Americanii vin pe Dunăre. Cum vrea să folosească NATO fluviul care leagă Europa pentru un eventual conflict cu Rusia
Dunărea esențială pentru Europa și NATO în menținerea Mării Negre liberă și deschisă în fața provocărilor actuale. Războiul din Ucraina intensifică importanța coridorului de transport al Dunării, blocada Rusiei forțând Ucraina să își redirecționeze exporturile de cereale prin porturile românești, subliniază experții citați de Euractiv.
Exerciţiul multinaţional Sea Shield în Delta Dunării, la Mahmudia, Tulcea. FOTO Inquam Photos
Kaush Arha, președintele Forumului Indo-Pacific Liber și Deschis, Ben Hodges, General- locotenent în retragere și fostul comandant al Forțelor SUA din Europa și George Scutaru, fost consilier pentru securitate națională al președintelui României au explicat de ce Dunărea este esențială pentru Europa și pentru NATO în cadrul unui articol Euractiv.
Controlul rusesc asupra Crimeei și amenințarea Kremlinului de a anexa întreg litoralul ucrainean subliniază preocupările pentru libertatea de navigație în regiune. Bosforul și Dunărea rămân rute cruciale către Marea Neagră. În timp ce Turcia, bazată pe Convenția de la Montreux și pe controlul geografic asupra strâmtorii, reprezintă un garant incert al acestei libertăți, spun experții, rămâne ca UE și NATO să se asigure că Dunărea rămâne un canal de navigație liber și deschis către Marea Neagră, afirmă experții în securitate și apărare.
Dunărea, artera vitală a sud-estului Europei, joacă un rol crucial în transportul cerealelor din Europa Centrală și de Est către Marea Neagră. În contextul amenințării persistente asupra porturilor ucrainene, modernizarea urgentă a coridorului de transport al Dunării devine o prioritate strategică. UE și NATO, cu sprijinul Statelor Unite, trebuie să asigure o navigație liberă și deschisă pe Dunăre, pentru a promova pacea și prosperitatea în regiune și pe întregul continent european, notează specialiștii.
De ce e nevoie de modernizare
Concret, ar trebui ca UE „să întreprindă de urgență acțiunile necesare pentru a optimiza coridorul de transport al Dunării pentru a oferi agriculturii europene un avantaj competitiv maxim în ceea ce privește costurile”.
Apoi, având în vedere că NATO are capacități limitate în mobilizarea resurselor militare din Germania către frontul de est, grav afectate de infrastructura feroviară și rutieră existentă, ar putea folosi Dunărea ca și coridor, adaugă experții.
Mai precis, estimările arată că rețeaua feroviară poate mobiliza doar sub 20% din resursele necesare. În acest context, „Dunărea oferă un coridor de transport avantajos pentru a îndeplini noua doctrină a NATO privind poziția înaintată în ceea ce privește transportul de combustibil, muniții și blindate grele către liniile de front, în special către frontul sud-estic vulnerabil.”, mai spun cei trei specialiști.
Statele Unite utilizează centrul logistic de la Coleman Barracks, Mannheim, pe malul Rinului, pentru desfășurarea echipamentelor militare, în timp ce comandamentul logistic al NATO este situat la Ulm, pe malul superior al Dunării. Barjele fluviale oferă o modalitate eficientă de transport pentru acest echipament greu pe Rin și prin canalele de legătură până la Dunăre și Marea Neagră. NATO și UE ar trebui să prioritizeze modernizarea Dunării pentru transportul militar, având în vedere importanța strategică. O infrastructură modernizată pe Dunăre ar stimula economiile agricole din sud-estul Europei, ar sprijini pregătirea NATO și ar facilita reconstrucția în Ucraina.
În plus, îmbunătățirea conectivității ar putea atrage investiții industriale în regiune, reducând riscurile lanțurilor de aprovizionare globale și ar contribui la comerțul transcontinental cu Asia Centrală și Caucazul. Dar, dezvoltarea transportului pe Dunăre ar trebui gestionată cu atenție pentru a minimiza impactul ecologic negativ și pentru a susține obiectivele Europei în materie de energie verde, subliniază autorii analizei.
„Ocuparea Insulei Șerpilor necesită un răspuns ferm”
Dunărea, fără obstacolele rusești, trebuie revitalizată pe baza a patru principii: implementarea principiilor Schengen pentru libera circulație, desemnarea sa ca coridor strategic de securitate de către NATO, modernizarea infrastructurii pentru navigație eficientă și promovarea investițiilor pentru dezvoltare economică în regiune, atrag atenția specialiștii citați de Euractiv.
Coordonarea între UE, BEI și G7 este crucială pentru a face din modernizarea Dunării un proiect prioritar în cadrul inițiativelor "Global Gateway" și "Global Partnership for Infrastructure Investments".
„Ar fi potrivit să direcționăm o parte din activele înghețate ale Rusiei, în valoare de peste 300 de miliarde de euro, către modernizarea Dunării, ca despăgubire pentru invazia ilegală a Ucrainei și pentru amenințarea persistentă la adresa navigației pe Dunăre. Oportunitățile strategice în vremuri de crize generaționale nu ar trebui să fie lăsate în paragină. Reluarea ostilităților rusești împotriva Ucrainei pe fondul "parteneriatului fără limite" dintre China și Rusia și îndrăzneala rusă de a ocupa momentan Insula Șerpilor pentru a dezactiva Dunărea ca arteră comercială necesită un răspuns ferm.”, subliniază Kaush Arha, Ben Hodges, și George Scutaru.
Dunărea trebuie să-și optimizeze capacitățile comerciale și militare pentru a consolida securitatea și competitivitatea Europei. Este crucial ca Rusia să fie descurajată să ocupe Insula Șerpilor , sub jurisdicție românească majoritară conform deciziei CIJ din 2009, și să amenințe integritatea Dunării ca rută crucială către Marea Neagră liberă și deschisă. Modernizarea Dunării, sprijinită de Europa și NATO cu implicarea SUA, reprezintă o oportunitate strategică esențială pentru consolidarea păcii și prosperității în regiune, concluzionează ei.
Sursa: adevarul.ro