Avion TAROM lovit de fulger. De ce au luat piloții decizia de a ateriza
Momente tensionate, duminică noaptea, la bordul unui avion TAROM. Aeronava care decolase cu destinația Chișinău a revenit la Otopeni după ce ar fi fost lovită de un fulger. Pasagerii și echipajul nu au fost însă în pericol, spun experții în aviație, care precizează că fulgerele nu pot afecta aeronavele comerciale moderne. Însă, dacă vor, piloții pot ateriza pentru a verifica aeronava.
Foto Arhiva
Un avion TAROM cu destinația Chișinău a revenit, de urgență, la sol, pe aeroportul „Henri Coandă“, de unde decolase, în noaptea de duminică, după ce a fost lovit de fulger. Experții susțin că un astfel de eveniment nu vine neapărat cu pericole pentru aeronavă. Echipajul este cel care decide ce face în astfel de situații, iar în acest caz a reacționat conform procedurilor în anumite circumstanțe particulare.
„Cursa ROT209 OTP2005 (București/Otopeni - Chișinău) Boeing 737-700 a avut aseară 3 ore și 10 min. întârziere din motive tehnice. La decolare, pe fondul condițiilor meteo, avionul a fost lovit de fulger. În aceste circumstanțe, odată cu informarea primită de la piloți, s-a renunțat la zbor, iar avionul Boeing 737- 82R a revenit la sol, în București, și a fost trimis la inspecție tehnică. O nouă aeronavă, Boeing 737, în care au fost îmbarcați toți cei 53 de pasageri, a decolat de pe Aeroportul Internațional Otopeni, iar cursa a fost efectuată. Niciun pasager sau membru al echipajului de bord nu a fost afectat. Avionul inițial este acum în proces de verificări tehnice. În acest context, menționăm faptul că, în baza utilizării lor esențiale, aeronavele sunt construite cu structură adecvată protecției față de acest tip de incidente, iar fulgerele nu le pot afecta la nivel de producere a unor defecțiuni majore care să pună în pericol activitatea de zbor“, a transmis TAROM.
Piloții au reacționat corect
Sorin Stoicescu, expert în aviație, siguranță, securitate, investigații aeronautice, coordonare civil-militară, a explicat pentru „Adevărul“ că, în principiu, un fulger nu poate afecta o aeronavă comercială modernă. „Avioanele sunt construite special din materiale și cu o structură care dispersează acel șoc electric. Acum avem două variante, iar cea mai periculoasă este cea a fulgerului globular care este mic ca dimensiuni, dar arde tot ce atinge. În acest caz am avut un fulger clasic, din fericire. Acesta nu este foarte periculos, dar probabil aparatura de bord a arătat că ceva nu mai funcționează cum trebuie, a evidențiat unele erori.
Cel mai probabil, echipajul a reacționat conform procedurilor și a decis reîntoarcerea la baza de la Aeroportul Otopeni pentru verificări. Nu cred că echipajul a greșit în acest caz. Sigur, mai sunt obligatoriu de făcut unele verificări, dar asta ar fi o primă concluzie, cel puțin în viziunea mea“, a declarat expertul în aviație.
Procedurile
Conform Serviciului Național de Meteorologie din Canada, statistic vorbind, majoritatea avioanelor comerciale sunt lovite de fulgere cel puțin o dată pe an, dar fără urmări. Ulterior, aeronavele suspectate că au trecut printr-un astfel de incident sunt supuse unei inspecții obligatorii.
În funcție de procedurile companiei care exploatează aeronava, dar și având în vedere particularitățile incidentului, echipajele decid dacă continuă drumul sau se întorc la bază după ce avionul a fost atins de fulger. De exemplu, pe 11 ianuarie 2019, un Boeing 737-82R (WL) al companiei Pegasus Airlines a decolat de pe Izmir - Adnan Menderes Airport din Turcia, iar la scurt timp a fost lovit de un fulger. Scenariu relativ identic cu cel prin care a trecut avionul TAROM. Piloții Pegasus au avut o reacție similară cu cea a colegilor de la TAROM și au decis să se întoarcă pe aeroportul de unde au decolat.
La polul opus, la începutul lunii martie 2024, un incident aerian similar a fost raportat și în Canada. Mai exact, tot imediat după decolare, un Boeing, un model mai mare, este adevărat, 777, a fost lovit de fulger la Aeroportul Internațional Vancouver. Avionul și-a continuat călătoria de 10 ore către Aeroportul Londra Heathrow, unde a și aterizat în siguranță înainte de a fi inspectat.
Cota de încărcare a avionului
Trecând peste incidentul cu fulgerul, se pune întrebarea de ce TAROM a folosit într-o cursă în care avea 53 de pasageri o aeronavă Boeing cu 189 de locuri când avea la dispoziție avioane ATR care au 68-72 de locuri, iar rata de profitabilitate ar fi fost cu totul alta. „O astfel de decizie mă surprinde. Este clar că acest zbor era în pierdere. Și, uite așa, TAROM se târăște într-o piață ostilă printr-o manieră de a nu face profit. Bine, nici guvernanții nu au grijă de această companie, dar, oricum, o astfel de metodă de alocare a curselor dă de gândit. Poate venea plin de la Chișinău la București, asta ca să le dau circumstanțe atenuante“, a precizat Sorin Stoicescu.
Sursa: adevarul.ro