Autostrada peste Carpați „începută” acum 16 ani poate în sfârșit să fie construită: 160 de kilometri vor uni două regiuni istorice
Autoritățile statului român au anunțat depășirea unui prag extrem de important într-unul dintre cele mai importante și mai întârziate proiecte de infrastructura din România, scrie Ziare.com .
"Avem aviz favorabil pentru studiul de fezabilitate în cadrul CTE CNAIR, cu indicatorii tehnico-economici necesari lansării licitației pentru execuția secțiunii II, secțiunea montană din Autostrada Unirii-A8.
Secțiunea va avea o lungime totală de 159,2 km, iar traseul va include:
- 5 noduri rutiere la intersectarea DN13A, DN13B, DN12, DN15, DN15B;
- 437 de structuri (119 poduri, 19 pasaje, 117 viaducte, 179 podețe);
- 47 tuneluri, în lungime totală de 11,64 km (cu lungimi individuale cuprinse între 70 m și 940 m).
Proiectul, finanțat prin Programul Transport 2021-2027, are o valoare totală estimată de 31,56 miliarde lei (fără TVA)", a anunțat în după-amiaza zilei de joi, 24 august, Cătălin Urtoi, director al CNIR (Compania Națională de Investiții Rutiere), noua societate care se va ocupa de autostrăzi și drumuri de mare viteză în România.
Urmează o serie de pași birocratici până la pasul ultim înainte de începerea efectivă a lucrărilor: scoaterea la licitație a proiectului de proiectare și execuție.
"Vom face în așa fel încât celelalte avize necesare, precum și Hotărârea de Guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici, să se finalizeze cât mai repede, astfel încât să ne ținem de promisiunea de a avea licitația începută anul acesta", a declarat pe Facebook Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Aprobarea studiului de fezabilitate a fost pasul cel mai important în proiectul anunțat încă din anul 2007 de către fostul ministru liberal Relu Fenechiu. Între timp, guverne succesive PNL și PSD au ratat realizarea autostrăzii care va uni Ardealul cu Moldova și care este considerată esențială pentru dezvoltarea regiunii de est a României.
Cel puțin alte două studii de fezabilitate au fost plătite până acum cu zeci de milioane de lei din bani publici, dar n-au ajuns niciodată în faza aprobării, fiind realizate superficial și cu mari deficiențe.
Informații importante despre Autostrada Unirii-A8
Cătălin Urtoi a făcut o sinteză a celor mai importante date legate de A8:
Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț (211,1 km), parte a A8, este împărțită în 3 secțiuni, astfel:
- Secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km): finanțare PNRR,
- Secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin (156,8 km): finanțare PT,
- Secțiunea Leghin - Târgu Neamț (29,9 km): finanțare PNRR.
- Ofertele depuse pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție a secțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului sunt în evaluare și se estimează că în prima parte a lunii Septembrie va fi desemnat câștigătorul.
- Secțiunea Leghin - Târgu Neamț, Asocierea SA&PE CONSTRUCT S.R.L. – SPEDITION UMB S.R.L. – TEHNOSTRADE S.R.L. a fost desemnată câștigătoare (19 iulie 2023), dar rezultatul a fost contestat.
CNSC trebuie să dea o decizie cu privire la rezultatul acestei licitații.
- Secțiunea de autostradă Târgu Neamț- Iași – Ungheni (93 km), este în etapa Studiului de Fezabilitate (SF) și ar urma să fie finalizat până la sfârșitul lui 2023 (inclusiv cu obținerea Acordului de Mediu), așa cum și-a asumat prestatorul.
- Autostrada Unirii-A8 va avea o lungime de peste 304 km (de la Târgu Mureș la Ungheni) și va asigura legătura cu Republica Moldova prin noul pod peste Prut de la Ungheni, pentru a cărui proiectare și execuție a fost lansată licitația.