Aceasta este o evoluţie importantă, întrucât, printre altele, sunt cunoscute de mult timp problemele cu care se confruntă compania românească. Este vorba despre un tronson de drum de 18 kilometri, care face parte din Centura Bucureştiului, ce va avea o lungime totală de 101 kilometri şi face parte din marele proiect european numit Coridorul 4 Paneuropean, care va străbate România de la vest la est.
Potrivit unor date recente ale Ministerului Infrastructurii din România, care au fost anunţate în urmă cu câteva zile, cel mai mare progres al lucrărilor la autostrăzile în construcţie din ţară a fost înregistrat de AKTOR, urmat de compania turcească Alarko şi pe locul al treilea, de compania italiană Astaldi.
Spre finalul lunii aprilie, Asociaţia Pro Infrastructura reclama un avans „nesatisfăcător” al lucrărilor pe Autostrada A0 Sud lotul 3 şi exprimă îndoiala că lotul va fi terminat la termenul prevăzut, respectiv finalul anului 2023.
„Avans nesatisfăcător pe Autostrada A0 Sud lotul 3. La trei ani de la semnarea contractului şi 6 luni de la startul birocratic al lucrărilor, şantierul a ajuns la aproximativ 5% stadiu fizic. Contractul pentru cei 17,96 km ai segmentului A1-DN6 din Autostrada A0 a fost parafat în 14.04.2019 cu grecii de la Aktor pe aproape 854 milioane lei fără TVA, prevăzând 12 luni de proiectare şi 30 de execuţie.”, a transmis, miercuri seară, Asociaţia Pro Infrastrutură, într-un mesaj pe Facebook.
Sursa citată precizează că antreprenorul a primit ordin de începere aferent proiectării pe date de 23 mai 2019, dar a acumulat întârzieri majore de aproximativ un an pentru care a şi primit penalizări, PAC fiind aprobat abia pe 11 iunie 2021 pe baza căruia s-a emis autorizaţia de construire la 1 iulie 2021.
Proiectul tehnic a fost aprobat de CNAIR pe 13 octombrie 2021 şi 12 zile mai târziu s-a emis ordinul de începere lucrări.
„Chiar dacă putem vorbi de motive obiective, independente de constructor, cum ar fi problemele cu aprovizionarea cu balast pentru terasamente, perioada iernii şi nelipsitele case, păduri şi reţele de utilităţi de pe drum, viteza grecilor de la Aktor lasă foarte mult de dorit, având porţiuni încă nedecopertate şi foreze pe lot, la 6 luni de la ordinul de începere.”, a mai transmis organizaţia.
„În condiţiile întârzierii-mamut (12 luni) din faza de proiectare, mobilizării foarte slabe şi problemelor pe care încă le are cu partenerul de asociere neserios (românii de la Euroconstruct), ne vine greu să credem că Aktor îşi va respecta angajamentele contractuale şi va putea da în folosinţă cel mai important segment din A0 Sud la finalul anului 2023, termen încă posibil dacă antreprenorul va reuşi să treacă într-o treaptă de viteză superioară.”, au adăugat reprezentanţii asociaţiei.
Autostrada A0 Sud - Lot 3 (DN6-A1)
Lungime: 17,96 km, 1 nod rutier cu A1
Cost: 854 mil lei (fără TVA)
Constructor: Aktor (Grecia) - Euroconstruct Trading (România)
Stadiu: 5% / Proiectare avizată în octombrie 2021
Contract semnat pe 14 aprilie 2019 / Licitaţia începută în iulie 2017 (!).
Termene: 12 luni proiectare / 30 luni execuţie
Execuţie începută în: 25 octombrie 2021
Termen de finalizare: Q4 2023
Autostrada de Centură Bucureşti A0 va avea o lungime totală de 101 km şi este parte a unui uriaş proiect european de infrastructură rutieră numit Coridorul 4 pan-european, care traversează România de la Vest la Est, pe direcţia Nădlac - Arad - Timişoara - Lugoj - Deva - Sibiu - Piteşti - Bucureşti – Constanţa.
Segmentul Sud al Autostrăzii A0 este împărţit în trei loturi:
- Lotul 1, A2 - CF902 (Jilava), 16,3km, castigator Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, pret 830.679.662,15 lei fara TVA. Contract semnat in Aug 2019
- Lotul 2, CF902 (Jilava) - DN6, 17,0km, castigator Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, pret 750.849.942,12 lei fara TVA.
- Lotul 3, DN6 - A1, 17,5km, castigator asocierea Aktor SA - Euro Construct Trading SRL, pret de 853.422.022,52 lei fara TVA, termen de executie 42 de luni.