Baschet - NBA: Pilotul elicopterului, considerat vinovat de accidentul în care şi-a pierdut viaţa Kobe Bryant
Pilotul elicopterului care s-a prăbuşit în ianuarie 2020 în apropiere de Los Angeles, avându-l la bord pe fostul star al NBA Kobe Bryant, a comis o "eroare de judecată" care a determinat "dezorientarea sa" în mijlocul unui nor de ceaţă, a concluzionat, marţi, Autoritatea americană de supraveghere a transporturilor, citată de AFP.
Fosta vedetă a echipei Los Angeles Lakers călătorea alături de fiica sa Gianna, în vârstă de 13 ani, şi de alţi şase pasageri la bordul elicopterului marca Sikorsky S-76B , care s-a prăbuşit pe 26 ianuarie 2020 pe o colină din Calabasas, la nord-vest de Los Angeles. Toate persoanele aflate la bordul aparatului şi-au pierdut viaţa.
Pilotul Ara Zobayan, în vârstă de 50 de ani, era considerat un pilot cu experienţă, dar el s-ar fi aflat "sub o presiune" din cauza relaţiilor amicale cu pasagerul său şi ar fi decis un plan greşit de zbor în ciuda condiţiile meteo nefavorabile, două elemente care au contribuit la dramă, conform agenţiei responsabilă cu determinarea oficială a cauzelor accidentului, NTSB.
"Decizia sa de a continua să zboare în ciuda condiţiilor meteo bazându-se pe instrumentele de bord, care au antrenat dezorientarea spaţială şi pierderea controlului, au condus la accident", se arată în comunicatul NTSB.
Conform NTSB, societatea care deţinea aparatul, Island Express, nu avea certificările pentru zboruri pe bază de pilot automat cu pasageri, iar Ara Zobayan a încălcat regulamentul intrând în ceaţă.
Cu puţin timp înaintea accidentului, Ara Zobayan a indicat prin radio că va urca la 1.200 m pentru a zbura deasupra ceţii. La 730 m altitudine, el a manevrat spre stânga, dar, în plină ceaţă, aparatul a intrat într-o coborâre rapidă.
"Această manevră concordă cu un pilot care pierduse orientarea în spaţiu în condiţii de vizibilitate limitată", a explicat Robert Sumwalt, preşedintele NTSB, în cadrul unei reuniuni pentru a discuta concluziile anchetei.
"El a avut percepţia incorectă că elicopterul urcă, în timp ce de fapt cobora", a adăugat acesta.
"Dacă acest pilot nu ar fi cedat propriei presiuni pentru a continua acel zbor în condiţii de vreme rea, acest accident nu ar fi avut loc", a mai spus responsabilul NTSB.
Ancheta a subliniat prietenia de lungă durată dintre pilot şi Kobe Bryant, pe care nu a vrut să-l decepţioneze prin schimbarea planului de zbor sau printr-o aterizare în aşteptarea îmbunătăţirii condiţiilor de zbor, pasagerii dorind să meargă la un meci de baschet.
Totodată, nu există niciun element care să dovedească o presiune asupra pilotului din partea societăţii de transport sau a lui Kobe Bryant pentru a zbura pe timp nefavorabil.
NTSB a stabilit, de asemenea, că firma Island Express se face responsabilă de "o supervizare insuficientă în procedura de aplicare a măsurilor de siguranţă", în special referitor la analizele de risc în zbor pe care piloţii trebuie să le întocmească înainte de a decola.
De asemenea, societatea nu a avut un "sistem solid de gestionare a riscurilor", care ar fi putut ajuta piloţii să "reziste la acest gen de presiune reală" din partea unor clienţi.
Pilotul avea peste 8.500 de ore de zbor la activ, dintre care 1.250 pe modelul Sikorsky S-76, precum şi 75 de ore de zbor pe baza instrumentelor. El nu avea antecedente medicale.
Vanessa Bryant, văduva jucătorului, a depus plângere după accident împotriva pilotului şi a companiei Island Express, căreia îi reproşează că a autorizat decolarea aparatului în ciuda condiţiilor meteo nefavorabile şi pentru faptul că deţinea autorizaţiile necesare care să permită aparatelor sale să zboare fără vizibilitate.
Kobe Bryant, supranumit "Black Mamba", a încetat din viaţă, la vârsta de 41 ani, în urma unui accident de elicopter produs pe 26 ianuarie 2020, în apropiere de Los Angeles.
El şi-a petrecut întreaga carieră la Los Angeles Lakers, echipă alături de care a câştigat cinci titluri de campion al NBA.
AGERPRES (AS/autor: Vlad Constantinescu, editor: Mihai Ţenea, editor online: Andreea Lăzăroiu)