Asociația care construiește o replică a legendarului avion IAR-80. Se va numi IAR 80 FA și va zbura
Avioanele IAR-80 au efectuat primul zbor pe 12 aprilie 1939. La manșa primului aparat ridicat de la sol era pilot cpt. Av. Dumitru "Pufi" Popescu. Pe 20 iulie 1939, avionul a fost prezentat publicului.
Avioane IAR-80 arhiva foto
„IAR-80 este mai mult decât un avion, este un simbol al creativității constructorilor de avioane, al curajului și eroismului piloților români”, spune Asociația IAR 80 Fly Again.
Asociația și-a propus să realizeze o replică a celebrului avion IAR-80, la scara de 1:1, în condiții de zbor.
„Asociația Fly Again are ca obiectiv realizarea unei replici a avionului IAR 80, scara 1:1, în condiții de zbor. Se va numi IAR 80 FA și va avea numărul 451. IAR Brașov a produs avioane IAR-80.81 cu numere de la 0 la 450”, spun cei din Asociație.
Recent, cei de la Fly Again și-au prezentat proiectul în cadrul reputatei conferințe de la Paris, ”2023 3DEXPERIENCE Collaborative Innovation User Conference”. Inginerii români au prezentat și o istorie a avionului românesc IAR-80.
IAR-80, armă letală
Ceea ce i-a adus României faimă, cel puţin în anii de început al Celui de-al Doilea Război Mondial, a fost o realizare tehnologică impresionantă a inginerilor român i. Este vorba despre avionul de vânătoare IAR-80, o armă letală şi extrem de competitivă, mai ales atunci când era pilotată de aşii aviaţiei româneşti. IAR-80 a fost considerat unul dintre cele mai bune avioane de vânătoare de la începutul războiului, surclasând aparate de zbor faimoase ale vremurilor sale.
Cu o cabină închisă şi motor în stea, avionul de vânătoare visat de specialiştii de la IAR Braşov era peste, din punct de vedere tehnologic, peste aparatele de zbor ale vremii. Fără buget, doar cu vaste cunoştinţe aceşti ingineri au pus la punct unul dintre cele mai bune avioane de vânătoare ale lumii, numit IAR-80.
Proiectul a fost conceput în secret în anul 1937 şi era aşteptat momentul în care să fie prezentat autorităţilor. Momentul a venit în anul 1939, atunci când avionul a fost prezentat lui Armand Călinescu şi regelul Carol al II lea. La teste a impresionat. La aproximativ 4000 de metri IAR-80 zbura cu o viteză uluitoare, peste 500 de kilometri la oră. A început şi producţia în septembrie 1940. La început era produs un avion pe zi, pentru ca mai târziu, odată cu necesităţile războiului să fie produse şi câte două IAR-80 pe zi.
Sursa: adevarul.ro