
Banii n-au miros. Lista starurilor din sport alimentate de industria pariurilor sportive și a jocurilor de noroc
Ajuns la 44 de ani, după ce a respins câteva oferte de antrenor („secund” la Ajax Amsterdam și „principal” la Rapid și la Universitatea Craiova), Cristi Chivu pătrunde în lumea pariurilor, unde banii curg gârlă, dar imaginea rezultată ca urmare a asocierii cu domeniul nu este una favorabilă pe motiv că alimentează un viciu periculos, în care sunt atrași mulți tineri.
Cel care a câștigat Liga Campionilor cu Inter Milano în 2010, fiind ultimul român care a pus mâna pe cel mai râvnit trofeu din fotbal la nivel de echipe de club, a devenit ambasador la Superbet, cel mai puternic operator cu licență legală care activează în România. Fostul căpitan al tricolorilor este ultimul dintr-o listă lungă cu nume care fac reclamă la pariuri sportive sau la jocuri de noroc, o piață stigmatizată la nivel de percepție publică, fiind producătoare de dependențe.
Superbet, vedete din toate disciplinele
Superbet, brand fondat în 2008, are în colecție o sumă impresionantă cu vedete din sport. Îi mai fac imagine Ilie Dumitrescu, Florin Răducioiu, Bogdan Stelea, Ionel Dănciulescu, dar și brazilianul Eric de Oliveira, cel mai prolific străin care a evoluat în România, și fostul rapidist Robert Niță. Din reclamele cu fundal roșu zâmbește și Gică Craioveanu, cel care a adus ultimul titlu de campioană Craiovei, în 1991. De asemenea, Ioan Andone, antrenor fără contract, dar cu titluri în palmares cu Dinamo și cu CFR Cluj, a semnat cu Superbet, care nu s-a mărginit la lumea fotbalului. Interesele sale au fost sau încă mai sunt apărate de starturi din diverse alte discipline sportive: fostul baschetbalist Virgil Stănescu, fosta scrimeră Ana Maria Brânză, fostul boxer și pilot de curse Mihai Leu sau de foști sau încă luptători pe ringul sporturilor de contact: promotor Cătălin Moroșanu și Benny Adegbuyi. În ceea ce îi privește pe Ilie Dumitrescu și pe Ionel Dănciulescu, aceștia n-au fost de la început în tabăra Superbetului. Au fost „racolați” pe parcurs de la o altă casă de pariuri, Unibet, care funcționează exclusiv online, neavând agenții terestre. Unibet și-a schimbat din mers strategia de marketing și a renunțat la vedetele din sport, astfel că în prezent se folosește de imaginea actorului Cosmin Natanticu.
Don pentru „Corleone”
Dumitru Dragomir (fost șef la LPF), Dan Petrescu (antrenor la CFR Cluj) și Adrian Mutu (antrenor la Petrolul Ploiești) fac reclamă pentru operatorul online Don. În cazul celui poreclit „Corleone”, prefixul Don îi vine ca o mănușă. În trecut, „Bursucul” a lucrat pentru 888sport, iar „Briliantul” - pentru Favbet. Cele două case de pariuri au decis să încheie colaborările. Dar, Mutu a pariat pe cine trebuie! Se spune că piteșteanul era plătit de lumea pariurilor mai bine decât pentru activitatea de antrenor. Primea un salariu de 10.000 de euro pe lună de la Adrian Mititelu la formația FCU Craiova, iar de la Favbet ridica lunar 15.000 de euro.
Raț s-a dat cu Winner
Fostul internațional Răzvan Raț, membru în Consiliul de Administrație de la Genoa, este imaginea în România a celor de la Winner. Ionel Ganea a ținut cu Baumbet, iar Dănuț Lupu s-a dat cu Power Bet, care îi umflă veniturile cu câteva mii de euro pe lună. Regretatul Helmut Duckadam, decedat la finalul anului trecut, avea în derulare un contract cu Stanleybet. Ceilalți doi eroi din finala de la Sevilla, Gabi Balint și Marius Lăcătuș (au transformat penalty-urile de departajare), sunt imaginea Get's Bet, operator preluat în proporție de 67% de fondul de investiții ceh Emma Capital Group. Bulgarii de la Efbet au intrat pe piața românească ajutați de imaginea unui fotbalist care a evoluat în țara venică, Florentin Petre, trecut pe la ȚSKA Sofia. Acum, „Piticul” este „secundul” croatului Zeljko Kopic la Dinamo.
Și-a făcut loc și Pulhac
Piața pariuri și a jocurilor de noroc este atât de extinsă în România încât a fost nevoie ca și nume mai puțin însemnate din sportul românesc să-și facă loc în spoturile publicitare. La Maxbet face reclamă fostul dinamovist Cristi Pulhac, odinioară un fundaș stânga care se lipea la scandaluri și la știri mondene. Casele de pariuri aleg să fie reprezentate de persoane care ajung des pe ecranele televizoarele și sunt vizibile în mediul online. Astfel, se asigură că au parte de o promovare ridicată. Reclamele la casele de pariuri sunt interzise la TV în intervalul 6-23, cu excepție competițiilor sportive transmise în direct.
Bugetul cluburilor din Superligă, asigurat de pariuri
Cluburile din Superliga de fotbal a României supraviețuiesc cu ajutorul banilor veniți din sponsorizările caselor de pariuri. Superbet bagă bani și stă pe pieptul unor echipe precum Rapid, Dinamo, Farul, „U” Cluj sau Gloria Buzău. Campioana FCSB și Craiova mizează pe Betano, al doilea mare operator online în România. La CFR Cluj dă bani Player, iar Maxbet furnizează finanțe la Poli Iași. Favbet s-a dat cu UTA, iar Mr. Bit „ține” cu Petrolul Ploiești și cu Oțelul Galați. Două cluburi de nivel mediu, Hermannstadt și FC Botoșani, au acceptat să-și lipească imaginea de Unibet.
Jocurile de noroc fac legea și în străinătate
Și în străinătate, foste glorii se hrănesc cu banii proveniți din pariuri sportive. Francesco Totti, simbolul echipei AS Roma, primește bani de la Betsson. Camerunezul Samuel Eto'o, fost coleg la Inter cu Chivu în anul câștigării Ligii Campionlor, a făcut reclamă pentru 1XBET intrând în vizorul FIFA, din moment ce era și președintele federației. Gigantul de pariuri sportive DraftKings face echipă, mai nou, cu uriașul baschetbalist de odinioară Shaquille O'Neal, legendă a campionatul nord-american (NBA), după ce acesta reprezentase anterior o altă casă de pariuri pe piața americană, WynnBET. Shaq a lucrat ca și consilier strategic, înainte ca operatorul să-și închidă operațiunile în majoritatea jurisdicțiilor americane. Fost campion al „greilor” la box, Mike Tyson s-a „încurcat” cu Rabona. Acum, părțile sunt la cuțite, fiind pe rol un proces la Londra. Plângerea a fost depusă de compania Medier, cu sediul în Cipru, care deține marca de cazinouri și pariuri online Rabona, operator căruia ex-pugilistul i-a devenit ambasador, la începutul anului 2024, angajându-se să-l promoveze prin live streaming lunar pe Twitch și pe canalele Kick. Un fotbalist originar din Mali, Frederic Kanoute, trecut pe la Seviila, avea acoperită cu o bandă adezivă reclama la pariuri de pe piept, pe când juca la Sevilla, invocând motive religioase. Acum, așa ceva ar fi greu de imaginat. Un studiu preluat de BBC arată că, în Premier League, numărul de reclame la pariuri aproape s-a triplat față de anul trecut.
Sursa: adevarul.ro