BCR: ÎCCJ a stabilit, în procesul colectiv dintre clienți și bancă, faptul că nu există clauze abuzive în contractele de credit
Înalta Curte de Casație și Justiție a decis că nu există clauze abuzive în contractele de credit ale Băncii Comerciale Române (BCR), dobânzile sunt calculate corect, însă banca trebuie să propună clienților oferte de dobândă la nivelul actual al pieței, potrivit unui comunicat al BCR, remis, joi, AGERPRES.
'În cadrul procesului colectiv inițiat de un grup de clienți, reprezentați de casa de avocatură Piperea și Asociații, Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a stabilit că nu există clauze abuzive în contractele de credit cu dobândă variabilă ale BCR. Sentința este identică cu alte șase decizii anterioare ale ÎCCJ care au stabilit că nu există clauze abuzive în contractele BCR, motivând următoarele: este incorectă echivalarea 'dobânzii de referință variabile' cu rata EURIBOR; instanțele nu pot ignora termenii contractului dintre clienți și bancă, interpretând greșit sau atribuind alt înțeles angajamentului contractual al părților; clauzele din contract sunt clare și exprimă voința reală a părților, care au agreat modul de calcul a dobânzii variabile', se menționează în comunicatul băncii.
În plus, deși instanța a stabilit ca acei 120 de clienți angrenați în proces să plătească cheltuieli de judecată, BCR nu va solicita recuperarea sumelor respective, se mai arată în comunicat.
'Banca se află într-un proces de negociere constructiv cu un grup anterior de aproximativ 200 de clienți reprezentați de aceeași casă de avocatură. Abordarea face parte din strategia BCR de a soluționa prin parteneriat și reconciliere amiabilă orice diferend comercial cu clienții săi. O abordare echilibrată între interesul de afaceri al băncii și interesul clienților este soluția constructivă pe termen lung, iar banca urmărește cu prioritate înțelegerea situației financiare a clienților și identificarea soluțiilor comerciale adecvate', afirmă BCR.
Potrivit comunicatului, 160.000 de clienți ai BCR sunt deja beneficiari ai soluțiilor comerciale oferite de bancă pentru a depăși problemele financiare și provocările contextului economic. Dintre aceștia, 100.000 sunt beneficiari ai refinanțărilor oferite de bancă între anii 2010 — 2015, un număr de 30.000 au primit sprijin și soluții de restructurare a creditelor (extinderea maturității, amânare la plată, reducerea temporară a ratelor), iar 30.000 de clienți, aflați în imposibilitatea ajustării costului creditelor, din cauza scăderii valorii garanțiilor și a veniturilor, au beneficiat de scăderea ratei lunare în medie cu 20% în urma programului Scade Rata.
AGERPRES