ANALIZĂ - BBC: Vrem să dezvoltăm BBC Earth în România şi căutăm "cea mai bună casă" pentru "Top Gear"
BBC vrea să îşi dezvolte prezenţa în România, o ţară importantă şi profitabilă pentru corporaţia britanică, să consolideze poziţia nou lansatei televiziuni BBC Earth, care a înlocuit recent BBC Knowledge, şi să găsească "cea mai bună casă" în audiovizualul românesc pentru "Top Gear".
Planurile radiodifuzorului public britanic (BBC) pe piaţa audiovizualului din România au fost prezentate agenţiei MEDIAFAX de Nick Percy, Director of Business Development & Digital, Global Markets în cadrul BBC Worldwide, în contextul unei călătorii de afaceri efectuate de acesta la Bucureşti.
BBC Worldwide este "braţul" comercial al British Broadcasting Corporation (BBC), prin intermediul căruia corporaţia îşi desfăşoară activităţile comerciale la nivel internaţional, inclusiv în România.
Strategia BBC în România în următorul an: dezvoltarea business-ului de televiziune, în special a recent lansatului brand BBC Earth, dar şi a business-ului de conţinut-vânzare de programe
BBC este prezent în România atât prin intermediul a trei televiziuni - BBC Earth (care, pe 14 aprilie, a înlocuit BBC Knowledge), BBC Entertainment şi BBC World News -, dar şi prin intermediul programelor sale care sunt achiziţionate şi difuzate de alte televiziuni care emit pe piaţa audiovizualului românesc.
Potrivit lui Nick Percy, pentru BBC, România se află în topul 3 al celor mai importante pieţe ale audiovizualului din ţările din centrul şi estul Europei.
"România este o piaţă foarte importantă pentru noi, în ceea ce priveşte centrul şi estul Europei. Şi cu siguranţă vedem mulţi ani de creştere pe această piaţă", a spus Nick Percy. "Vrem să creştem în România, atât din punctul de vedere al business-ului de canale şi recent am lansat BBC Earth. Şi, de asemenea, vrem să creştem business-ul nostru de conţinut, de vânzare de programe", a explicat acesta.
"Sunt oportunităţi bune de creştere aici. Probabil România se află în top 3 pieţe din ţările din centrul şi estul Europei. Nu voi intra în detalii, dar România este în top 3 pentru noi şi vedem un interes foarte mare din partea telespectatorilor şi a clienţilor în ceea ce priveşte programele noastre, în special a programelor de tip factual (programe de non-ficţiune, n.r.)", a mai spus Nick Percy.
Bugetul investit de BBC Worldwide în conţinut la nivel mondial a crescut "substanţial", în special în programe de istorie a naturii
La începutul anului trecut, BBC Worldwide anunţa un buget de investiţii de 200 de milioane de lire sterline, pentru perioada 2014 - 2015, în conţinut premium, în principal pentru producţia de programe de non-ficţiune (factual programming şi factual entertainment) şi de programe de ficţiune premium.
Fără a avansa vreo cifră, Nick Percy a confirmat că bugetul alocat de BBC Worldwide pentru conţinutul difuzat de BBC Earth şi pentru conţinutul dedicat noilor branduri lansate de BBC pe diferite pieţe "a crescut în mod substanţial" faţă de investiţiile anterioare în acest sens ale corporaţiei britanice.
"BBC Worldwide a crescut în mod substanţial în special investiţiile în programele de istorie a naturii", a spus Percy, făcând referire la lunga experienţă a BBC în acest domeniu şi la programe reper, precum "The Blue Planet", "Planet Earth", "Frozen Planet" şi "Life Story".
Totodată, Nick Percy a vorbit despre una dintre cele mai importante producţii la care lucrează în prezent BBC, "The Hunt", o nouă serie de istorie a naturii, care va fi difuzată în acest an.
"Sunt investiţii uriaşe. Facem aceste investiţii pentru programe reper, pentru următorii ani. Este incitant şi îmi dă încrederea absolută că BBC Earth va fi foarte atractiv pentru public", a mai spus Nick Percy.
Conţinutul - principalul reper al BBC Earth în România
BBC Earth este un brand care prezintă peisaje incredibile, personaje importante şi poveşti impresionante ale universului, a explicat Nick Percy. "Dar nu este doar despre Pământ, ci şi despre spaţiu şi univers", a precizat acesta. "Este ceva natural ca BBC să difuzeze programe de istorie a naturii şi ştiinţă. Este ceva ce publicul aşteaptă de la noi. Suntem foarte încântaţi în legătură cu acest lucru. BBC are 60 de ani de experienţă în programe de istorie a naturii şi ştiinţă", a mai spus Percy.
El a făcut referire la programe precum sezonul al doilea al serialului "Viaţa sub zero grade/ Life Below Zero" (care este difuzat în fiecare duminică, de la ora 18.15, pe BBC Earth, şi care prezintă viaţa a patru familii de gospodari ce se pregătesc pentru iarna aspră din Alaska) şi la serialul "Poveste de viaţă/ Life Story" (care este difuzat în fiecare duminică, de la 19.00, şi în care David Attenborough prezintă povestea extraordinară şi adesea periculoasă a drumului în viaţă al unor specii de animale).
Totodată, Nick Percy a spus că, pentru BBC Earth, sunt foarte importante şi programele de ştiinţă. "Vrem ca această televiziune să ajute oamenii să evadeze din cotidian, să simtă, dar şi să gândească. Şi înţelegerea unor lucruri noi despre univers este un alt reper pentru acest canal", a spus Percy.
În acest sens, el a dat ca exemplu programul "Universul uman/ Human Universe", care analizează într-o manieră accesibilă pentru telespectatori aspecte importante privind universul şi abordează unele dintre cele mai profunde întrebări ale omenirii, între care: De ce suntem aici? Cum ne-a creat universul? Ce anume a creat universul? Suntem singuri? Cum arată viitorul nostru?
În ceea ce priveşte televiziunea BBC Entertainment, aceasta va continua să funcţioneze ca şi până acum în România, fără să fie influenţată în vreun fel de lansarea BBC Earth. "BBC Entertainment va continua să funcţioneze ca şi până acum. Este un canal popular, cu o largă distribuţie", a explicat Nick Percy.
BBC nu are încă planuri pentru a produce conţinut în România
"În multe feluri, mi-ar plăcea să facem producţie locală aici", a spus Nick Percy, precizând însă că un brand ca BBC Earth prezintă poveşti impresionante ale universului şi programele prezentate trebuie să fie de interes pentru o audienţă internaţională.
BBC caută "cea mai bună casă posibilă" pentru "Top Gear" în România
Încă de la lansarea sa în România, la începutul anului 2013, televiziunea BBC Knowledge a difuzat celebrul show "Top Gear". Însă, odată cu înlocuirea BBC Knowledge de BBC Earth, pe 14 aprilie, profilul emisiunii "Top Gear" nu se mai potriveşte cu cel al noii televiziuni a BBC în România. Acesta este motivul pentru care BBC caută în prezent în audiovizualul din România parteneri care să cumpere drepturile de difuzare pentru "Top Gear", astfel încât publicul român să poată să vizioneze în continuare acest show.
"«Top Gear» nu va fi difuzat la televiziunea BBC Earth, pentru că nu se potriveşte cu brandul. De aceea căutăm să găsim cea mai bună casă posibilă pentru «Top Gear» în România. Căutăm cea mai bună platformă de difuzare pentru acest show", a spus Nick Percy.
Deşi a precizat că nu poate să spună mai multe lucruri despre discuţiile purtate în acest sens în prezent, Nick Percy a subliniat că BBC nu doreşte să renunţe la difuzarea "Top Gear" în România. "Este unul dintre cele mai populare show-uri, foarte urmărit aici în România şi căutăm să îl aducem din nou în faţa telespectatorilor români", a explicat Percy.
Viitorul "Top Gear" în Marea Britanie, după ce BBC a renunţat la principalul star al show-ului, Jeremy Clarkson, este analizat în această perioadă de o echipă a corporaţiei britanice
"Aştept cu nerăbdare să văd noua formulă a show-ului. BBC are o echipă care lucrează la acest lucru chiar acum. Sunt multe speculaţii, dar, din păcate, nu am încă răspunsurile. Aşteptăm un nou «Top Gear» în 2016", a spus Nick Percy.
BBC caută oportunităţi pentru a aduce în viitor şi alte branduri ale sale în România, această strategie fiind comună cu alte pieţe media din lume
"BBC Earth este unul dintre cele trei branduri globale pe care le-am lansat pe diferite pieţe", a spus Nick Percy. El s-a referit şi la BBC First şi BBC Brit, care, alături de BBC Earth, sunt noi televiziuni prin care corporaţia britanică doreşte să se extindă la nivel mondial.
Dacă BBC Earth este un brand dedicat în special istoriei naturii, BBC First difuzează conţinut premium (drama programming) produs de BBC, iar BBC Brit este dedicată divertismentului factual.
"La momentul acesta, ne concentrăm pe dezvoltarea BBC Earth în România. Din experienţa noastră cu BBC Knowledge şi din ce am aflat din experienţa de vânzare de programe, ştim că interesul telespectatorilor şi solicitările clienţilor noştri merg către programe de tip factual, de istorie a naturii, ştiinţă şi aşa mai departe. Deci BBC Earth este locul natural pentru aceste programe. Dar, aşa cum vă imaginaţi, căutăm mereu noi oportunităţi pentru a aduce noi branduri pe o piaţă, dar nu avem planuri specifice în acest sens la momentul acesta", a spus Nick Percy.
Totodată, potrivit lui Nick Percy, aceste branduri ale BBC nu sunt gândite să fie doar televiziuni liniare, tradiţionale. "Acestea pot trăi ca blocuri de brand, pot trăi de asemenea în spaţiul digital, în zona video-on-demand (...) Muncim mult pentru a lansa branduri în forme specifice pentru mediul în care sunt difuzate, de exemplu, în mediul digital. La mijlocul anului trecut, de exemplu, am lansat www.bbc.com/earth , propunerea noastră web pentru acest brand şi suntem foarte mândri de ea", a explicat Percy.
Milioane de români au acces în prezent la programele televiziunilor BBC Earth, BBC Entertainment şi BBC World News
Deşi nu a prezentat în mod specific câţi abonaţi are BBC în România pentru fiecare dintre televiziunile sale, Nick Percy a explicat că pe această piaţă corporaţia britanică are parteneri puternici, precum RCS&RDS/ Digi, Telekom şi Digital Cable Systems (AKTA).
"Din perspectiva BBC Earth, am lansat această televiziune pentru peste două milioane de telespectatori", a spus Nick Percy.
"Avem relaţii bune cu RCS şi platforma Digi de multă vreme. La fel lucrăm şi cu Telekom şi cu AKTA şi cu alţii. Avem relaţii puternice şi dorim să le dezvoltăm în continuare", a spus Percy.
România, o piaţă profitabilă pentru BBC, atât din perspectiva business-ului de difuzare a televiziunilor sale pe cablu şi satelit, cât şi din perspectiva vânzării de conţinut
Este România o ţară profitabilă din punct de vedere financiar pentru BBC? "Da, absolut", a confirmat Nick Percy, evitând însă să dea foarte multe detalii.
Indirect, Nick Percy a confirmat, însă, că România este o piaţă bună pentru BBC atât în privinţa abonaţilor pe care îi are (televiziunile de tip pay TV sunt distribuite de cablişti contra unui preţ pe abonat, care este colectat de operatorii de cablu de la abonaţi şi o parte din această sumă este returnată televiziunilor, n.r.), cât şi a vânzării de programe. "Aş spune că (piaţa, n.r.) este într-o formă foarte bună oricum ai privi lucrurile", a spus Percy.
El a precizat, însă, că o eficientă valorificare financiară a conţinutului oferit vine şi ca urmare a faptului că BBC a avut mereu ca scop să se pună, în cel mai bun mod posibil, în slujba telespectatorilor şi clienţilor săi.
"Şi cred că, dacă putem să facem asta într-un mod eficient, atunci avem şanse să monetizăm conţinutul şi să putem reinvesti în acel conţinut reper despre care vă vorbeam. Şi putem să ducem aceste programe reper pe toate pieţele", a concluzionat Nick Percy.
Sursa: mediafax.ro