Asociaţii ale magistraţilor cer Guvernului să nu adopte vreun proiect care să pună în pericol valori sociale
Asociaţia "Forumul Judecătorilor din România", Asociaţia "Mişcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor" şi Asociaţia "Iniţiativa pentru Justiţie" solicită Guvernului să nu procedeze la adoptarea vreunui proiect care să pună în pericol valori sociale fundamentale într-un stat de drept.
Reacţia asociaţiilor vine după ce ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, a anunţat că a redactat un proiect de ordonanţă de urgenţă, pentru a da posibilitatea persoanelor condamnate de completurile de 5 de la Instanţa supremă să poată depune contestaţii în anulare.
"Ca urmare a semnalelor vehiculate în spaţiul public privind iminenta adoptare a unei Ordonanţe de urgenţă a Guvernului pentru rejudecarea dosarelor în care s-au pronunţat decizii definitive de completurile de 5 judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în perioada vizată de decizia Curţii Constituţionale nr. 685 din 7 noiembrie 2018, Asociaţia 'Forumul Judecătorilor din România', Asociaţia 'Mişcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor' şi Asociaţia 'Iniţiativa pentru Justiţie' solicită Guvernului să nu procedeze la adoptarea vreunui proiect care să pună în pericol valori sociale fundamentale într-un stat de drept", se arată într-un comunicat publicat pe site-ul Forumului Judecătorilor.
Asociaţiile magistraţilor spun că nu există un proiect care să fi fost pus în dezbatere publică, conform Legii transparenţei decizionale, iar astfel de măsuri de politică penală nespecifice actului de legiferare delegată a Guvernului ar trebui însoţite de o notă de fundamentare.
Asociaţiile atrag atenţia că posibilitatea Executivului de a guverna prin ordonanţe de urgenţă trebuie să fie justificată de existenţa unor situaţii excepţionale, care impun adoptarea unor reglementări urgente, art. 61 alin. (1) din Constituţia României dispunând expres că Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a ţării.
"Pe de o parte, exercitarea discreţionară a dreptului Guvernului de substituire a Parlamentului în edictarea actelor normative de reglementare primară constituie o posibilitate constituţională care nu poate justifica însă un abuz în emiterea ordonanţelor de urgenţă, în raport de existenţa unor situaţii excepţionale. Astfel, Parlamentul României trebuie să se găsească într-o situaţie în care nu poate funcţiona din punct de vedere constituţional. Pe de altă parte, o normă care consacră o soluţie legislativă care ar permite exercitarea căilor extraordinare de atac, în forma reconfigurată printr-o lege nouă, împotriva hotărârilor penale definitive pronunţate anterior intrării în vigoare a legii noi, este atacabilă pentru încălcarea prevederilor art.15 alin.(2) din Constituţie", afirmă sursa citată. AGERPRES