste, toate implicând ascunderea jucăriilor în interiorul unei cutii opace. În unele cazuri, cercetătorii au numărat fiecare jucărie cu voce tare înainte de a le pune în cutii, în timp ce în alte scenarii le dădeau drumul în cutie una câte una, în faţa copiilor. Copiii aveau tendinţa de a-şi pierde interesul când jucăriile nu erau numărate înainte de a fi ascunse. Însă, când cercetătorii au numărat jucăriile, cei mici au avut rezultate mai bune la a-şi aminti numărul de jucării şi au continuat să se uite în cutie pentru a încerca să le găsească pe toate.
''Aceste rezultate au fost foarte surprinzătoare deoarece toate cercetările anterioare din ultimul deceniu au arătat cât de dificil este pentru copii să stăpânească sensul cifrelor din cadrul numărătorii'', a declarat Jenny Wang, coautoare a studiului. AGERPRES