Bănescu, nou atac la Teodosie

Bănescu, nou atac la Teodosie

Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, Vasile Bănescu, continuă disputa cu Arhiepiscopul Tomisului, IPS Teodosie, făcând noi referiri la punerea acestuia sub acuzare, în dosarul instrumentat de DNA. Bănescu afirmă că acest caz este unul ”care frapează şi mâhneşte”, iar apariţia unei noi situări a arhiepiscopului Tomisului în calitate de inculpat „spune ceva îngrijorător”. Bănescu l-a mai ironizat și de Bobotează pe Teodosie, după ce acesta a vorbit despre o așa zisă „incompatibilitate a fumătorilor și a femeilor aflate la menstruație de a consuma aghiasma mare”.

„Cei care, afectați grav de ideologiile cristofobe, numesc în derâdere creștinismul, creștinopatie, primesc un nesperat și consistent ajutor de la cei care, în nebunia idolatrizării ignoranței lor inclusiv teologice, trântită zgomotos pe taraba ritualismului, îl trimit pe fumător în iad, pe femeia cu fiziologie normală afară din biserică și pe ambii cât mai departe de aghiasma mare și mică. Nespunându-se nimic despre păcate cu adevărat strigătoare la cer și împotriva firii, urgențe duhovnicești de gradul 1 perfect reale. Ca și cum cel luptat de o patimă nu ar avea nevoie de ajutorul lui Hristos și al nostru, ca și cum fiziologia ar fi sinonimă cu necurăția sau aghiasma cu Sfânta Împărtășanie“, a scris Bănescu pe contul său facebook, reacție care a fost preluată de presă.

Cume era de așteptat, replica lui Teodosie n-a întârziat. Prin intermediul Arhiepiscopiei el a transmis un comunicat de presă în care i-a transmis purtătorului cuvânt al BOR că „juisarea intelectualist-utopică este principala sursă de încurajare a ideologiilor cristofobe”, plus un set de argumente care să-i explice afirmațiile anterioare privind așa zisa incompatibilitate cu aghiasma a fumătorilor și femeilor aflate la menstruație (vezi comunicatul mai jos, publicat integral).

Între timp, Vasile Bănescu revine la Euronews România cu noi remarci privind situația arhiepiscopului Tomisului, subliniind că ”Patriarhia Română, ca şi autorităţile judiciare, e perfect interesată de elucidarea unui posibil act de corupţie”.

”Poziţia Patriarhiei Române în acest caz ultracunoscut, întrucât agenda acestui caz e una mai veche şi destul de extinsă, este cea exprimată la începutul cercetării care s-a întreprins de către DNA faţă de situaţia în care este implicat arhiepiscopul Tomisului şi ea este una foarte limpede: Patriarhia Română, ca şi autorităţile judiciare, e perfect interesată de elucidarea unui posibil act de corupţie. Numai autorităţile, fireşte, cele judiciare se vor pronunţa la sfârşitul anchetei în legătură cu acest lucru. Fireşte că apariţia unei noi situări a arhiepiscopului Tomisului în calitate de inculpat spune ceva îngrijorător. Nu mă pot antepronunţa, nu o putem face, dar cazul este unul care frapează, care bineînţeles mâhneşte, pentru că este total nefiresc ca un reprezentant înalt al Bisericii să ajungă să fie anchetat, pornind de la o realitate care bineînţeles va fi descifrată de autorităţile judiciare şi interpretată în cheia potrivită. Deci poziţia Patriarhiei Române este una favorabilă elucidării acestui caz, asta este foarte limpede”, a declarat purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, Vasile Bănescu, joi seară, la Euronews România, citat de News.ro

El a precizat, întrebat despre o eventuală retragere din funcţie a IPS Teodosie, că legea morală este cea care trebuie să primeze.

”Cea mai importantă lege din lumea locuită de om este legea morală, sădită de Dumnezeu în creaţia Lui inteligentă. Din legea morală se înfiripă legea nescrisă a bunului simţ. Fireşte că, ajuns într-o astfel de situaţie, oricine ar trebui să protejeze instituţia pe care o reprezintă. Legile pe care le-am invocat, legea morală şi legea bunului simţ ar trebui să funcţioneze în fiecare. Înţeleg că funcţionează cu intensitate diferită de la persoană la persoană. Biserica nu poate constrânge pe cineva, dar Biserica, care nu doreşte moartea păcătosului, ca să citez din Sfânta Scriptură, ci îndreptarea lui, Biserica recomandă, din punct de vedere moral, o ţinută şi o atitudine adecvată la realitate. Cazul despre care vorbim este un caz complicat şi care are legătură cu o persoană care înţelege, iată, să persiste, aş spune, în contrazicerea celor care transmit că totuşi ceva s-a întâmplat. E o filmare pe care a văzut-o toată lumea, nu este secretă, e o filmare care nu a lăsat loc de foarte multe interpretări. E un acord verbal al persoanei respective care acceptă o intervenţie total impură pentru un interes al eparhiei respective, este adevărat, nu al unei persoane anume”, a spus Bănescu.

El a adăugat că poziţia Patriarhiei este una ”defavorabilă ascunderii adevărului” și că Sfântul Sinod este cel care poate face recomandări arhiepiscopului Tomisului cu privire la acest caz. Bănescu a precizat că Statutul BOR prevede sancţiuni atunci când vinovăţia este una confirmată, dar Biserica nu s-a mai confruntat cu un asemenea caz.

Arhiepiscopul Tomisului, Înalt Prea Sfinţitul Teodosie, a ajuns la sediul Direcţiei Naţionale Anticorupţie Constanţa pentru a fi audiat în dosarul în care este cercetat pentru cumpărare de influenţă, iar apărătorul său, avocatul Adrian Cuculis, a afirmat că dosarul se bazează doar pe înregistrarea apărută în spaţiul public şi că probabil se încearcă discreditarea IPS Teodosie. IPS Teodosie a ieşit din sediul DNA după aproximativ o oră, declarând că dosarul nu era conţinut.

Comunicatul Arhiepiscopiei Tomisului, după ce Vasile Bănescu i-a criticat lui Teodosie teoriile

În contextul interpretărilor generate în presă, cum era de așteptat, de sărbătoarea Botezului Domnului, în special pe tema incompatibilității dintre fumatul activ și consumul Aghesmei Mari, Arhiepiscopia Tomisului face următoarele precizări:

  • Bazându-se pe nenumăratele studii medicale, avertismente și măsuri luate atât pe plan
    mondial cât și național, dar și pe experiența de peste trei decenii de sprijin oferit celor grav (și nu
    de puține ori mortal) afectați de acest viciu, Înaltpreasfințitul Părinte Teodosie, Arhiepiscopul
    Tomisului, își menține cu fermitate atitudinea de militant anti-fumat, exprimându-se în spațiul
    public împotriva acestui viciu, cauză principală a morții anuale a peste 7 milioane de persoane care
    fumează activ și a peste 1,3 milioane de persoane afectate indirect (prin „fumatul pasiv”), potrivit
    Organizației Mondiale a Sănătății (https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/tobacco
    accesat: 10.01.2024). De aici deducem un procent de mortalitate cauzată direct sau indirect de
    fumat de 1:964 de persoane, la nivel mondial.
  • În perfectă consonanță cu îngrijorarea exprimată în toate forurile lumii față de creșterea
    alarmantă a numărului de victime ale acestui viciu, accepțiunea canonică și duhovnicească
    ortodoxă prevede că atât sinucigașul cât și persoana cauzatoare (cu voie sau fără de voie) a morții
    cuiva se îndepărtează de comuniunea cu Dumnezeu (comuniune exprimată vizibil în Ortodoxie,
    prin Taina Sfintei Împărtășanii, apoi prin consumul aghesmei și a anaforei). Prin urmare,
    fumătorul, care în mod voluntar își ucide lent organismul și în mod involuntar participă la uciderea
    semenului său prin exalarea fumului, se plasează pe el însuși înafara comuniunii cu Dumnezeu
    (care are loc în și prin Biserică).
  • Desigur, există îngăduință duhovnicească (pogorământ) față de orice persoană care dorește
    îndreptarea și își manifestă fidelitatea față de angajmentul de a proteja viața proprie și a semenului.
    Acest lucru nu a fost și nu va fi niciodată pus în discuție, mai ales la Sfânta Arhiepiscopie a
    Tomisului, care participă cu regularitate, în colaborare cu autoritățile locale, la programe de
    conștientizare și de combatere efectivă a fumatului (mai nou, a „vapatului”) și a consumului de
    droguri.
  • Arhiepiscopia Tomisului nu încalcă dreptul nimănui de a-și rândui cum știe el mai bine
    viața, dar nu își poate compromite vocația misionară prin așa-zisa „îndulcire a termenilor” atât de
    solicitată azi tocmai de cei ce nu doresc – de altfel – nici o comuniune cu Dumnezeu și cu Biserica
    Sa.
  • Talentatului scriitor Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al Patriarhiei Române pe pagina
    personală de pe o rețea de socializare, căruia îi adresăm un sincer și tolerant „La mulți ani!”, îi
    transmitem că juisarea intelectualist-utopică pe gama redusă a unei terminologii (inclusiv
    teologice) „de budoar” este principala sursă de încurajare a ideologiilor cristofobe, având în
    subsidiar, desigur, și „ignoranța inclusiv teologică, trântită zgomotos pe taraba ritualismului religios”. Această săritură donquijotescă, plină de zel iacobin (ilar și defazat istoric), la gâtul unui ierarh al Bisericii care își îndeplinește – cu inevitabilele limite personale, însă cu onestitate – datoria păstorească, pe linia trasată de Sfânta Scriptură, de Sfinții Părinți și de colecția canonică a Bisericii și care nu trimite pe nimeni în iad pentru că fumează, nici nu exclude din biserică „femeia cu fiziologie normală” (așa cum apare în „comunicatul” talentatului domn Bănescu), ci doar reamintește societății grăbite în care ne ducem viețile că Biserica are rânduieli care nu se pot schimba după capriciile modei, se dovedește, din nou și din nou, una nefericită, călcătoare, nepermis de des, a principiului: „Orice împărăţie care se dezbină în sine se pustieşte, orice cetate sau casă care se dezbină în sine nu va dăinui” (Matei 12, 25).


Citește și:

populare
astăzi

1 Foarte interesante amănunte...

2 „Ești prost și îngâmfat” / „Ia apă în gură că faci praf! Javra dracului” / Scandal la România TV între Adriana Bahmuțeanu și Dumitru Dragomir

3 Putin: „NATO a decis să intre în război cu Rusia” / Textul integral al declarației președintelui rus. Este România amenințată?

4 Pe asta ați citit-o?

5 Frate, ce țară e asta? / Economist rus: Pentru unele familii sărace din Rusia, bărbații sunt mai prețioși morți decât vii