Așa o fi?
Ungaria a investit 2,5 miliarde de euro în Cultură! Ungaria alocă 1,3 la sută din PIB pentru Cultură! Ungaria finanțează un film regizat de românul Tudor Giurgiu despre 1989! Sunt doar trei știri aleatorii, de zilele trecute, despre prioritățile Guvernului de la Budapesta.
Nicușor Dan o ști pe cine a pus șefa Culturii bucureștene?Însă cine își închipuie că nici în România nu se acordă ”atenția cuvenită” Culturii se înșeală amarnic! Astfel că, după ce au fost lăsate doi ani cu sălile goale, teatrele bucureștene primesc acum nu doar facturile halucinante de la utilități… Și tradiționalul ridicat din umeri al autorităților administrative ale Capitalei. Dar și înștiințări peste înștiințări, verificări peste controale și tăieri peste tăieri, totul în cadrul unei ”vânători nebune” declanșate împotriva conducerilor teatrelor bucureștene. Tuturor teatrelor din Capitală! Acolo unde ”falanga useristă” nu mai vrea să aibă loc ”actul de cultură”, ci să fie implementat ”mecanismul cultural”! Cu o miză financiară concretă: 60.000.000 lei.
Fedorca a făcut campanie pentru ALDE, Mureșan pentru USRAstfel că întreaga Cultură din Capitală s-a trezit strânsă până aproape de destructurare în menghina birocrato – ideologică formată din președinta Comisiei de Cultură a PMB, Manuela Mureșan și șefa Direcției Cultură din Primărie, Liliana Toderiuc – Fedorca. Iar dacă Manuela Mureșan cel puțin a defilat cu USR-ul și în alegeri, profesoara de matematică Fedorca a făcut campanie în stradă pentru ALDE, a trecut pe la PNL și acum este cu USR-ul în suflet…
Manuela Mureșan…Liliana Fedorca… Știți să citiți?
Până la a dezvălui ”ce le mână în luptă” pe cele două noi ”doamne de fier” care vor să impună cu orice preț ”Mecanismul” USR-ist de gestionare a Culturii din Capitală, publicăm un raport privind neregulile constatate în desfășurarea procedurii de evaluare a conducerilor teatrelor bucureștene. Și că raportul a intrat deja și în posesia ”beneficarilor legali”. Astfel că poate ar face bine să îl citească și directoarele Manuela Mureșan și Liliana Fedorca.
”Neregulii privind modul de respectare a procedurii privind organizarea și desfășurarea evaluării anuale pentru managementul pe anul 2020, respectiv nerespectarea dispozițiilor legale în materie privind termenul de efectuare a evaluării anuale precum și a celor privind constituirea și competența comisiei de evaluare.
În virtutea OUG nr. 189/2008 privind managementul instituțiilor de cultură, cu modificările și completările ulterioare, coroborată cu prevederile Ordinului Ministerului Culturii nr. 2799/2015 privind Regulamentul – cadru de organizare și desfășurare a evaluării managementului, a modelului – cadru al caietului de obiective, a modelului – cadru al raportului de activitate, precum și a modelului – cadru al contractului de management, precum și a regulamentului de organizare și desfășurare a evaluării managementului instituțiilor publice de cultură de interes local al Municipiului București, anexă la Dispoziția Primarului General nr. 408/23.03.2016, au fost depistate o serie de nereguli, care au fost aduse la cunoștința autorității:
1. Conform prevederilor art. 36 coroborat cu art. 37 din OUG nr.189/2008 privind managementul instituțiilor de cultură, cu modificările și completările ulterioare, evaluarea managementului SE FACE ANUAL, termenele și modul în care se efectuează evaluările anuale și periodice fiind prevăzute prin grija autorității în contractul de management.
Potrivit dispozițiilor prevăzute la Cap.VII art. 9 și art. 10 din Contractul de management semnat de autoritate cu managerii teatrelor, evaluarea managementului se realizează anual, pe baza raportului de activitate înaintat de manager în termen de 30 de zile de la termenul stabilit de autoritate pentru depunerea situațiilor financiare anuale. Mai mult, potrivit dispozițiilor art. 10 alin. 2 din Contractul de management, în termen de 60 de zile de la depunerea raportului de activitate, autoritatea are obligația să organizeze evaluarea managementului. Totodată, potrivit alin. 3 al aceluiași articol „Evaluările sunt efectuate, conform legii, după cum urmează” :
a) Trimestrul I –II 2021 (evaluare anuală);
b)Trimestrul I – II 2022(evaluare anuală);
c) Trimestrul I-II 2023(evaluare anuală);
d) septembrie 2023 (evaluare finală – termen stabilit cu respectarea dispozițiilor art.37 alin. (2) din Ordonanța de Urgență nr. 189/2008).
În aceste condiții, apreciem că procedura de evaluare a managementului instituțiilor publice de cultură de interes local ale Municipiului București, pentru anul 2020 abia în luna ianuarie a anului 2022, și nu în Trimestrul I-II 2021, conform prevederilor din Contractul de managament, este vădit nelegală, fiind încălcate dispozițiile legale în materie mai sus evocate.
2. Potrivit dispozițiilor art. 38 alin. 2 coroborat ciu dispozițiile art. 16 alin. 2 din OUG nr. 189/2008, cu completările și modificările ulterioare, precum și conform art. 5 alin. 2 din Anexa nr. 2 capitolul II din Ordinul Ministerului Culturii nr. 2799/2015, ” comisia de evaluare este desemnată de autoritate prin ordin sau dispoziție, după caz, și este compusă din reprezentanți ai autorității, în proporție de o treime, și din specialiști în domeniul de activitate al instituției, în proporție de două treimi”.
Având în vedere faptul că pentru a putea deține calitatea de manager al unei instituții publice de cultură se impune, printre alte condiții cumulative de participare la concurs, și obligativitatea de a avea „studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă în domeniul de activitate al instituției” ( respectiv facultatea de teatru și artele spectacolului, cu specializări : regie, actorie, scenografie, coregrafie, păpuși – marionete, teatrologie, conform site-ului oficial al UNATC I.L. Caragiale, București). Totuși, majoritatea specialiștilor numiți în cadrul Comisiei de evaluare nu au experiență în managementul instituțiilor publice de cultură. Managementul trebuie evaluat sub toate aspectele sale, atât din punct de vedere cultural, prin evaluarea programelor și proiectelor culturale, cât și în ceea ce privește activitatea economică, resursele umane, precum și activitatea adminsitrativă. Menționăm faptul că, la evaluarea managementului pentru anul 2020, din Comisia de evaluare nu a făcut parte niciun reprezentant al Direcției Resurse Umane din PMB, deși capitolul C al raportului de evaluare se referă exclusiv la activitatea resurselor umane.
Un alt motiv de nelegalitate constă în lipsa comunicării concluziilor Raportului motivat asupra rezultatului obținut în urma evaluării împreună cu recomandările aferente, concluzii și recomandări care, conform legii, ar fi trebuit comunicate managerului împreună cu rezultatul evaluării (art.41 alin. (3) din OUG nr. 189/2008 coroborat cu disp. art. 11 alin. (8) din Anexa nr. 2 la Ordinul Ministerului Culturii nr. 2799/2015). Și nici raportul motivat, nici măcar concluziile și recomandările comisiei nu au fost comunicate managerilor. În contextul în care rezultatul evaluării a fost comunicat fără a avea și o justificare a punctajului acordat de către membrii comisiei, este clar că pe lângă încălcarea dispozițiilor de procedură imperativă ale legii, a fost încălcat și dreptul managerial la apărare. Câtă vreme nu se aduce la cunoștință MOTIVAREA care a condus la depunctarea managerilor, aceștia au dreptul, fără putință de tăgadă, să considere că notarea este vădit neîntemeiată”.
Mecanism sau trafic de influență…?
Documentele intrate în posesia noastră dovedesc cu prisosință ”unidirecționarea” comisiilor de evaluare, prin încălcarea flagrantă a prevederilor legale, spre un ”rezultat dinainte știut”. Însă nu doar pe acest front a luptat userista Manuela Mureșan pentru a ”rade” tot și a impune proprii oameni la conducerea teatrelor bucureștene. Ea fiind înregistrată chiar în timpul unei ”șuete informative”, în spatele ușilor închise, pe când făcea referiri la ” Mecanismul va fi elaborat până la data de… Noi să impunem Direcției de Cultură să facă acest Mecanism… Mecanismul obligatoriu trebuie pus, am zis hai să încercăm să fentăm, să nu punem proiectul ăsta în dezbatere publică… Riscăm la un moment dat să intrăm în conflict de interese sau, Doamne Ferește, eu cum sunt și consilier general, trafic de influență”.
Și pentru ce riscă atât Manuela Mureșan? Dar, mai nou, și Liliana Fedorca? Pentru 60.000.000 lei! Aceasta fiind valoarea ”mecanismului de creare a unei finanțări pentru call-uri de proiecte și rezidențe artistice”!
SURSA: National.ro /Cătălin Tache