Așa procedează oamenii serioși și fermi

Așa procedează oamenii serioși și fermi

Norvegia, o tara extrem de serioasa, a anuntat ca va inapoia elicopterele NH 90 consortiului NATO Helicopter Industries (NHI) pentru ca aparatele s-au dovedit extrem de nefiabile, livrarilor intarziate, si a altor factori, a anuntat ministerul aparatii de la Oslo vineri, 20.06.2022.

Norvegia cere si bani inapoi, aproximativ 490 milioane de euro, plus dobanda aferenta si alte costuri asociate. Bjoern Arild Gram, ministrul apararii din Norvegia a declarat cu naduf nedisimulat: “No matter how many hours our technicians work, and how many parts we order, it will never make the NH90 capable of meeting the requirements of the Norwegian Armed Forces.”

Iar noi stim ca norvegienii sunt printre cei mai seriosi membrii NATO cand vine vorba de intretinerea tehnicii militare. Pur si simplu nu se uita la bani si fac tot ce trebuie, ori daca nici ei nu pot mentine in stare de zbor flota de NH 90 apai lucrurile sunt extrem de grave si arata ca elicopterul are probleme majore de proiectare si poate chiar de fabricatie.

Generalul Eirik Kristoffersen, comandantuul fortelor armate norvegiene a spus: „We have a helicopter that doesn’t work the way it’s supposed to.”

Printre necazurile amintite de ministerul apararii norvegian ar fi si faptul ca Airbus (pentru ca ce s-o mai dam la intors Airbus Helicopter este producatorul) una a promis si alta a iesit: :“ The fleet is currently required to provide 3,900 flight hours annually, but in recent years it has averaged only about 700 hours.” Ceea ce trebuie sa recunoastem este extrem de putin…

Un alt repros major tine de incapacitatea NHI de a oferi piesele de schimb necesare, inlcusiv pentru sistemul de lupta anti-submarin al elicopterului, ori asta duce la tinerea aparatelor la sol, fara posibilitatea de executarea a misiunilor de lupta.

Norvegia a cumparat 6 aparate pentru fortele sale navale (lupta anti-submarin) si restul de opt pentru garda de coasta. Primul elicopter ar fi trebuit sa soseasca in 2008, dar a ajuns abia prin 2011, iar astazi nu sunt operationale mai mult de opt aparate.

Ministerul apararii continua:”We have made many attempts to solve the problems with NH90 in cooperation with NHI, but more than 20 years after the signing of the contract, we still do not have helicopters to perform the tasks for which they were purchased, and NHI is not able to provide us with the realistic solution.”

“Dupa 20 de ani” este titlul unui roman de aventuri celebru, in cazul NH 90 arata deja ca nu mai discutam despre “bolile copilariei” ci despre un aparat prost proiectat si care ori ce i-ai face… n-ai ce face, nu va functiona niciodata in parametrii tehnici agreati la semnarea contractului.

Si cu asta basta, iar daca tinem cont de seriozitatea Norvegiei este foarte greu de presupus ca s-a luat aceasta decizie intr-un mod pripit si ar mai fi calea de intoarcere. De amintit ca Norvegia este tara care, dupa ce a pierdut intr-un mod absolut jenant una dintre fregatele sale, a facut public raportul in care compania producatoare a navei, Navantia, este exonerata de orice vina, nava a fost pierduta din cauza prestatiei echipajului. Ori cu aceasta ocazia Norvegia a demonstrat ca are onoare si nu poate fi acuzata de neseriozitate.

Evident ca NHIndustries considera ca aceasta reziliere de contract nu are baze legale. Poate ca are, poate ca n-are, dar baze tehnice o avea?! Adica, cumperi un elicopter care nu este in stare sa-si faca treaba si te mai miri ca te trezesti cu el inapoi in curte?! Ar putea NHI sa ne arate macar un singur client multumit de NH 90?!

NH 90 este un elicopter strict militar dezvoltat de europenii de la Airbus Helicopters, Leonardo si Fokker Aerostructuresof si pe langa varianta clasica (NH 90) are si o varianta navala.

Dar NH 90 a avut numai probleme si noi am mai scris despre el. Australia a anuntat ca va retrage intreaga flota de NH-uri cu mult inainte sa le vina vremea si va cumpara in schimb UH-60M de la Lockheed, olandezii se plang ca elicopterele lor au probleme cu coroziunea, Belgia vrea sa traga pe dreapta o parte a flotei de NH 90 datorita costurilor foarte ridicate cu intretinerea aparatelor.

Probleme au fost si prin Germania, iar Finlanda (20 de aparate) a anuntat inca din 2015 ca are mari necazuri cu fiabilitatea aparatelor. In ianuarie 2022, fosta ministra a apararii franceza, Florence Parly, a spus ca marina franceza are operationale doar 7 aparate NH 90 Caiman din 27 aeronave si acest lucru este doar responsabilitatea Airbus.

Asadar numai belele dar cel putin deocamdata, norvegienii sunt cei mai categorici: luati-va elicopterele inapoi si dati-ne banii! Aceasta actiune este cea mai drastica de care eu am auzit vreodata, singura in care beneficiarul nu numai ca renunta la un echipament militar dar cere si banii inapoi, semn ca nervii scandinavilor au fost intinsi la maximum de „performantele” NH 90.

GeorgeGMT/ rumaniamilitary.ro


populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”