ALERTA/Între cele 22 de proiecte privind legile penale din Comisia Juridică se numără și cel privind dezincriminarea conflictului de interese, de care ar putea beneficia Victor Ponta
Comisia Juridica a suplimentat ordinea de zi la inceputul sedintei de marti cu 22 de proiecte legislative ce vizeaza modificarea Codului Penal si Codului de Procedura Penala, pentru care urmeaza ca institutiile din domeniul judiciar sa dea puncte de vedere pana saptamana viitoare. De remarcat este insa ca, pe langa cele 20 de proiecte cu care au dorit de saptamna trecuta sa suplimenteze ordinea de zi pentru aceasta sedinta, au aparut alte doua.
Unul dintre acestea este cel care se refera la dezincriminarea conflictului de interese, de care ar putea beneficia Victor Ponta intrucat se refera la eliminarea aplicarii acestei infractiuni in cazul deciziei care vizeaza ocuparea unei functii de catre o persoana.
Proiectul de Lege pentru modificarea art. 301 si art. 308 din Legea nr.286/2009 privind Codul penal a fost adoptat tacit de Senat in 30 martie 2015. In prezent se afla in Camera Deputatilor, care este forul decizional.
La 1 aprilie 2015, initiativa a fost prezentata in Biroul permanent al Camerei si trimisa la Comisia Juridica, pentru raport. Aceasta Comisie avea termen 16 aprilie pentru emiterea unui raport, insa a cerut intre timp un aviz de la Comisia pentru drepturile omului. In 9 aprilie initiativa legislativa a primit aviz favorabil de la Comisia pentru drepturile omului a Camerei Deputatilor. Mai departe, Comisia juridica este asteptata sa emita un raport, pentru ca apoi plenul Camerei Deputatilor sa se pronunte ca for decizional.
Initiatorii proiectului sunt cinci deputati si senatori: deputatii PSD Ciprian Nica si Victor Roman, deputatul UDMR Marton Arpad-Francisc, deputatul de la Minoritati Ion Marocico si deputatul PC-PLR Aurelian Ionescu.
In forma actuala, Conflictul de interese este definit, la art. 301 din Codul Penal, astfel:
(1) Fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, a indeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obtinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru sotul sau, pentru o ruda ori pentru un afin pana la gradul II inclusiv, sau pentru o alta persoana cu care s-a aflat in raporturi comerciale ori de munca in ultimii 5 ani, sau din partea careia a beneficiat ori beneficiaza de foloase de orice natura, se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica. (2) Dispozitiile alin.(1) nu se aplica in cazul emiterii, aprobarii sau adoptarii actelor normative.
Prin initiativa legislativa, cei cinci parlamentari propun modificarea titlului articolului 301 prin inlocuirea sintagmei "Conflictul de interese" cu sintagma "Folosirea functiei pentru favorizarea unor persoane", precum si modificarea alin. (2) in sensul adaugarii unor situatii pentru care dispozitiile alin. (1) sa nu fie aplicabile:
La articolul 301, titlul si alineatul (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art.301 - Folosirea functiei pentru favorizarea unor persoane
(2) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica in cazurile in care actul sau decizia se refera la urmatoarele situatii:
a) emiterea, aprobarea sau adoptarea actelor normative;
b) ocuparea de catre o persoana a unei functii indiferent in ce modalitate si sub ce forma se realizeaza aceasta;
c) exercitarea atributiilor de serviciu privind acordarea de catre subalterni a drepturilor legale a acestora."
Nu doar Victor Ponta se anunta ca potential beneficiar al legii, ci o serie de baroni locali si de senatori si deputati care si-au angajat rude la biroul parlamentar.
Pe data de 26 mai, Departamentul National Antiocoruptie a reactionat fata de acest proiect de lege: "Adoptarea in varianta propusa si care urmeaza a fi dezbatuta in Parlamentul Romaniei ar duce la dezincriminarea infractiunii de conflict de interese , prevazuta in varianta actuala la art. 301 alin 1) Cod Penal, fapt ce ar putea afecta in mod serios activitatea de combatere a coruptiei la nivel inalt. Astfel, in anumite cazuri, s-ar putea pronunta, pentru acest gen de fapte, achitarea unor inculpati deja trimisi in judecata sau clasarea unor dosare aflate in instrumentare, in care sunt implicate persoane cu functii importante. Spre exemplu, persoane care, la data faptelor, aveau urmatoarele functii: presedintele CJ Constanta, presedintele CJ Braila, presedintele CJ Buzau, primarul mun. Constanta, prefectul judetului Suceava, presedintele CJ Hunedoara, primarul mun. Miercurea Ciuc, etc. Precizam ca infractiunea de conflict de interese face obiectul investigatiilor aflate in competenta DNA, atunci cand este asociata cu o infractiune de coruptie sau asimilata coruptiei. In acest moment sunt in lucru 99 de dosare avand ca obiect aceste fapte."