Aproximativ un milion de români pot solicita pe cale administrativă restituirea taxei auto, achitată între 2007 și 2013

Aproximativ un milion de români pot solicita pe cale administrativă restituirea taxei auto, achitată între 2007 și 2013

Aproximativ un milion de români care au achitat taxa auto în perioada 2007 - 2013 vor putea beneficia de restituirea sumelor achitate printr-o cerere în acest sens depusă la unitățile teritoriale ale Fiscului, iar banii urmează să fie primiți eșalonat în cinci ani, potrivit ministrului Mediului, Cristiana Pașca Palmer.

Până acum, pentru a beneficia de restituirea sumelor achitate în contul taxei de poluare, românii trebuiau să apeleze la instanța de judecată.

Potrivit ministrului Mediului, sumele care se vor restitui cetățenilor vor fi calculate cu dobânzile aferente din ziua plății taxei până în ziua restituirii integrale, actualizate cu indicii de inflație.

'Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), alături de Agenția Națională pentru Administrare Fiscală (ANAF), au parafat, miercuri, un Ordin comun prin care am stabilit, printr-o echipă mixtă de lucru, procedura de restituire pe cale administrativă a taxelor încasate de la populație pentru poluarea produsă de autovehicule și care au fost declarate incompatibile cu dreptul european. Toți pașii de restituire a acestor sume vor fi derulate prin Agenția Națională de Administrare Fiscală', a anunțat miercuri ministrul Mediului, Cristiana Pașca Palmer.

Potrivit ministrului, Ordinul se referă la românii care au achitat taxa de poluare introdusă de statul român în perioada 2007 — 2013.

'Ordinul privește românii care au achitat taxa de poluare a autovehiculelor introdusă de statul român în perioada 2007 — 2013. Estimăm că aproximativ un milion de cetățeni au plătit cele trei taxe neconforme cu dreptul european, respectiv taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule și taxa pentru emisiile poluante emise de autovehicule. Taxele au fost încasate de-a lungul timpului la bugetul de stat prin Ministerul de Finanțe, în perioada 2007 — 2008, iar ulterior la Administrația Fondului pentru Mediu, între 2008 și 2013. Am luat această decizie de a emite împreună un Ordin comun, deoarece consider că trebuie să ne asumăm responsabilitatea de a corecta o situație nedreaptă față de cetățeni. Aceștia aveau nevoie până astăzi să apeleze la instanță pentru a-și recupera banii plătiți către statul român. Vestea bună este de azi populația își poate recupera sumele plătite printr-o simplă cerere de restituire depusă la unitățile teritoriale ANAF față de care aparțin', a susținut ministrul Mediului.

Conform procedurilor actuale, cererea de restituire trebuie să fie însoțită de un dosar care să conțină câteva documente, printre care și pe cel care atestă faptul că taxa s-a plătit și copia cărții de identitate a autovehiculului pentru care s-a achitat acea taxă.

'În baza acestui dosar, solicitantul va afla în maximum 55 de zile data la care își poate încasa suma pe care statul i-o datorează. Practic, traseul dosarului fiecărui român este următorul: imediat după depunere intră în analiza ANAF pentru ca, în cel mult 45 de zile, să fie emisă o decizie de plată. Decizia îi va fi comunicată solicitantului în maximum 10 zile de la emiterea ei. Administrația Fondului pentru Mediu va pune la dispoziția ANAF un fond dedicat restituirii acestor sume. Sumele care vor fi restituite vor fi calculate cu dobânzile aferente din ziua plății taxei până în ziua restituirii integrale, actualizată cu indicii prețurilor de consum. De asemenea, plata va fi făcută eșalonat pe parcursul a cinci ani. Practic, vom plăti anual 20% din suma pe care statul o datorează fiecărui cetățean în parte. Până la acest moment, începând cu anul 2010, când au apărut primele decizii judecătorești de restituire a taxei auto, statul a dat înapoi aproximativ un miliard de lei. Estimăm că suma plătită ca restituiri va fi de 590 de milioane de lei pe an', a explicat Cristiana Pașca Palmer.

La rândul său, președintele ANAF, Dragoș Doroș, a precizat că instituția pe care o conduce este pregătită pentru fluxul de solicitanți.

'Va exista un mare număr de cetățeni care vor dori că apeleze la această procedură. Noi suntem pregătiți și vom face tot ce e nevoie să ușurăm munca de la ghișeu. Cei care nu mai pot apela la instanță pentru recuperarea taxei auto pot veni la ANAF, iar în urma cererii depuse vor primi banii pe care statul îi datorează. ANAF este organul administrativ care doar intermediază relația între cetățean și stat', a subliniat Doroș.

Potrivit ministerului de resort, plata restituirilor se face de la bugetul de stat, prin ANAF, pentru taxa plătită între 2007 și 2008, și de la bugetul Fondului de Mediu pentru perioada 2008 — 2013, în funcție de autoritatea care a încasat la vremea respectivă sumele respective.

Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcție de trei variabile: vechimea mașinii, tipul de catalizator (euro) și capacitatea cilindrică a mașinii.

Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a suferit din nou modificări, iar Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie și la reînmatricularea mașinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, dar și pentru cei care aduceau mașini din Vest. Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendată până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi.

Din 15 martie 2013 intră în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto este calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a mașinii.

Timbrul de mediu se aplică pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3, cu precizarea că pentru categoria de autoturisme cu normă de poluare Euro 5, Euro 4 și Euro 3 formula ia în calcul în proporție 100% emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse în normele de poluare non-euro, Euro 1 și Euro 2 se aplică actuala formulă prevăzută prin Legea 9/2012, ce ia în calcul capacitatea cilindrică.

Pe de altă parte, taxa crește pentru mașinile Euro 3 și Euro 4 în cazul versiunilor diesel.

AGERPRES/(A, AS — autor: Daniel Badea, editor: Andreea Marinescu, editor online: Simona Aruștei)


populare
astăzi

1 Greu de crezut așa ceva, dar...

2 Culisele picante din spatele așa-zisei crize dintre partidele „condamnate” să împartă un ciolan mai auster

3 VIDEO Singura întrebare care l-a făcut pe Putin să tușească...

4 DOCUMENT Pensiile rămân înghețate o perioadă, salariile bugetarilor la fel, dar pentru întreg anul viitor / Toate modificările importante

5 Amușinarea lui Orban pe la București arată că pe măsură ce se blochează colaborarea energetică cu Ucraina, cu atât devine mai importantă cea cu Români…