ANALIZĂ: 2016 se joacă în televiziune numai între PRO TV şi Antena 1
Bătălia pentru programe de entertainment de top se va da în 2016 doar între PRO TV şi Antena 1, care vor programa, în prime-time, diferite producţii de calibru, mai vechi şi mai noi. Kanal D, Prima TV şi TVR 1 nu au înregistrat succese de acest tip în 2015, iar celelalte posturi de top, ca Antena 3, România TV sau Acasă au alt specific.
Un simptom despre faptul că bătălia pentru divertisment se poartă în exclusivitate între PRO TV şi Antena 1 e faptul că primele două clasate îşi împart în exclusivitate şi top 20 producţii de divertisment, pe 2015, spre deosebire de anii trecuţi, în care şi Kanal D sau alte televiziuni figurau în clasament. PRO TV ocupă partea de sus a acestuia cu producţii ca „Românii au talent” (18,1 puncte de rating în medie, pe 18-49 urban), „Sunt celebru, scoate-mă de aici” (14,7 puncte, pe acelaşi segment) sau „Visuri la cheie” (10,9 puncte), în timp ce Antena 1 a spulberat inexistentul program de Revelion al PRO TV, cu Dan Negru (16 puncte). Ca număr de producţii, situaţia e în favoarea Antenei 1, care a realizat 12 din cele 20 de emisiuni din top, ceea ce confirmă faptul că s-a comportat, în 2015, ca un challenger mai serios pentru PRO TV-ul care a avut diferite probleme de imagine şi de costuri.
Clasamentul este relevant fiindcă descrie ceea ce se întâmplă în prime-time-ul televiziunilor româneşti, între orele 20.30 şi 22.00, deci locul unde se concentrează şi telespectatorii, şi veniturile din publicitate ale televiziunilor comerciale. Pe lângă filme şi fotbal, care mai sunt programate în acest interval orar, acest gen de emisiuni evidenţiază forţa de producţie internă (sau delegată unor case ca Media Factory, Zucchero sau Constantin Entertainment) a posturilor TV.
Kanal D şi Prima TV au programat, în trecut, astfel de formate, dar fără a obţine ratinguri substanţiale. La sfârşitul lui 2014, când Kanal D înlocuia KidSing cu un serial turcesc miercurea, în prime-time, obţinea de la prima difuzare ratinguri mai mari. Prima TV a anunţat în urmă cu câtva timp „Utopia”, un reality show recent de top, dar nu l-a mai difuzat şi în momentul de faţă se află în insolvenţă, fără ambiţii vizibile în grilă. TVR 1 are de asemeni o situaţie financiară proastă şi nu a inclus în grilă decât succese de stimă ca „O dată-n viaţă”, format creat de regretatul Titus Munteanu. Conform tuturor datelor, bătălia pentru entertainment se concentrează, în 2016, în zona PRO TV-Antena 1, cu toate consecinţele care decurg de aici.
2016 ar putea fi anul reality-urilor
PRO TV a anunţat pentru anul care a început „Survivor”, unul din formatele arhetipale de reality show, creat de Mark Burnett. Antena 1 a comunicat „Game of Chefs”, un cooking mai puţin cunoscut, produs de ITV Studios, care îi va pune în competiţie pe Bontea, Scărlătescu şi Dumitrescu. „Game of Chefs” este însă o soluţie pe zona de cooking talent show-uri, unde liderul „Master Chef” realizează doar 10 puncte de rating, faţă de aproape 20, la „Românii au talent”. Formatele de acest tip sunt căutate şi fiindcă sunt atractive pentru clienţii de publicitate şi permit soluţii elegante de product placement (plasare de produs). La capitolul show-uri-locomotivă, Antena 1 nu a comunicat încă nimic pentru 2016, deşi surse din această televiziune spun că există discuţii pentru mai multe formate celebre. Referitor la acest post, în presă au mai apărut informaţii despre „Last Comic Standing”, un talent show de comedie creat de NBC, în legătură cu care se vehiculează şi numele lui Mihai Bendeac, revenit oricum la Antena 1, cu „În puii mei”.
Toate cele de mai sus duc la concluzia că PRO TV are în plan două formate cu potenţial de 20 de puncte, „Survivor” şi „Românii au talent”, dacă „Survivor” va fi realizat la parametri apropiaţi de cei la care a fost creat şi va prinde în România, în timp ce intenţiile Antenei 1 urmează să se vadă. Surse din piaţa de media susţin despre costurile „Survivor” că s-ar situa în zona a 3 milioane de euro pe sezon, puţin sub „Românii au talent”, într-o piaţă de dimensiunile României. În SUA, ţara de origine, bugetul „Survivor” este conform IMDB de un milion de dolari pe episod.
La PRO TV, soarta „Voice Kids” e neclară, ca şi difuzarea „Bake Off Romania”, cooking talent show-ul de brutărie şi prăjituri creat de BBC care a fost sistat fiindcă unul dintre juraţi a fost acuzat de evaziune fiscală.
Grilele din 2016 vor include, desigur, şi hiturile cu potenţial ale anilor trecuţi, de la „Românii au talent” şi „Visuri la cheie” la PRO TV, la „Te cunosc de undeva” şi „Ham talent” la Antena 1. Interesant e faptul că talent show-urile nu mai domină topul la fel de tare ca în anii trecuţi, iar emisiunile de succes nou introduse sunt mai ales diferite tipuri de reality, la fel cum se întâmplă, în linii mari, şi în alte pieţe. În funcţie de succesul „Survivor”, entertainmentul TV din România ar putea (re)intra în zodia reality-ului, mai mult decât e în momentul de faţă, cu formate mai mici, lansate anul trecut, ca „Sunt celebru, scoate-mă de aici!” (PRO TV) sau „Temptation Island/Insula iubirii” (Antena 1).
Investiţiile în programe de top ale televiziunilor sunt dictate şi de uşoarele creşteri din piaţa de publicitate, care ar putea însemna un trend ascendent şi deci venituri substanţial mai bune în anii viitori. Trendul de creştere cu câteva procente datează din 2014. Conform estimărilor Initiative Media, 2015 a fost primul an în care cheltuielile cu reclama pe TV au depăşit 200 de milioane de euro, după 2008. În 2013, era vorba de 193 de milioane.
Ce se întâmplă în restul pieţei
Două dintre posturile de top, Kanal D şi Acasă, au obţinut creşteri în 2015 cu ajutorul serialelor – turceşti în primul caz şi sud-americane în cel de-al doilea, lucru care nu încurajează apetitul pentru producţii proprii, ca în anii în care Kanal D difuza „Vrei să fii milionar”, iar Acasă, „Inimă de ţigan” sau „Lacrimi de iubire”. Antena 3 şi România TV se exclud singure din bătălia pentru entertainment, prin propriile grile, iar la TVR, premisele pentru un restart al primului canal nu se văd în momentul de faţă. Prima TV, în insolvenţă de la sfârşitul verii trecute, are posibilităţi reduse la capitol „investiţii în conţinut”, iar în materie de creşteri, ştirile vin din josul top 10, la Antena Stars şi Digi24. Succesul fostei Antena 2 ar putea fi un simptom pentru apariţia unor televiziuni integral tabloide, aşa cum s-a vrut, în urmă cu mai mulţi ani, Romantica.
Dacă zvonuri din piaţă ca lansarea unui post generalist la RCS & RCS (Digi One) nu se confirmă, în 2016, PRO TV şi Antena 1 nu vor lupta doar pentru prime-time. Către CME şi Intact, proprietarii celor două televiziuni, se vor duce şi majoritatea banilor din publicitate.
Sursa: mediafax.ro