Băsescu face apel la Parlament să nu adopte acciza: „Este o crimă pentru economie. FMI a greşit“
Principalele declaraţii ale preşedintelui Traian Băsescu:
Despre acciza la combustibil:
Cred că există o nouă şansă să punem sub semnul întrebării aplicarea accizei pentru că astăzi Ordonanţa de urgenţă nu a fost adoptată, ci retrimisă la comisia de buget. Am o scrisoare care va pleca la Parlament, cu argumentele privind respingerea OUG de către Parlament. Creşterea de combustibil e dorită de propagandişti, dar este o crimă pentru economie. Şi o să vă aduc toate argumentele. Sper că ceea ce voi spune să fie dezbătut de oameni care înţeleg şi nu de propagandişti.
Afirm cu responsabilitatea unui preşedinte, politica fiscal-bugetară generată de guvernul Ponta şi acceptată de FMI pentru România este greşită. Ea trebuie imediat să fie ajustată. S-au introdus 35 de taxe noi care vizează agricultura şi aşa mai departe. S-a introdus celebra taxă pe infrastructuri şi s-a introdus, începând de azi, şi taxa pe combustibil. Este o povară enormă pentru economie şi pentru cetăţeni.
Nici rezultatele nu sunt conform aşteptărilor. Pe primele trei luni s-au realizat următoarele venituri: în ianuarie a fost un plus de 435 milioane lei faţă de planificare. Se spunea un miliard. Pe februarie este un minus de un miliard, iar pe martie un minus de 950 de milioane. Numai dacă privim primele trei luni constatăm că toată valoarea rămasă de încasat din taxa pe combustibil a fost consumată pentru că sunt două miliarde în minus şi doar 450 miliarde pe plus. În condiţiile în care 35 de taxe noi funcţionează.
Urmează taxa pe stâlp din aprilie. Deci ne pregătim de un eşec major în execuţia bugetară. Dacă privim la bugetele 2012, 2012, 2014... V-aş ruga să priviţi la execuţia lui 2012 care a fost de 193 de miliarde de lei venituri la bugetul de stat. Nu va funcţiona mai bine ANAF. Încasările ne arată că nu ne putem baza pe o creştere explozivă a încasării. Susţin că politica fiscală bugetară proiectată de Guvernul Ponta este greşită şi riscăm să avem efecte de dezechilibrare a echilibrelor macroeconomice în lunile următoare.
„Am avut încredere în FMI“
Am trecut în 2009 şi 2010 prin aşa ceva şi nu trebuie să mergem înainte pe politica fiscal -bugetară proietată de Ponta şi aprobată de FMI. Am avut întotdeauna încredere în FMI; dar de data asta au greşit. Soluţia corectă este revenirea la politica sănătoasă la aşezările cheltuielilor în funcţie de veniturile certe. Numai aşa ne vom putea încadra în deficitul planificat pentru acest an, fără să generăm dezechilibre macroeconomice. O spun din experienţă.
Mai mult decât să dau un semnal de alarmă nu mai am ce să fac. Rugămintea mea la Guvern şi Parlament este să se aplece la ceea ce spun. Este un semnal de maximă gravitate pe care îl trag şi la adresa guvernului, şi a Parlamentului şi a FMI. Nu poţi avea o creştere de 17 miliarde în venituri de la un an la altul chiar cu puzderia de taxe. Nu se vor colecta.
Plecănd de la această analiză pe care am făcut-o serios, voi transmite Parlamentului o scrisoare prin care îi rog să nu aprobe această Ordonanţă. În scrisoare voi indica şi care sunt propunerile mele de ajustare a cheltuielilor: este creştere explozivă de alocare la ministerul Dezvoltării. De acolo se pot tăia 1,2 miliarde. Este un excedent, la plata dobânzilor, unde se poate face o ajustare de 5, 6 miliarde de lei.
De la taxa pe stâlp va veni un miliard în plus. Vor fi 700 de milioane de lei în plus din taxa suplimentară pe gaze, pe diferenţa de preţ de la liberalizat la preţul anterior. S-a introdus o taxă de 60% care nu afectează populaţia. Măsuri urgente intră tot în categoria semnale de alarmă. Avem 5 miliarde de euro daţi de UE, care trebuiau cheltuiţi pentru crearea de locuri de muncă. Mai sunt 445 milioane de euro care trebuiesc cheltuiţi tot în aceşti doi ani pentru crearea de IMM-uri pentru persoane defavorizate.
„Falimentul politicii fiscale ale lui Ponta“
Realităţile încasărilor pe primele trei luni arată falimentul politicii fiscale a guvernului Ponta. Nu este niciun joc politic. Dacă nu facem acum reabordarea cheltuielilor, în luna aprilie vine misiunea FMI şi guvernul trebuie să fie pregătit. Mai fac o observaţie pe care am făcut-o şi ieri. Nu avem aparat administrativ capabil să genereze celebra rambursare de 4 eurocenţi. Soluţia corectă este respingerea ordonanţei prin care se introduce această taxă şi revenirea la preţurile de dinainte. Banii europeni sunt soluţia şi pentru locuri de muncă şi pentru investiţii.
Guvernul dacă ar fi inteligent s-ar bate să prindă bani europeni pentru 24% din aceşti bani îi intră în bugetul de stat. Eu am iniţiat dezbaterea ca şi TVA-ul să devină eligibil. A găsit metoda cea mai simplă specifică unui om care nu înţelege economia de stat: taxele. Ca să-şi mai bată capul fătucile şi propagandiştii: eu îmi asum tot ce s-a întâmplat în perioada crizei. Eu spun românilor, spun FMI, spun guvernului: o asemenea politică este inadmisibilă. Şi sunt gata să fiu partenerul oricui, să corectăm abordarea greşită. Dacă România nu era în dificultate nu aş fi criticat niciodată deciziile pe care Guvernul le ia.
Întrebare: Premierul Ponta spune că nu poate elimina acciza pentru că este prinsă în buget...
Guvernul a eliminat acciza pe primele trei luni, nu a avut-o în buget, e eliminată pentru că bugetul e exagerat ca venituri şi reglajul îl fac Finanţele, ei nu dau niciodată bani când nu au.
Pe aceeaşi temă:
Acciza pe carburanţi devine realitate: ce preţuri găsim la pompă de astăzi
Preţul mediu la carburanţi cu o zi înainte de scumpire se ridica la valoarea de 5,9 lei pentru un litru de benzina şi de 6 lei pentru un litru de motorină, însă începand de marţi, 1 aprilie, ar putea creşte cu până la 40 de bani (7 eurocenţi plus TVA) pe litru, la 6,3 lei pentru un litru de benzină şi 6,4 pentru un litru de motorină.
Preşedintele Traian Băsescu a discutat, luni seară, la postul B1 TV, despre acciza la carburant, despre dreapta românească şi despre alegerile europarlamentare.
Acciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi va fi plătită integral doar de persoanele fizice posesoare de maşini şi de micile firme, după ce transportatorii rutieri şi fermierii îşi vor putea recupera o mare parte din costurile suplimentare.
Premierul Victor Ponta a postat pe pagina sa de pe un site de socializare un grafic care ilustrează evoluţia preţului la carburanţi în perioada ianuarie 2009-mai 2012, în guvernarea PDL, şi în perioada mai 2012-martie 2014, în guvernarea PSD, arătând că „preţul benzinei, sub guvernele domnului Băsescu, a crescut cu 70%, iar cel al motorinei cu 90%“.
Preşedintele Traian Băsescu a vorbit despre introducerea accizei de şapte eurocenţi la carburant, despre relaţiile României cu Rusia şi China şi despre aniversarea a zece ani de la intrarea României în NATO.
Preşedintele Traian Băsescu i-a transmis o nouă scrisoare premierului Victor Ponta, în care îi cere să renunţe la introducerea accizei la carburant de la 1 aprilie, precizând că povara va fi suportată de cetăţean.
Şoferii vor circula anual cu 1.100 de kilometri mai puţin dacă îşi păstrează neschimbat bugetul pentru achiziţia de carburanţi după introducea accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe litru, de la 1 aprilie, potrivit unui studiu realizat de Daedalus Millward Brown pentru VeziCatFace.ro.
Executivul pregăteşte un act normativ prin care transportatorii vor primi înapoi, trimestrial, câte 4 eurocenţi din cei 7 eurocenţi, cât va reprezenta de la 1 aprilie acciza suplimentară, a declarat premierul Victor Ponta.
Guvernul a decis să introducă o acciză suplimentară la carburanţi „fără o analiză de impact, pentru a putea face cheltuieli mai mari în 2014, an electoral“, iar decizia va avea un „efect de bumerang“ asupra bugetului de stat, consideră liderii marilor asociaţii de transportatorii.
Executivul a aprobat scrisoarea de intenţie convenită cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi va trimite documentul către preşedintele Traian Băsescu, spre semnare, a anunţat Daniel Constantin, ministrul Agriculturii, la finalul şedinţei de Guvern de miercuri.
România se află acum pe ultimul loc în clasamentul european al preţurilor la benzină şi pe 23 din 28 la motorină. De la 1 aprilie, preţul motorinei ne va plasa în top 10.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită anularea accizei suplimentare de 7 eurocenţi la motorină, arătând că, în caz contrar, şoferii vor cumpăra carburanţi dinafara ţării, fapt care ar duce la scăderea încasărilor bugetare din această taxă.
Premierul Victor Ponta a anunţat luni seara, în urma discuţiilor finale cu reprezentanţii misiunii FMI, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale, că acciza suplimentară de 7 eurocenţi la carburanţi se va aplica de la 1 aprilie şi că scrisoarea de intenţie va fi semnată de preşedintele Traian Băsescu, întrucât acesta le-a transmis finanţatorilor internaţionali că va semna dacă "acciza" nu va apărea în document.
Sursa: adevarul.ro