Duminică seara, în jurul orei 21.10, un avion rusesc de avertizare timpurie și control aerian A-50 Beriev (de tip AWACS) și un post de comandă și comunicații aeropurtat Il-22M au fost angajate, cu succes, de apărarea antiaeriană a Ucrainei deasupra Mării Azov.
Deși inițial se credea că ambele aeronave s-au prăbușit, șeful informațiilor militare ucrainene (GUR/HUR), lt. general Kirilo Budanov, a confirmat că Ucraina a distrus avionul A-50 și a avariat Il-22M.
Ulterior, purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene Ucrainene, colonelul Yurii Ihnat, a explicat că într-adevăr aeronava de comunicații Il-22M a fost doar avariată puternic reușind să aterizeze de urgență.
Cu toate acestea, Ihnat a ținut să precizeze că ținta prioritară pentru Forțele Armate ucrainene a fost avionul Beriev A-50 de tip AWACS.
Beriev A-50 este un avion strategic. Rușii mai au doar câteva
A-50 – supranumit „Bumblebee” și denumirea de raportare NATO „Mainstay” – funcționează ca un sistem aeropurtat de avertizare și control (AWACS) pentru supraveghere.
Așa cum remarcă și publicația ucraineană Defense Express , ”Nimeni în istorie nu a doborât vreodată o aeronavă de detectare radar cu rază lungă de acțiune, iar Forțele Armate ucrainene au reușit ceea ce era considerat imposibil”.
Când A-50 este în aer, rușii văd teritoriul Ucrainei ca în palmă și știu cam tot ce se întâmplă acolo - unde decolează o aeronavă, lansări de rachete etc.
Mai mult, rușii se laudă că A-50 coordonează loviturile sistemelor moderne antiaeriene de tip S-400, astfel că armatei ruse îi va fi mai greu să-și dirijeze corect rachetele spre ținte.
Totuși, rușii au puține aeronave de acest tip. Pe hârtie, sunt 9 avioane, însă doar 6 erau modernizate, dintre care unul a fost avariat în Belarus, la aeroportul Maciulițîi (Мачулищи). Acum, cu pierderea de duminică seară, numărul acestora a ajuns periculos de scăzut pentru nevoiele forțelor armate ruse.
Ce sisteme ar fi putut doborî avionul Beriev A-50
Lansatoare Patriot / foto: Bundeswehr, via twitter (oleksireznikov)
Aeronava este una grea și nu are sisteme eficiente de contracarare a rachetelor antiaeriene, susțin experții ucraineni.
Foarte probabil, cea mai dificilă parte a acestei acțiuni a fost planificarea și înșelarea inamicului. De altfel, Valeri Zalujnîi, șeful Armatei ucrainene vorbește despre o ”operațiune” privind doborârea A-50.
Ucrainenii au avut nevoie de o tactică pentru a ”strecura” sistemul antiaerian cât mai aproape de linia frontului
Cât despre sistemele capabile să lovească, experții citați de publicația ucraineană Faktîi nu exclud chiar ca un sistem sovietic să fi fost utilizat, dar șansele cele mai mare le au lansatoarele moderne occidentale.
”Pot exista multe versiuni. Chiar și o rachetă precum SAMP-T în configurația Aster-30 are o rază de acțiune de până la 300 km. Adică este foarte posibil din punct de vedere tehnic.
În plus, să nu uităm că vechile noastre complexe aviatice, cum ar fi MiG-29, au integrat cu siguranță o astfel de rachetă precum AGM-88 HARM”.
O altă variantă plauzibilă este utilizarea Patriot. Sistem de apărare antiaeriană Patriot cu rachete PAC-2 are o rază de acțiune de până la 160 km împotriva aeronavelor ce zboară la altitudine mare.
”Dacă (Patriot) este plasat foarte periculos aproape de marginea din față a frontului, poate ajunge la aeronavele inamice care se află în apropierea coastei Mării Azov”, explică cei de la Defense Express.
”Echipajul A-50, format din 15-16 persoane, dintre care 10-11 sunt operatori radar, au văzut pe ecranele radarului rachete apropiindu-se, dar A-50 este fizic incapabil să efectueze manevre antiaeriene eficiente, așa că rușii nu puteau decât să-și aștepte soarta”, se mai arată în articol, potrivit defenseromania.ro .