Asztalos Csaba, șeful CNCD, despre admiterea separată la liceu: O formă mascată de privatizare
Într-un interviu pentru Hotnews , Asztalos Csaba, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, CNCD, a răspuns unor întrebări pe marginea noilor proiecte de legi ale Educației.
Șeful CNCD dezaprobă organizarea admiterii suplimentare la colegiile naționale Foto: Arhivă„
În opinia șefului CNCD „școala publică, trebuie percepută ca un sistem de RCA pe care statul ți-l asigură, un standard minim la care părintele pune ce poate”.
Referitor la prevederea din proiectul legii învățământului preuniversitar, care dă posibilitatea colegiilor naționale să organizeze o admitere suplimentară la liceu, ulterioară Evaluării Naționale, Asztalos Csaba a spus că înțelege elementul de susținere a claselor de elită, dar nu în dauna celorlalți copii. ”Pericolul este să avem o polarizare mai mare decât avem acum, adică să avem niște elite, clasa de mijloc a elevilor practic să fie foarte redusă, și acei elevi care care nu au o competitivitate nici măcar a clasei de mijloc să fie mult mai mare”, a argumentat Csaba.
El a adăugat că percepe această măsură ca pe o formă mascată de privatizare a unei unei părți din învățământul public. ”Bineînțeles că, dacă 90% din locuri sunt ocupate după un tip de examen și 10% după un alt tip de examen, aici deja avem o inegalitate, deci nu este un lucru corect”, a mai spus șeful CNCD.
Organizarea aceste admiteri suplimentare, a adaugat el, ”va duce la o polarizare în sensul în care avem acele elite, unii dintre ei, da, pot și fără resurse să atingă acele rezultate ca să fie într-un colegiu de elită, pentru că și până acum am avut aceste probleme și am avut plângeri, dar majoritatea acestora ajung acolo datorită și resurselor pe care părinții le au pentru a le asigura meditații și pregătire suplimentară. Crește piața meditațiilor și vom avea un grup, nu știu, de 100 de colegii sau câte avem în țară care vor fi așa-zise colegii de elită, ceea ce ridică semne de întrebare că, până la urmă, dacă avem o Evaluare națională, de ce nu poate să constituie Evaluarea națională baza selecției în continuare pentru toate școlile”.
Ce mai ridică probleme, e o o lipsă de evaluare echitabilă și uniformă în la nivel național. ”Și spun asta în calitate de părinte. Deși sunt criterii de evaluare uniforme în tot sistemul național, ele în practică nu se aplică. Un nouă dintr-un colegiu, nu știu, Sava, nu este identic cu un 9 din nu știu liceul Sportiv Vlaicu sau mai știu eu și aceasta este o problemă. Eu cred că în fiecare an s-ar putea da o evaluare națională sau teză națională pe subiecte unice, pe barem unic, astfel încât școlile să nu vândă iluzii părinților și elevilor că au 10 pe linie și când ajung ajung la evaluarea națională, dau cu capul de pereți și vedem că nu ating media necesară. Sunt state care fac acest lucru. Franța, de exemplu, are teză unică națională, în perioadă de COVID, n-au fost în situația în care să organizez bacalureatul, dar au putut să închidă anul școlar cu bacalaureatul”, a conchis șeful CNCD.
Sursa: adevarul.ro