Misiune a fost desfășurată pe 8 mai pentru a descuraja agresiunea în regiunea Mării Baltice, potrivit unui comunicat de presă , din 14 mai, al Forțelor Aeriene americane din Europa (USAFE) care, au mai precizat că aeronavele au executat o desfășurare rapidă de tip angajare agilă în luptă (ACE – Agile Combat Employment).
La începutul lunii aprilie, Escadrila 94 Expediționară de Vânătoare de la Baza Langley-Eustis a desfășurat 12 avioane F-22 Raptor la baza aeriană poloneză Powidz (aproximativ 800 km S-V de Amari) pentru a crește capabilitățile NATO pe flancul estic privind atât apărarea integrată antiaeriană și antirachetă (IAMD) cât și penetrarea sistemelor integrate de apărare antiaeriană inamice (C-IADS - Counter-Integrated Air Defense System).
Prin lansarea rapidă a forțelor alături de aliații NATO din regiunea Mării Baltice, USAFE trimite un semnal puternic privind înaltul nivel de pregătire operațională a forțelor de coaliție de pe tot teatrul european și capacitatea lor de a răspunde pentru a apăra teritoriul NATO.
Națiunile baltice – Estonia, Letonia și Lituania – sunt situate pe un coridor critic aerian, terestru și maritim, care necesită o abordare coordonată între aliați pentru a menține și susține libertatea internațională de manevră în întreaga regiune, precizează USAFE.
Pe lângă forțele țărilor baltice, NATO a dislocat în țările baltice capabilități din întreaga Alianță pentru a consolida apărarea împotriva atacurilor din aer. Un sistem spaniol NASAMS de apărare antiaeriană se află pe teritoriul Letoniei. În Estonia, avioane Typhoon ale Forțele Aeriene Regale britanice (RAF) desfășoară misiuni de poliție aeriană în timp de pace. România și Portugalia au trimis avioane de luptă F-16, în Lituania tot pentru misiuni de poliție aeriană.
Comentariul autorului: În noaptea de 30 aprilie spre 1 mai, cu o săptămână înainte de desfășurarea avioanelor F-22 Raptor la baza Amari din Lituania, Rusia a folosit pentru prima dată aerodromul Olenya din Regiunea Murmansk (zona arctică europeană a Rusiei) pentru a ataca Ucraina cu rachete de croazieră. În plus, imaginile din satelit luate pe 7 mai, arătau că aerodromul Olenya este la capacitatea maximă, fiind observate două bombardiere strategice Tu-160, 14 bombardiere strategice Tu-95MS, două bombardiere cu rază lungă de acțiune Tu-22M3, un avion-cisternă Il-78, trei avioane militare de transport An-22 și An-12, precum și mai multe elicoptere.
Aerodromul rusesc Olenya va fi în raza avioanelor americane F-22
F-22 Raptor, sursă foto: US Air Force
De la Amari în Estonia, unde avioanele F-22 au deja toate facilitățile pentru a pleca într-o misiune de luptă, până la Olenya sunt aproximativ 1.100 de km în linie dreaptă. Raza de acțiune pentru misiuni de luptă a aeronavei este de 850 km la viteză supersonică (supercroazieră) și 1.100 km la viteză subsonică. După cum se vede, aerodromul rusesc de la Olenya este în raza puternicelor avioane stealth F-22, care după lovitură pot ateriza în Finlanda sau Norvegia sau pot fi realimentate în aer pentru a se întoarce rapid la Amari pentru a fi trimise într-o nouă misiune.
Fiind o aeronavă stealth extrem de manevrabilă, avionul de vânătoare din generația a cincea F-22 este destinat pentru a proiecta rapid dominația, a penetra amenințările în evoluție și a atinge superioritatea aeriană, au mai precizat USAFE în comunicatul de presă.
F-22 poate pătrunde în orice apărare antiaeriană
F-22 Raptor, sursă foto: U.S. Air Force
În traducere liberă, F-22 este singurul avion din lume care poate face ce vrea cu șanse minime de a fi doborât. Poate pătrunde în orice apărare antiaeriană, este superior ca armament, senzori, viteză și agilitate oricărui avion de luptă din lume (aici ar fi discuții cu privire la capabilitățile de senzori ale F-35 tot american), este un element foarte util datorită vitezei mari și senzorilor de la bord în interceptarea rachetelor de croazieră.
Probabil, alături de bombardierele B-2 Spirit și ele tot de generația a cincea, au constituit principalul factor de descurajare de după războiul rece. Are totuși și câteva dezavantaje. Este cel mai scump atunci când este folosit, nu mai este în producție, sunt puține avioane pentru cererile vremurilor actuale, iar tehnologia electronică de la bord este cu o generație în urmă față de F-35.
SURSA: defenseromania.ro