ALERTĂ! GRECO, raport distrugător. Un avertisment, o somaţie şi o cerere imperativă. Cine va face ceva? UPDATE
GRECO, raport distrugător. Un avertisment, o somaţie şi o cerere imperativă. Cine va face ceva? În exclusivitate, citiţi faimosul Raport GRECO care evaluează reformele justiţiei din România. Deoarece există atâtea discuţii contradictorii şi evaluări diverse, fiecare citând, în sprijinul concluziilor trase, după cum aţi văzut, diametral opuse, fragmente „convenabile“ din diverse documente europene, am luat decizia să vă dau doar comunicatul de presă ce va fi difuzat în această dimineaţă de GRECO, odată cu integralitatea Raportului, scrie Cristian Unteanu în Adevărul .
Raportul GRECO în limba română:
Raportul de mai jos este în versiunea originală, în limba engleză. Versiunea în limba română a Raportului este în sarcina autorităţilor noastre. Judecaţi singuri despre ce e vorba. Eu pot doar să estimez impactul dezastruos pe care aceste concluzii îl vor avea asupra tuturor instituţiilor europene şi partenerilor internaţionali ai României.
Este absolut limpede, de acum, că aşa va suna şi evaluarea generală ce va fi conţinută în Raportul de ţară din cadrul MCV. Şi greşeşte, voit propagandistic sau din simplu entuziasm motivat de calitatea de membru ascultător de Partid, acela care crede că, cu un asemenea raport pe masă, liderii europeni vor dori să vorbească despre integrarea în Spaţiul Schengen sau în Zona Euro. când o fi ea. Singura certitudine este că, totuşi, ca lucrurile să nu iasă de tot din matcă, cineva ar trebui să facă ceva. Urgent. Parlamentul? Nu cred? Guvernul? Poate, dacă decide Partidul. Preşedintele? Sigur, dar cu câte puteri în constituţionale are. Atunci? Chiar nu ştiu, dar citiţi textul şi să ştiţi că e un preludiu la ceva ce urmează să vină foarte curând.
În Raportul despre România publicat azi, Grupul de State împotriva Corupţiei (GRECO), organism al Consiliului Europei exprimă îngrijorări serioase în ce priveşte anumite aspecte conţinute în legile asupra statului judecătorilor şi procurorilor, asupra organizării sistemului justiţiei şi a Consiliului Superior al Magistraturii, recent adoptate de Parlament, precum şi a unor propuneri de amendamente la Codul penal.
GRECO a pregătit acest Raport ca urmare a deciziei luate pe 13 decembrie 2017 în adunarea generală de a realiza o evaluare extraordinară urgentă asupra reformelor judiciare din România, luând în considerare faptul că ar putea implica violări serioase ale standardelor anticorupţie. Raportul notează că amendamentele la cele trei legi asupra justiţiei adoptate de Parlament în decembrie 2017 nu conţin câteva dintre cele mai controversate propuneri prezentate iniţial, în vară.
Cu toate acestea, GRECO îşi exprimă îngrijorarea privind potenţialul lor impact, inclusiv asupra structurii personalului din serviciile judecătoriilor şi procuraturii. În ciuda importanţei şi ariei extinse a reformelor, impactul acestora nu a fost corect analizat, iar procesul legislativ este şi de pus sub semnul întrebării.
GRECO cere mai ales României să abandoneze crearea unui noi secţii speciale în cadrul procuraturii care să ancheteze problemele în cadrul sistemului judiciar.
Raportul notează şi situaţia controversată de demitere a conducătorului DNA, iniţiat în februarie 2018, reiterând apelul în favoarea apariţiei unor bariere noi de siguranţă în ce priveşte procedurile de numire şi demitere a procurorilor şefi de către zona Executivului GRECO mai critică şi propunerile de amendamente în ce priveşte legislaţia penală care, odată adoptate, în mod limpede vor fi în contradicţie acu câteva dintre angajamentele pe plan internaţional ale României, inclusiv cu Convenţia asupra legii penale împotriva corupţiei.
Amendamentele privind procedura penală aflate acum în discuţie în Comitetul parlamentar comun din Parlamentul României sunt percepute de ţările străine ca o ameninţare la adresa eficienţei asistenţei legale mutuale.
În plus, raportul critică o serie de de propuneri legislative iniţiate pe 21 decembrie 2018 în Senat şi care vor slăbi considerabil incriminarea diverselor fapte penale legate de corupţie, spre exemplu darea de mită şi traficul de influenţă care nu s-ar mai aplica la demnitarii aleşi şi în ce cele privind abuzul de funcţie, cele care, prin aceste amendamente vor fi decriminalizate complet toate actele comise şi care au produs o pagubă sub 200.000 EURO GRECO invită România să prezinte a analiză la zi a reformelor propuse în cadrul următoarei adunări plenare (18-22 2018) şi să se abţină în a vota alte amendamente la legile penale care ar slăbi capacităţile sale anticorupţie.
GRECO subliniază că următoarele recomandări făcute la precedenta evaluare nu au fost implementate:
E regretabil că nu a fost realizat nici un studiu de impact
Transparenţa procesului legislativ trebuie îmbunătăţită
Procedura numirii și revocării în cazul procurorilor șefi, alții decât procurorul general, pe baz articolului 54 din legea 303/2004, include un proces transparent și bazat pe criterii obiective, iar Consiliul Superior al Magistraturii primește un rol mai puternic în această procedură
Suplimentar, Greco face următoarele recomandări:
Abandonarea iniţiativei de creare a unei secţii speciale a Parchetului pentru investigarea infracţiunilor săvârşite de magistraţi
Revizuirea amendamentelor care afectează drepturile şi obligaţiile magistraţilor şi modul în care aceştia sunt traşi la răspundere pentru erorile judiciare pentru a evita situaţia în care acestea devin o ameninţare la independenţa justiţiei
evitarea unor noi situații care pot genera conflicte de interese și incompatibilități, în special în legătură cu activități politice și funcții guvernamentale
revizuirea acelor amendamente care afectează drepturile și obligațiile și răspunderea judecătorilor și procurorilor pentru erori judiciare astfel încât să fie asigurată claritatea și predictibilitatea acestor reguli și evitarea situației în care aceste reguli devin o amenințare pentru independența justiției
În raport se mai arată că ”GRECO este îngrijorat de obiectivele urmărite de anumite amendamente la legislația penală în cadrul procesului legislativ inițiat în decembrie, amendamente care pot avea un impact negativ asupra eforturilor anticorupție. Amendamentele aduse Codului de Procedură Penală discutate de comisia specială pentru a transpune Directiva UE referitoare la prezumția de nevinovație depășesc obiectivele Directivei. Amendamentele propuse generează îngrijorări serioase atât interne cât și externe din cauza potențialului lor de a avea un impact negativ asupra cooperării în materie penală și asupra capacitații sistemului penal de justiție de a rezolva infracțiuni grave, inclusiv infracțiuni de corupție. De exemplu, s-a subliniat că inițiatorii intenționează să limiteze în mod excesiv condițiile de aplicare a tehnicilor de investigații sub acoperire și de utilizare a probelor strânse în acest mod (de exemplu, suspecții ar trebui să fie informați de la bun început despre aceste măsuri, ar urma să aibă dreptul să participe la audierea tuturor martorilor și ale victimelor etc).”
GRECO avertizează că dacă amendamentele aduse la Codul Penal și la Codul de Procedură penală vor fi adoptate ar intra in contradicție cu o serie de angajamente internaționale asumate de România inclusiv cu Conveția penală privind corupția adoptată de Consiliul Europei.
În curs de actualizare