AMENDĂ maximă pentru Kanal D: 200.000 lei pentru depăşirea duratei legale de publicitate
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a decis, marţi, să amendeze cu 200.000 de lei - amenda maximă posibilă potrivit legislaţiei audiovizualului - Kanal D şi cu 100.000 de lei televiziunea Antena 1, pentru depăşirea minutelor legale de publicitate, în luna octombrie.
CNA a analizat, în şedinţa de marţi, dacă televiziunile Antena 1, Antena 3, B1 TV, Kanal D, Naţional TV, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV, România TV şi TVR 1 au respectat duratele legale ale inserţiilor de publicitate, în perioada 1 - 31 octombrie.
Consiliul a constatat în cazul televiziunilor Kanal D şi Antena 1 depăşiri foarte mari ale duratei legale de publicitate, în celelalte cazuri nefiind înregistrate depăşiri semnificative.
Astfel, Kanal D a avut în luna octombrie depăşiri totale ale duratei legale de publicitate cu 3 ore şi 43 de minute, iar Antena 1, cu 3 ore şi 56 de minute.
Potrivit articolului 35, alineatul 1 din Legea audiovizualului, "Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute; în cazul televiziunii publice, durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date".
La propunerea membrului CNA Monica Gubernat, CNA a decis să amendeze Kanal D cu 200.000 de lei (amenda maximă posibilă potrivit legislaţiei audiovizualului) şi Antena 1 cu 100.000 de lei.
Monica Gubernat a spus că a făcut această propunere având în vedere "recidiva aproape lunară" în privinţa duratei legale de publicitate în cazul Kanal D.
CNA a decis aplicarea acestor două amenzi cu şapte voturi "pentru" (Valentin Jucan, Lorand Turos, Viorel Buda, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Radu Herjeu şi Răsvan Popescu), în timp ce "împotrivă" au votat Florin Gabrea şi Gabriel Tufeanu.
Prezent la şedinţa CNA de marţi, Cătălin Băleanu, reprezentantul Kanal D, a spus că situaţia televiziunii pe care o reprezintă este foarte dificilă, având în vedere starea pieţei de publicitate din România.
"De-a lungul anului, aceste fluctuaţii de publicitate sunt foarte mari. Mulţi clienţi de publicitate vin spre sfârşitul anului (...) Nu am făcut acest lucru (depăşirea duratei legale de publicitate, n.r.) ca să ne rotunjim profitul, ci ca să supravieţuim într-o piaţă foarte crudă, pentru a putea plăti salariile, pentru a investi în programe", a spus Cătălin Băleanu.
El a mai spus că, în momentul de faţă, Comisia Europeană se află în proces de revizuire a directivei europene în privinţa duratei legale de 12 minute de publicitate permise pe oră. "Suntem parte în acest program (...) În cursul anului viitor, limita aceasta de 12 minute va fi fie mărită considerabil, fie va fi eliminată complet", pentru a exista o competiţie onestă între TV şi alte medii de difuzare a conţinutului care nu au această restricţie de publicitate de 12 minute pe oră.
De asemenea, Cătălin Băleanu a spus că nu există nicio plângere venită din partea vreunui telespectator care să se fi arătat deranjat de faptul că televiziunea Kanal D a depăşit durata legală de publicitate.
Pe de altă parte, reprezentantul Antena 1, avocatul Daniel Ionaşcu, a spus că depăşirile de publicitate ale acestei televiziuni au fost cauzate de "o problemă de soft". "Vă rugăm să aveţi toată înţelegerea", a spus Ionaşcu.
În schimb, membrul CNA Valentin Jucan a spus că face "o comparaţie în extremă", precizând că tot furt se numeşte şi acţiunea unui om căruia îi este foame şi fură o pâine.
În acest caz, membrul CNA Dorina Rusu a amintit că pentru un astfel de lucru a fost băgat la închisoare şi Jean Valjean, făcând referire la celebrul personaj al romanului "Mizerabilii", de Victor Hugo.
Reprezentantul Kanal D a spus că se simte jignit de comparaţia cu un hoţ. "Eu am explicat politicos şi respectuos situaţia", a spus el.
Însă membrul CNA Valentin Jucan i-a reproşat că se simt jigniţi foarte repede reprezentanţii televiziunilor. "Repede vă simţiţi. Ce-ar fi să vă simţiţi şi să donaţi banii respectivi (primiţi din publicitatea obţinută din încălcarea legislaţiei audiovizualului, n.r.)? Faceţi un gest de Crăciun, donaţi-i", a spus Jucan.
În schimb, reprezentantul Kanal D a spus că televiziunea pe care o reprezintă şi patronatul său fac numeroase acte caritabile, fără a folosi o trompetă pentru a le anunţa public.
Pe de altă parte, tot în şedinţa de marţi, CNA a decis să amendeze Kanal D cu 2.500 de lei pentru o altă încălcare a legislaţiei audiovizualului, respectiv pentru nedifuzarea de trei ori a textului unei sancţiuni aplicate de Consiliu, în termen de 24 de ore de la comunicarea sa oficială.
Sursa: mediafax.ro