Nota de plată: 50 de milioane de euro daune
- „Declară că Contractul este încă în vigoare;
- Declară că plata pentru lucrări modificate și suplimentare și elemente ale lucrărilor care ar fi trebuit, dar nu au fost, certificate este exigibilă;
- Acordă plata TVA la rata de 19% pentru certificările 1C, 1D, 1E, 1F, 1G, 1H, 1, 4.1, 4.2 și 5;
- Acordă daune-interese, reprezentând suma de 232.318.809,33 RON (incluzând dobânda până la 31 martie 2020), care să fie plătite de Pârâtă Reclamantei;
- Acordă dobânda calculată din ziua în care devin scandente daunele-interese până la plata integrală, la rata de bază Băncii Naționale a României +8%;
- Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 2.069.291,30 GBP și 67.327,52 EUR și 3.020.270,24 RON, reprezentând cheltuieli de judecată și reflectând succesul relevant al Reclamantei;
- Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 142.855 USD, reprezentând cheltuili de arbitraj;
- Respinge toate celelalte revendicări și cereri reconvenționale”, se arată în decizia Curții Internaționale de Arbitraj.”
Care e miza și de ce exista riscul unui blocaj enorm
Autostrada A1 Lugoj - Deva, Lot 2 a fost contractată în 2013 cu constructorul italian Salini, iar în același an Agenția de Protecție a Mediului aprobă un acord de mediu revizuit care impune realizarea unor tuneluri ce nu apar în proiectul original, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele în două.Tunelurile "pentru urși", cum au mai fost ele numite în presă, au fost adăugate astfel încât coridoarele naturale de mobilitate a faunei din zonă să nu fie afectate și secționate, practic, de noua șosea de mare viteză.
Practic CNAIR și constructorul știau din primele momente că proiectul nu se poate derula conform contractului inițial, dar au tărăgănat situația nepermis de mult.
CNAIR a improvizat o decizie și a cerut în 2015 constructorului să facă un proiect tehnic de execuție a tunelurilor, dar în 2017 s-a sucit, nu a acceptat să mai plătească proiectul, ba chiar a făcut pași prin care să încerce să renunțe cu totul la ideea de tuneluri, pe motiv că „sunt prea scumpe” - lucru neacceptat, în special la nivel european.
Astfel, în vara lui 2017 a decis rezilierea parțială pe Lotul 2, mai exact un sector de circa 9 km care include și zona de tuneluri. Baza legală invocată era articolul 1321 din Codul Civil.
Abia în 2019 CNAIR a scos la licitație restrânsă proiectarea tehnică și execuția tunelurilor: 9,13 km de autostradă din care 2,13 km vor fi tuneluri forate cu două benzi pe sens și bandă de urgență. Costul total: 296 milioane de euro.