ASF va limita comisionul brokerilor la RCA, dacă în trei luni nu scad costurile de intermediere
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) nu a renunțat la măsura limitării comisionului brokerilor pentru asigurările de răspundere civilă auto (RCA) și va aplica această măsură dacă în trei luni de zile nu scad costurile de intermediere, a declarat miercuri, la Palatul Parlamentului, președintele ASF, Mișu Negrițoiu.
'Comisionul de 10% (proiectul ASF de limitarea comisionului brokerilor pentru RCA — n.a.) a ridicat foarte multe emoții (...) Au fost multe proteste, inclusiv că distrugem locurile de muncă. Nu voi accepta niciodată ca locurile de muncă în România să fie subvenționate prin primele de asigurări', a spus Negrițoiu.
El a precizat că ASF nu a renunțat la măsura limitării comisionului, dar în contextul în care au fost intervenții locale și de la federația europeană a brokerilor pentru ca măsura să fie mai bine fundamentată și eventual nivelul comisionului, a fost luat un răgaz pentru monitorizarea comisioanelor, care trebuie acum înscrise pe polița de asigurare RCA.
'Vrem să vedem în același timp și costurile de achiziție directă și costurile asigurătorilor în legătură cu polițele, ne va da posibilitatea să avem o documentare mai bună de ce vrem 10%. Noi am propus 10% pentru că piețele mature nu au comisioane mai mari de 10%', a mai spus președintele ASF.
În vara acestui an, ASF a lansat în dezbatere publică un proiect de modificare a normelor RCA, care includea limitarea comisionului brokerilor la 10%. Ulterior, modificările normei nu au mai inclus această limitare.
UNSICAR a atras atenția, la acel moment, că plafonarea comisionului de intermediere la 10%, coroborată cu efectul cert al scăderii procentului de intermediere pe piața RCA, va avea în realitate un efect de bumerang, va limita și va conduce, în fapt, la creșterea costurilor administrative și de distribuție ale asigurătorilor. Gradul de cuprindere în asigurarea RCA ar putea scădea semnificativ dacă intermedierea nu va mai putea fi susținută în baza comisionului de 10%.
În prezent, brokerii intermediază cel puțin 70% din piața RCA, dar dacă se se iau în calcul și agenții, subscrierile pieței RCA prin intermediari depășesc, probabil, nivelul de 80%.
Potrivit estimărilor UNSICAR, comisionul mediu pentru intermedierea RCA se situează, în prezent, în intervalul 18-20%. Alte estimări din piața asigurărilor indică însă un nivel mult mai ridicat, de 30-40%.
UNSICAR estimează că aproximativ 25.000 de oameni — angajați sau colaboratori ai brokerilor de asigurări specializați în retail — ar rămâne fără locuri de muncă, ca urmare a scăderii bruște a veniturilor brokerilor cu 40-50% față de nivelul actual, iar bugetul de stat va pierde venituri de peste 50 milioane lei, iar cel al ASF se va diminua cu aproximativ 2 milioane de lei, din taxa de funcționare datorată de brokeri pentru această linie de asigurare.
Tariful mediu pentru asigurările de răspundere civilă auto RCA ar putea să crească marginal, cu numai 3% în 2015, potrivit prognozei Autorității de Supraveghere Financiară /ASF/, însă președintele instituției, Mișu Negrițoiu, se așteaptă la o scădere, pe fondul optimizării costurilor cu reparațiile auto și costurilor de intermediere.
'Prima de RCA nu este tarif de gaze, nu este o primă unică, o primă controlată, nu este o primă pe care noi o manipulăm în sus sau în jos. Este un rezultat al prețurilor de piață. Vom avea grijă să ne uităm la anumite categorii și să ne implicăm în ponderarea acestor prețuri, mai ales prin eliminarea exceselor sau a abuzurilor', a declarat marți președintele ASF, într-o conferință de bilanț.
Raportările ASF arată că, în prima parte a anului 2014, tariful mediu RCA a crescut cu 3%, la 515 lei. Pe segmentul RCA, pe ansamblul pieței românești, costurile societăților de asigurare reprezintă 117% din totalul primelor de asigurare încasate, un dezechilibru ce pune în pericol despăgubirea adecvată a asiguraților.
'Noi nu îndemnăm la creșterea primelor RCA, ci la asigurarea resurselor necesare acoperirii pagubelor', a spus Negrițoiu, care a adăugat că ASF are în vedere reducerea costurilor, dar și o recalibrare pe segmentul RCA, în condițiile în care primele pentru persoanele tinere sunt mult mai mari decât media.
Negrițoiu a adăugat că ASF, chiar dacă intervenția sa este limitată la persuasiune și analize, trebuie să facă un corp comun cu consumatorii pentru a pune presiune pe piață pentru reducerea costurilor, astfel încât primele de asigurare RCA să nu crească în 2015 sau să crească doar marginal.
Potrivit analistului șef al ASF, Iulian Panait, discrepanța majoră între costuri și primele încasate pe segmentul RCA nu poate fi rezolvată decât prin reducerea costurilor sau creșterea primelor de asigurare, iar ceea ce probabil va rezulta va fi un echilibru între cele două alternative pe care le au companiile de asigurări, astfel că ASF nu exclude o creștere a primelor RCA în 2015.
Pe de altă parte, președintele ASF a apreciat că există suficient spațiu, dacă s-ar umbla suficient la optimizarea costurilor cu reparațiile auto și la costurile cu intermedierea polițelor RCA, pentru asigurarea resurselor care să acopere pagubele.
Potrivit ASF, cheltuielile de intermediere cu vânzarea polițelor RCA reprezintă 34% din valoarea primei de asigurare, în primele nouă luni din 2014.
În plus, în România, din 100 polițe RCA în 7-10 cazuri sunt solicitate despăgubiri, comparativ cu un procentaj de numai 2% — media europeană.
AGERPRES