Banii pun sănătatea în pericol. Oamenii bogați se confruntă cu un risc mai mare de cancer

Oamenii bogați prezintă un risc genetic mai mare de cancer decât cei săraci, arată un nou studiu realizat de Universitatea din Helsinki, în cadrul căruia a fost examinată relația dintre statutul socio-economic și o serie de boli, potrivit New York Post .

Bogătașii, în pericol să se îmbolnăvească de cancer FOTO Shutterstock

Cei privilegiați cu un statut socio-economic mai ridicat prezintă un risc genetic mai mare de a suferi de cancer de sân, de prostată, sau alte tipuri de cancer, arată noul studiu.

La pol opus, cei cu o situație materială mai precară sunt mai predispuși la diabet și artrită, dar și la depresie, alcoolism și cancer pulmonar, susțin oamenii de știință.

Dr. Fiona Hagenbeek de la Institutul de Medicină Moleculară al universității din Finlanda, coordonatoarea studiului, a declarat că rezultatele inițiale ar putea să conducă la adăugarea scorurilor de risc poligenic, utilizate pentru a măsura riscul de boală pe baza geneticii , la protocoalele de screening pentru unele boli.

"Dacă înțelegem că impactul scorurilor poligenice asupra riscului de boli este dependent de context, acest lucru poate duce la adăugarea protocoalelor de screening", a declarat dr. Hagenbeek.

"Spre exemplu, în viitor, protocoalele de screening pentru cancer mamar ar putea fi adaptate astfel încât femeile cu un risc genetic mai mare și care au o educație avansată să primească un screening mai devreme sau mai frecvent decât cele cu un risc genetic mai scăzut, sau mai puțin educate", a adăugat expertul.

Studiul a fost realizat prin compararea datelor genomice, nivelelor socio-economice și fișelor medicale de la aproximativ 280.000 de finlandezi cu vârste cuprinse între 35 și 80 de ani.

Anterior, studii similare au arătat de asemenea că există o diferență de risc. Ce este diferit de data aceasta, însă, este faptul că noul studiu a fost prezentat ca fiind primul care a căutat în mod special legătura în cazul a 19 boli cu veniturile ridicate.

"Cele mai multe modele de predicție a riscului clinic includ informații demografice de bază, precum sexul biologic și vârsta, care arată că incidența unei boli diferă între bărbați și femei, sau în funcție de vârstă (...) Acum putem arăta că anticiparea riscului genetic de boală depinde de asemenea și de statutul socio-economic al individului", a mai explica Hagenbeek.

Cercetătorii susțin că pot fi făcute lucrări suplimentare pentru a înțelege pe deplin legăturile dintre anumite profesii și predispunerea la boală . De asemenea, ei spun că ar trebui efectuate astfel de studii și în țările cu venituri mai mici.