Autobuze SF, fără șofer, într-un oraș din România. Există o piedică importantă, deși vehicule similare circulă deja la Paris, Viena și Lyon
Un oraș din România pregătește un proiect-pilot pe care ar urma să-l implementeze în următorii ani - achiziția unor autobuze autonome, fără șofer, care să circule pe străzi, în zona centrală. Există însă o piedică serioasă, Codul Rutier, care ar trebui adaptat.
Autobuzul fără șofer produs de germanii de la MAN. FOTO: Sustainable Bus
Clujul va fi primul oraș din România care va cumpăra autobuze autonome, fără șofer, care să circule în zona centrală a orașului. Anterior, Clujul a fost primul oraș din România care a achiziționat autobuze electrice, încă din 2018 . Planurile Primăriei Cluj-Napoca și ale Companiei de Transport Public Cluj sunt mari. Pe lângă tramvaiele, troleibuzele și autobuzele electrice și diesel, pe străzile orașului ar urma să apară 40 de autobuze cu hidrogen, cel puțin într-o primă fază. Acestea ar trebui să intre în flota Companiei de Transport Public Cluj până în 2026, dacă licitația nu va întâmpina probleme.
„E un semnal clar că orașul menține direcția verde, nepoluantă, dar și cu o componentă de inteligență artificială, care la Cluj are ingredientele succesului datorită clasei de talente de inovare pe care le avem. Este un climat propice pentru ceea ce înseamnă inovare, IT, inteligență artificială. De aici vor veni slujbele bine plătite ale viitorului”, a spus primarul Emil Boc.
Clujul a incluși în bugetul pentru 2024 și suma necesară pentru primele autobuze autonome, 33,5 milioane de lei. Banii nu au putut fi însă folosiți dintr-un motiv simplu: în acest moment, legislația nu permite circulația autobuzelor fără șofer în România. Totuși, Codul Rutier se poate modifica pentru a ține pasul cu legislația europeană. Până atunci, Primăria Cluj-Napoca a semnat un contract cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) pentru servicii de consultanță. Universitatea furnizează consultanță în elaborarea caietului de sarcini, a criteriilor de selecție și a factorilor de evaluare pentru achiziționarea de autobuze autonome electrice.
De altfel, în Europa circulă deja de mai mulți ani astfel de autobuze. Paris, Lyon și Viena au implementat aceste autobuze în transportul public, iar alte țări europene sunt tentate să facă același lucru. Pe alte continente, autobuzele autonome, dar și alte vehicule fără șofer au devenit tot mai populare. Cele mai bune exemple în acest sens sunt Statele Unite ale Americii, Canada, Coreea de Sud, China și Singapore.
Autobuzele fără șofer, tot mai populare și în Europa
Din urmă vin însă și unele țări europene. Dacă Franța și Austria au implementat deja cu un anumit succes sistemul autobuzelor autonome, Scoția se află la început, iar țări ca Germania, Norvegia și Turcia au demarat astfel de proiecte. Cel mai ambițios proiect european este cel de la Hamburg, dar din urmă vine și puternic și capitala Berlin.
Unii dintre cei mai importanți constructori de autobuze din Europa, Volvo, MAN, Scania și Iveco au astfel de proiecte. Potrivit Sustainable Bus, Volvo Buses și-a prezentat primul concept de autobuz autonom în Singapore încă din martie 2019. Germanii de la MAN au demarat în acest an, la Berlin, proiectul „BeIntelli”. Dezvoltat împreună cu Universitatea Tehnică din Berlin și IAV GmbH, programul a introdus sisteme inteligente de trafic cu vehicule autonome în centrul orașului. Pe listă se află și turcii de la Karsan, care au livrat deja autobuze fără șofer pentru Norvegia.
Sursa: adevarul.ro