ANALIZA: Prima săptămână de campanie - materiale ale lui Ponta, Iohannis, Tăriceanu încalcă legislaţia
Unele materiale de propagandă electorală folosite de candidaţii la prezidenţiale Victor Ponta, Klaus Iohannis, Călin Popescu Tăriceanu încalcă legislaţia în vigoare privind finanţarea campaniilor electorale şi pe cea privind alegerile prezidenţiale, nefiind respectate rigorile impuse de lege.
În prima săptămână de campanie pentru prezidenţiale echipele unora dintre candidaţi au montat afişe şi au materiale de propagandă electorală, bannere, mesh-uri sau contrucţii metalice pe care sunt instalate produsele publicitare.
Premierul Victor Ponta , candidat al alianţei PSD-UNPR-PC, liderul PNL Klaus Iohannis , candidat al ACL, şi preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu , candidat independent, au instalate materiale publicitare în Capitală, pe bulevarde sau în locurile special amenajate. Ceilalţi candidaţi nu s-au remarcat prin promovare electorală stradală.
Nu toate materialele de propagandă pentru prezidenţiale respectă Legea de finanţare a partidelor politice şi a campaniei electorale şi nici pe cea a alegerilor prezidenţiale. De fapt, singurele conforme legii sunt afişele tipărite pe hârtie. În cazul acestora, însă, apare o altă problemă: pe panourile de afişaj sunt mai multe decât este permis.
Pe fiecare material electoral trebuia menţionată denumirea operatorului economic care l-a realizat, adică numele societăţii comerciale care le-a tipărit, ceea ce nu se regăseşte pe materialele folosite de Ponta, Iohannis sau Tăriceanu.
Această obligaţie este menţionată în Legea 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, la articolul 29, alineatul 2: "Partidele şi alianţele politice, precum şi candidaţii independenţi au obligaţia de a imprima pe toate materialele de propagandă electorală următoarele date: a) numele candidatului independent, denumirea partidului politic sau a alianţei politice ori electorale care le-a comandat, după caz; b) denumirea operatorului economic care le-a realizat".
Potrivit aceleiaşi legi, "este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video, care îndeplineste următoarele condţtii: a) se referă la un candidat sau partid clar identificat; b) este utilizat în perioada campaniei electorale, stabilită potrivit legilor privitoare la organizarea alegerilor; c) are obiectiv electoral şi se adresează publicului larg; d) depăşeşte limitele activităţii jurnalistice de informare a publicului".
Încălcarea acestor prevederi reprezintă, conform Legii finanţării partidelor şi campaniei electorale, contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 la 25.000 lei.
Obligaţia de a menţiona operatorul economic care a realizat materialele de propagandă este respectată de echipele lui Victor Ponta şi Iohannis doar în cazul afişelor de campanie tipărite pe hârtie.
Pentru PSD-UNPR-PC menţiunea se referă la AMMA PRINT, ACL face referire la Neico Grup SA, iar pentru candidatul independent Gheorghe Funar se referă la Real Advertising.
De altfel, afişele tipărite pe hârtie ale celor trei candidaţi menţionaţi respectă dimensiunile stabilite în Legea alegerilor prezidenţiale.
PSD-UNPR-PC face această menţiune şi în cazul pliantelor distribuite la corturile de campanie din centrul Bucureştiului, fiind vorba tot de AMMA PRINT.
Astfel, textul ”Tipărit de AMMA PRINT la comanda Alianţei electorale PSD-UNPR-PC” apare ca menţiune atât pe pliant, cât şi pe calendar, fluturaş sau Ghidul de comunicare al militantului PSD, la un font semnificativ redus faţă de textul din documente.
În cazul unor fluturaşi realizaţi pentru Klaus Iohannis nu este menţionat operatorul economic care a realizat materialele, iar la corturile de campanie din Capitală nu s-au regăsit materiale promoţionale împărţite de militanţi. Fluturaşii lui Iohannis au putut fi observaţi la o conferinţă de presă a PNL.
Pliantele distribuite în numele lui Călin Popescu Tăriceanu nu menţionează operatorul economic care le-a tipărit.
Nici candidaţii care în acest moment desfăşoară campania electorală pe internet nu menţionează cine sunt realizatorii materialelor promoţionale.
Pe de altă parte, Legea privind alegerile prezidenţiale impune la rândul său o serie de restricţii, care par a fi încălcate de candidaţi la prezidenţiale.
Prima dintre aceste prevederi interzice folosirea combinaţiei de culori roşu-galben-albastru, la articolul 41, alineatul 7: ”Sunt interzise afişele electorale care combină culorile într-o succesiune care reproduce drapelul României sau al altui stat”.
Astfel, pe afişele electorale folosite de Victor Ponta sunt cuprinse motive tradiţionale care folosesc combinaţia de culori roşu-galben-albastru.
Tricolorul este reprodus şi în fotografiile cu care sunt ilustrate pliantele lui Victor Ponta, dar şi în culoarea textului acestora.
De asemenea, conform legii, un singur afiş poate fi lipit de fiecare candidat la locurile special amenajate pentru publicitate electorală de către autorităţile locale.”Pe un panou electoral fiecare candidat poate aplica un singur afiş electoral”, meţionează articolul 41, alineatul 6.
Cu toate acestea, candidaţii au încălcat regula privind aplicarea unui singur afiş. Pentru Victor Ponta, au fost situaţii în care au fost lipite câte trei afişe diferite pe acelaşi panou electoral.
Nerespectarea acestor prevederi constituie contravenţie, conform Legii privind alegerile prezidenţiale, şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 la 2.500 lei.