Avioanele de spionaj aliate au umplut din nou cerul Dobrogei și Mării Negre
Un avion de supraveghere britanic Boeing RC-135W Rivet Joint a ieșit din nou în patrulare pe Marea Neagră însoțit de două avioane de luptă Eurofighter Typhoon FGR.4 care au zburat sub indicativele DREAD011 și DREAD012. La un moment dat, deasupra Mării Negre avionul de spionaj a oprit transponderul.
Imediat după părăsirea cerului Mării Negre, cele două avioane de luptă au fost realimentate deasupra Dobrogei de o aeronavă cisternă Airbus KC2 Voyager a Royal Air Force care a evoluat sub indicativul KAYAK31. În tot acest timp, avionul de supraveghere care a zburat cu inficativul RRR7203 a continuat să strângă informații zburând în zona litorală. RC-135W Rivet Joint este un aparat de recunoaștere construit de Boeing și care are un cost orar de exploatare de peste 30.000 de dolari.
Tot deasupra Dobrogei, în cursul zilei de vineri, au mai evoluat și alte două avioane de supraveghere Aliate între care și un AWACS sub indicativul NATO11, dar și un CL-600-2B16 Challenger 650. De asemenea desupra României au mai evoluat și mai multe avioane de realimentare.
Avionul NATO de spionaj (AWACS) este, în esență, un Boeing modificat care are capacitatea de a detecta aeronave, nave, vehicule, rachete și proiectile trase de la distanțe mari. Acesta poate de asemenea comanda și controla spațiul de luptă într-un angajament aerian prin direcționarea loviturilor avioanelor.
Unitățile AWACS sunt, de asemenea, folosite pentru a efectua supraveghere, inclusiv asupra țintelor terestre și pentru a efectua frecvent comanda și controlul managementului bătăliei (BMC2). Când este utilizat la altitudine, radarul de pe aeronave permite operatorilor să detecteze și să urmărească ținte și să facă distincția între aeronavele prietenoase și ostile mult mai departe decât un radar similar de la sol.
„Vede” 312.000 de kilometri pătrați
Un avion AWACS poate supraveghea o suprafață de circa 312.000 de kilometri pătrați, mai mare ca a României. Aeronavele AWACS sunt folosite atât pentru operațiuni aeriene defensive, cât și pentru ofensive și reprezintă pentru forțele aeriene integrate sau antrenate de NATO și SUA ceea ce este centrul de informații de luptă pentru o navă de război, pe lângă faptul că este o platformă radar extrem de mobilă și puternică. Sistemul este folosit ofensiv pentru a direcționa luptătorii către locațiile țintă și, în mod defensiv, pentru a dirija contraatacuri asupra forțelor inamice, atât aeriene, cât și terestre.
Sursa: adevarul.ro