Armata din umbră a Ucrainei, care secondează neobosit contraofensiva: „Rușii nu pricep ce se petrece”
Spatele miilor de soldați ucraineni angajați în contraofensivă, de-a lungul unui front lung de 160 de kilometri, este asigurat de o mică armată de mecanici, ingineri și tehnicieni. Principala lor responsabilitate este menținerea în bună stare de funcționare a arsenalului în creștere de tancuri, vehicule blindate și alte echipamente de producție occidentală cu care a fost înzestrată armata Ucrainei, relatează NYT.
Atelier de reparații din Kiev FOTO CNN
Acești membri ai armatei secunde lucrează în ateliere improvizate în păduri sau în clădiri dezafectate aflate la câțiva kilometri de linia frontului, dar și ca echipe mobile, deservind unitățile militare unde sunt dislocate pentru a evita tractarea echipamentelor înapoi la bază sau chiar la fabricile din străinătate.
„Vehiculele sunt necesare pe front acum, iar în acest fel avem posibilitatea să le aducem rapid înapoi pe linia frontului”, a declarat maiorul Valerii Șerșen, șeful comunicațiilor din cadrul comandamentului logistic ucrainean. „Infanteria câștigă bătălii, logistica câștigă războaie”, a adăugat el, citându-l pe generalul John J. Pershing, comandantul Forțelor Expediționare Americane în Primul Război Mondial.
La fel ca și medicii militari care își riscă zilnic viața pentru a evacua răniții, mecanicii s-au aventurat prin câmpuri minate și în mijlocul tirurilor de obuze pentru a recupera și repara vehiculele defecte sau atinse de bombardamente.
Un comandant adjunct de batalion a menționat că cel puțin șase mecanici din unitatea sa au fost uciși în ultimele luni.
Șeful echipei de întreținere, Serhii Ivanov, a fost directorul departamentului tehnic al Mitsubishi Motors din Ucraina înainte de a-și părăsi „biroul drăguț” din capitala Kiev pentru a se alătura forței voluntare de apărare teritorială, după lansarea invaziei, în urmă cu 16 luni.
Luni de zile a luptat în tranșee, fiind comandant de pluton, după care comandamentul pentru logistică a decis că ar fi mai utilă expertiza lui în întreținerea vehiculelor NATO furnizate Ucrainei, multe dintre ele echipate cu sisteme electronice și de diagnosticare sofisticate.
De lansarea ei, la începutul lunii iunie, contraofensiva ucraineană a suferit pierderi grele, zeci de vehicule fiind avariate sau distruse în timp ce străbăteau câmpurile minate dense, sub tirul bombardamentelor aeriene și de artilerie deosebit de intense.
A fost o lovitură dură pentru armata ucraineană care s-a simțit obligată să își ajusteze tactica. Dar în tot acest timp, mecanicii și inginerii au acționat rapid pentru a recupera vehiculele NATO distruse, precum și echipamentele rusești abandonate, și a le repune în funcțiune.
„Încercăm să refolosim totul”
În tabere forestiere aflate nu departe de linia frontului, vehicule cu diferite grade de avarie sunt mascate de copaci și învelite în plase de camuflaj.
„Eram pregătiți pentru echipamente avariate - doar este război”, a observat Igor, 57 de ani, comandant adjunct pentru armament și întreținere, care se prezintă cu indicativul Blago.
Tabăra unde lucrează el este împărțită în zone separate pentru repararea vehiculelor blindate, a tancurilor și a pieselor de artilerie. Atelierul în aer liber are și zonă de testare.
Unele echipamente nu mai puteau fi reparate, fiind prefăcute în epave contorsionate de exploziile minelor și de tirurile de rachete și artilerie. Totuși, echipele lui Igor au reușit să repare peste 40 de vehicule blindate NATO și opt tancuri în ultima lună.
„Încercăm să refolosim totul”, a spus el, arătând spre un blindat Oshkosh de fabricație americană incendiat. „Nu îl mai putem repara, dar va deveni donator - piesele sale ne vor permite să reparăm alte șapte vehicule”, a explicat el.
Echipamentele rusești au o contribuție importantă la contraofensivă
În aceste șantiere, forțele ucrainene aduc la reparat inclusiv blindate și armament capturate de la ruși. Șeful pentru armament și întreținere din cadrul Brigăzii 35 de infanteriști marini șantier, care s-a prezentat cu indicativul Hammer, a dezvăluit că în ultimele șase săptămâni brigada a capturat peste 20 de vehicule rusești.
Printre „trofee” se numărau opt vehicule de luptă multifuncționale, din care brigada nu mai avusese până atunci, precum și un tanc de tip T-72. „Fără vehiculele rusești capturate, nu am fi reușit să mergem mai departe”, a mărturisit el.
Totuși, trupele ucrainene au început să aprecieze protecția superioară oferită de blindajul mai gros al vehiculelor NATO, care permite salvarea mai multor vieți decât vechiul echipament sovietic, au dezvăluit Hammer și alți mecanici. Deși soldații și infanteriștii marini ucraineni au suferit pierderi grele în timpul unor bătălii recente din cadrul contraofensivei pentru recuperarea teritoriilor ocupate, mulți dintre cei aflați în aceste vehicule au supraviețuit.
„Rușii nu pricep ce se petrece. După câteva zile, iată din nou vehiculul pe câmpul de luptă. În acest fel, devin indestructibile”, spune Hammer.
Printre vehiculele ce urmau a fi supuse unei revizii se numără trei blindate masive de fabricație britanică poreclite „Mastiff”.
„Ne spun dresorii de câini”, glumește Serhii Ivanov, șeful echipei de întreținere, făcând referire la faptul că multe dintre vehiculele blindate pe care le întrețin au fost botezate după rase de câini: „Mastiff”, „Husky”, „Wolfhound” (ogar irlandez).
Sursa: adevarul.ro