Băieții unui miliardar polonez au „spart” piața bananelor din România

Băieții unui miliardar polonez au „spart” piața bananelor din România

Cu ochii la ofertă și cu pixul în mână, bărbatul din fața noastră face niște calcule și ajunge rapid la concluzia că „prețul e ireal”. Era o ofertă de banane pentru un magazin Kaufland. Fructele sunt din Ecuador, statul care domină exporturile de banane pe plan mondial.

Yellow Fresh Fruits, un SRL din Timiș, a intrat relativ recent pe piața românească fiind înființată la sfârșitul lui 2018 de doi frați, Zarzecki Artur (42 ani) și Zarzecki Robert (38 ani) - fiii miliardarului polonez Arthur Toronowski. Acesta deține conglomeratul Citronex care operează o serie de benzinării sub licență, deține mai multe hoteluri, fiind și cel mai mare jucător de pe piața banalelor din Polonia.

Filiala românească a polonezilor a făcut o ofertă imbatabilă, iar jucătorii mai vechi din piață susțin că nu mai au cum să-i concureze la preț. Spun că au pierdut lupta pentru că nu au cum să vândă sub costuri.

ANAF a luat deja în vizor practicile polonezilor pentru a verifica dacă astfel nu sunt eludate taxele care trebuie plătit la bugetul de stat, potrivit informațiilor obținute de Newsweek.ro .

Surse din ANAF susțin că filiala românească a companiei poloneze este deja în analiză: “În urma semnalelor de la mai mulți agenți economici s-a luat decizia la nivel central să introducem de urgență în analiza de risc compania Yellow Fresh Fruits SRL existând suspiciuni că se sustrag plății unor taxe și impozite către stat prin înregistrarea nejustificată a unor cheltuieli pentru a diminua TVA-ul de plătit”.

Creșterea pe piața locală a Yellow Fresh Fruits SRL a fost fulgerătoare: de la zero la sute de milioane de lei în doar trei ani. A ajuns astfel direct pe locul doi la nivel național, în 2021, cu încasări de 357 de milioane de lei.

Mecanismul descris de competiția polonezilor este aparent banal dar produce ravagii pe piață.

„Pur și simplu nu ai cum să vinzi banane la aceste prețuri decât dacă nu urmărești profitul iar bananele sunt o afacere secundară. Să vă exemplific aleatoriu cu oferta de la un magazin Kaufland, aprovizonat de acești polonezi, unde un kilogram de banane are un preț de vânzare la raft de 3,49 lei cu TVA. Asta înseamnă 11,79 Euro prețul unui bax de banane din care dacă mai scazi prețul transportului și cel de logisitică ajungi la 8 Euro pe bax. E absolut ireal. În Europa marfa este de 14 euro/bax la calitatea a doua, 15-16 la calitatea întâi și 17-19 pentru calitatea premium”, spune sub protecția anonimatului un reprezentant al unui jucător de pe piața de profil.

Acuzații similare sunt susținute și de alți jucători de profil însă aceștia refuză să facă declarații oficiale din cauza aparentei protecții de care se bucură polonezii.

Compania nu a răspuns întrebărilor Newsweek.ro

Nici reprezentanții SRL-ului din Timiș și nici compania mamă din Polonia nu au răspuns întrebărilor Newsweek România legate de acuzațiile ce li se aduc în privința vânzării la prețuri sub cele din cotațiile internaționale și a plății unor sume ridicole drept TVA raportat la totalul cifrei de afaceri.

  1. Care au fost vânzările Yellow Fresh Fruits SRL în România în 2022 comparativ cu anul precedent, care este cota de piață a companiei și cum au evoluat cifra de afaceri și profitul acesteia în ultimii trei ani?
  2. Care sunt principalele lanțuri de supermarketuri cu care Yelloh Fresh Fruits SRL colaborează în România și principalii competitori de pe această piață?
  3. La cât estimați că s-a ridicat piața bananelor în România în 2022 față de 2021 și cum este aceasta față de cea din Polonia?
  4. Cum comentați acuzațiile unor jucători din piață conform cărora Yellow Fresh Fruits SRL vinde sub prețurile de pe piețele internaționale? Care sunt prețurile de achiziție ale Citronex pentru piața românească de la diferiți producători din America de Sud și care structura prețului unui bax de banane vândut de Yellow Fresh Fruits SRL pe piața românească?
  5. Are Citronex o politică de acaparare a unei cote de piață cât mai mari în România pe baza vânzării sub prețurile de cotație de pe bursele internaționale de profil?
  6. Se află Yellow Fresh Fruits SRL în vizorul autorităților române – Consiliul Concurenței, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Procuratura etc – din cauza acestor acuzații că ar vinde în România sub prețurile de pe piețele internaționale? Dacă da, care sunt aceste investigații și cum a răspuns compania dvs. acestor acuzații în fața autorităților române?

Ce spune Consiliul Concurenței

Oficialii instituției susțin că vor ancheta compania poloneză dacă cota de piață a acesteia depășește 40%.

“Cu privire la adresa dumneavoastră referitoare la vânzarea bananelor de către compania Yellow Fresh Fruits SRL sub prețurile practicate la nivel internațional, vă comunicăm următoarele: (...) Potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) din Legea concurenței, prețurile produselor și tarifele serviciilor și lucrărilor se determină în mod liber pe piață, pe baza cererii și ofertei. În consecință, fiecare întreprindere trebuie să își stabilească în mod independent politica sa comercială, fără intervenții din partea statului sau a altor agenți economici concurenți, cu respectarea libertății celorlalte companii care activează pe piața respectivă.

Intervenția Consiliului Concurenței asupra acțiunilor întreprinderilor pe piață are loc în cazul unor practici anticoncurențiale care au ca obiect sau ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenței pe piața românească sau pe o parte a acesteia, precum înțelegerile între companii sau abuzul de poziție dominantă.

În cazul practicării unor prețuri sub costul de achiziție, Consiliul Concurenței poate interveni doar în cazul în care fapta se săvârșește de către un agent economic aflat într-o poziție dominantă (o companie nu se află într-o poziție dominantă dacă nu depășește o cotă de piață de 40%) pe o anume piață, deci de către o firmă care are forța necesară ca, prin acest comportament, să își elimine concurenții și, ulterior, să crească prețurile. O astfel de conduită a unei firme în poziție dominantă are efecte negative la nivelul consumatorilor şi poate să afecteze sau să denatureze concurența pe o anumită piață”, se arată într-un răspuns al Consiliului Concurenței pentru Newsweek România.

Ce sunt practicile neloiale

Pe de altă parte, Consiliul Concurenței, aplică o altă lege la fel de importantă ca cea a concurenței: Legii nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol şi alimentar.

“Scopul intervenției autorității de concurență este acela de a asigura protecția, menținerea și stimularea concurenței și a unui mediu concurenţial normal, în vederea promovării intereselor întreprinderilor de pe lanțul de aprovizionare cuu produse agricole şi alimentare. Prin urmare, autoritatea de concurență analizează și decide cu privire la cazurile având ca obiect posibile practici comerciale neloiale care sunt impuse unilateral de un partener comercial, chiar și atunci când acestea rezultă în urma înțelegerii între părți, determinate de contractele comerciale încheiate după data intrării în vigoare a prevederilor legii menționate mai sus”, susțin oficialii Consiliului Concurenței.

Printre practicile comerciale neloiale se numără și achiziționarea și comercializarea produselor alimentare fără verificarea trasabilității acestora în cazul în care prețul de achiziție este mai mic decât costul de producție mediu practicat pe piața relevantă în perioada achiziției, conform statisticilor oficiale la nivelul Uniunii Europene, precum și vânzarea produselor agricole și/sau alimentare în pierdere, cu excepția cazurilor prevăzute de legislația în vigoare.

O problemă de siguranță alimentară

Zeci de tone de banane au fost retrase din magazinele Kaufland în martie 2022 din cauza unui nivel ridicat de pesticide. Sursa lor era tot Ecuador.

Comunicarea oficială e laconică: „Se recomandă persoanelor care dețin produse din lotul descris mai sus, comercializate în perioada 13.03.2022 – 17.03.2022, să nu le consume, ci să le distrugă sau să le returneze în magazinele Kaufland până pe data de 01.04.2022, urmând să le fie restituită contravaloarea lor (în baza bonului fiscal)”.

Apoi tăcere. Nimeni nu a mai comunicat nimic.

Ce cantități au fost returnate?

Cât s-a distrus?

Cât s-a consumat?

Cu ce efecte?

Cea mai mare cantitate din importul respectiv venise de la compania poloneză Citronex, care deține și firma românească. De altfel, Citronex figurează că este și compania care a înregistrat, în 2018, domeniul ”yellowfresh.ro”, când a fost înființat SRL-ul din Timiș.

Am întrebat Autoritatea Națională Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentară (ANSVSA) ce s-a întâmplat cu produsele retrasele din centrele comercial Kaufland.

”În situația de față, pe lângă măsura de retragere de pe piață a produsului neconform și distrugerea acestuia, a fost dispusă măsura de rechemare de la consumatori, măsură realizată prin postarea afișelor de rechemare atât în locațiile în care se realizează retragerea/rechemarea, cât și pe site-ul ANSVSA. Datele privind denumirea și caracteristice produselor alimentare care pot sau ar putea afecta sănătatea consumatorilor (inclusiv poze), riscul prezentat de produs, măsurile care trebuie să le ia consumatorul, adresa companiei și datele de contact, locațiile în care se realizează retragerea/rechemarea oferă consumatorilor toate informațiile de care au nevoie pentru a evita consumul acestora și/sau pentru a-l returna comercianților, după caz. Aceste informații sunt puse la dispoziția publicului ori de câte ori se consideră necesar, pentru asigurarea unui nivel ridicat de protecție a sănătății umane și a intereselor consumatorilor și sunt similare cu datele publice care se regăsesc pe site-urile oficiale ale autorităților din alte state membre și al Comisiei Europene.”, ne-a răspuns ANSVSA.

Instituția statului susține că bananele problemă au fost achiziționate de Citronex:

”Produsul neconform la care faceți referire, banane cu reziduuri de pesticide peste limita admisă, a fost achiziționată de către operatorul român Yellow Fresh SRL de la operatorul Citronex din Polonia. Neconformitatea a fost depistată de către Kaufland România în urma prelevării de probe în cadrul programului de autocontrol. Având în vedere că originea produselor este din Ecuador au fost notificate autoritățile din această țară pentru a aplica măsuri corective asupra producătorului”.

Roșii românești

Pe 26 mai 2021, Zarzecki Artur a mai înființat în Timișoara și compania Roșii Românești SRL, care intenționează să construiască până la 50 de hectare de sere în Târgu Jiu pentru cultivarea tomatelor. Cartierul general este în comuna Remetea Mare nr. 636, la depozitul Log Center Timisoara. La conducerea Log Center este un polonez din aceeași localitate cu proprietarii Yellow Fresh Fruits.



populare
astăzi

1 Observația lui Liviu Avram despre legătura dintre Ciucă și Georgescu în contextul noilor dezvăluiri

2 „Vreau să asigur organele de securitate de deplina mea sinceritate, loialitate” / „Domnul Șucu Dan Viorel a fost recompensat de organele de Securitate c…

3 Infarctul poate fi prevenit / 7 simptome care apar cu o lună înainte, descoperite de experții din SUA

4 BREAKING Luni va fi votat noul guvern!

5 VIDEO Imagini de la atacul Ucrainei în Rusia...