Atitudini și tendințe privind consumul de știri în SUA, în era digitală (studiu)
Val după val de inovații digitale au introdus noi influențe asupra practicilor publicului consumator de știri, conform unui studiu în două părți realizat de Pew Research Center la începutul anului curent, în colaborare cu John S. and James L. Knight Foundation, studiu care examinează trăsăturile definitorii ale consumatorilor moderni de știri în acest mediu informațional din ce în ce mai complex, informează journalism.org.
Acest studiu ajunge la concluzia că 7 din 10 adulți americani urmăresc periodic știrile naționale și locale, în timp ce 65% urmăresc periodic știrile internaționale. Aproximativ 81% dintre americani ajung măcar la o parte dintre aceste știri prin intermediul site-urilor de specialitate, al aplicațiilor pentru dispozitive mobile sau al site-urilor de socializare. În plus, știrile în format digital sunt din ce în ce mai accesate de pe platformele mobile. Dintre cei care accesează știrile atât prin calculatoare desktop cât și prin dispozitive mobile, mai mult de jumătate susțin că preferă să acceseze știrile direct de pe telefonul mobil sau de pe tabletă.
Deși știrile rămân o parte importantă a vieții publice, raportul indică faptul că publicul este prudent și dă dovadă de discernământ în modul în care evaluează sursele disponibile de știri. Printre caracteristicile care definesc consumatorul american de știri din prezent se numără preferința clară pentru receptarea știrilor pe un ecran (fie că este vorba despre televizor, monitor sau ecranul telefonului mobil). Deocamdată televizorul își menține poziția dominantă ca sursă de informații — 57% dintre adulții americani folosesc deseori televizorul ca sursă de știri, în timp ce aproape 4 americani adulți din 10 accesează frecvent știri pe platformele digitale. Pe de altă parte, presa scrisă se află într-un declin dramatic. În prezent, doar 2 adulți americani din 10 sunt consumatori ai știrilor din presa scrisă, în scădere față de 27% în 2013.
Consumatorii care preferă să se uite la știri, aleg în marea lor majoritate să o facă la televizor, în timp ce aceia care preferă să citească știrile aleg mediul online. Mai mulți adulți americani preferă să se uite la știri (46%) în loc să le citească (35%) sau să le asculte (17%).
Numărul consumatorilor de știri de pe dispozitivele mobile crește rapid, în timp ce cel al consumatorilor de știri de pe calculatorul desktop sau laptop se menține constant. Procentul americanilor care citesc știri pe dispozitivele mobile a crescut de la 54% în 2013 la 72% în prezent. Două treimi (66%) dintre adulți se informează atât prin intermediul dispozitivelor mobile cât și prin cel al platformelor desktop (însă dintre aceștia 56% preferă dispozitivele mobile), în timp ce 13% preferă în exclusivitate să citească știri de pe desktop sau laptop și doar 5% dintre americani accesează știrile în exclusivitate de pe dispozitivele mobile.
Contactele personale reprezintă, de asemenea, o importantă sursă de știri și informații pentru americani, și au un rol amplificat în mediul online însă nu depășesc rolul avut de organizațiile de știri din acest mediu. Aproape două treimi dintre americani (63%) susțin că familia și prietenii reprezintă pentru ei mijloace importante prin care află noutăți, fie că este vorba despre postările de pe rețelele de socializare sau prin contact direct în viața de zi cu zi. Aproape 10% dintre aceștia susțin că prietenii și familia reprezintă cele mai importante "surse" de știri. De asemenea, 36% dintre consumatorii de știri în format digital accesează deseori portalurile organizațiilor de presă, prin comparație cu doar 15% dintre consumatorii de știri care se bazează mai ales pe informațiile pe care le primesc prin intermediul prietenilor sau membrilor familiei.
Foarte puțini americani au încredere deplină în informațiile pe care le primesc, fie că acestea provin de la organizații de presă sau de la prieteni și membri ai familiei, însă există o majoritate a americanilor care au "o anumită încredere" în aceste informații. Social media, ca sursă de informații, dispune de cea mai puțină încredere în rândul consumatorilor de știri. Doar aproximativ 2 din 10 americani au încredere mare în informațiile pe care le obțin de la organizații de presă locale (22%) sau naționale (18%), fie că este vorba despre materiale online sau offline. În schimb, doar 14% susțin că au mare încredere în informațiile pe care le primesc de la prieteni și membri ai familiei. Doar 4% dintre americanii adulți care folosesc internetul susțin că au mare încredere în știrile pe care le accesează prin intermediul social media, în timp ce 34% susțin că au încredere parțială în aceste știri.
Deși americanii recunosc că presa își îndeplinește rolul de "paznic al democrației", marea lor majoritate sunt de părere că organizațiile de presă sunt părtinitoare. Trei sferturi dintre americani sunt de părere că organizațiile de presă țin sub control acțiunile politicienilor, împiedicându-i pe aceștia să facă unele lucruri pe care nu ar trebui să le facă. Însă aproape tot atâția americani (74%) sunt de părere că organizațiile de presă tind să favorizeze una dintre părți (inclusiv 75% dintre cei care sunt de părere că media îi împiedică pe oamenii politici să facă lucruri ilegale sau imorale). În acest caz clivajul politic american devine vizibil la nivelul consumatorilor de știri, unde conservatorii (simpatizați ai republicanilor) sunt mai degrabă înclinați să creadă că organizațiile de presă nu prezintă știrile în mod obiectiv.
Deși mulți americani intră în contact cu știrile pe site-urile de socializare, doar 26% dintre ei dau click pe link-ul spre o informație de presă prezentată pe un astfel de site. Și mai puțini de atât, aproximativ 16% dau 'like' frecvent știrilor publicate în mediile de social media. Foarte puțini sunt și cei care comentează, dau share sau repostează astfel de materiale de presă în social media.
Americanii care caută știri în mod activ, în mediul online, au un comportament diferit față de cei care dau peste știri în timp ce desfășoară alte activități online. În total, mai mulți consumatori de știri în format digital accesează produsele de presă în timp ce se află online pentru a face alte lucruri — 55% — față de 44% care navighează în mediul online special pentru a găsi știri.
Aceste date provin dintr-un studiu în două părți, realizat pe un eșantion reprezentativ de adulți americani. Prima parte a studiului a fost desfășurată în perioada 12 ianuarie — 8 februarie 2016 pe un eșantion de 4.654 de americani cu vârsta de cel puțin 18 ani, membri ai Panelului American Trends din cadrul Pew Research Center. Cea de-a doua parte a studiului a fost compusă din 14 scurte sondaje online care au fost completate în perioada 24 februarie — 1 martie. 2.078 de membri ai panelului American Trends au răspuns la cel puțin 10 din aceste 14 sondaje.
AGERPRES