Alegerile în Serbia, sub zodia violenței. Vucici face clătite și se erijează ca protector, în timp ce presa și opoziția sunt sufocate

Alegerile în Serbia, sub zodia violenței. Vucici face clătite și se erijează ca protector, în timp ce presa și opoziția sunt sufocate

Președintele Aleksandr Vucici se folosește de posturile prietenoase cu administrația sa pentru a se prezenta drept un protector al sârbilor obișnuiți în orice frământare a lor, de la Kosovo până la costul cârnaților.

Aleksandar Vucici la un eveniment de campanie la Belgrad FOTO EPA-EFE

Aleksandar Vucici la un eveniment de campanie la Belgrad FOTO EPA-EFE

Înghesuit la o masă alături de doi miniștri, Vucici s-a lăsat filmat în timp ce toarnă maioneză într-o bucată de pâine Sava și o umple cu câteva felii subțiri de salam. El se laudă apoi că acest prânz, estimat la 585 de dinari (cinci euro), ar fi accesibil pentru fiecare sârb ca urmare a măsurilor luate pentru scăderea prețurilor.

Această imagine, a unui lider național umil și atent la nevoile oamenilor, a fost zi de zi subtil cultivată prin intermediul mass-mediei prietenoase cu președinția Vucici. De altfel, presa loială este principala armă a lui Vucici înaintea alegerilor parlamentare de duminică, 17 decembrie, relatează POLITICO.

În pofida unificării opoziției - și a unei amenințări deosebite la adresa Partidului Progresist Sârb (SNS) al lui Vucici în cursa pentru primăria Belgradului, capitala Serbiei -, există puține perspective ca SNS să piardă alegerile de duminică.

Aflat de aproape zece ani la putere, ca prim-ministru din aprilie 2014 până în mai 2017 și de atunci ca președinte, Aleksandar Vucici este aspru criticat pentru faptul că și-a supus o bună parte a presei într-o țară care aspiră să adere la Uniunea Europeană (UE). Erodarea libertății presei în Serbia se traduce prin amenințări și chiar atacuri fizice la adresa jurnaliștilor. Potrivit organizației Reporteri fără Frontiere, libertatea presei aproape că nu mai există în Serbia.

Vucici este omniprezent în presa sârbă, oferind, înainte de alegeri, zi de zi interviuri de cel puțin o oră - un spectacol greu de urmărit. Îi place să se dedea unor trucuri ciudate (cum ar fi să iasă dintr-un frigider pentru a participa la o emisiune), dar mai ales să se prezinte ca un lider de stat care înțelege mândria încăpățânată a poporului său, chiar și atunci când viața este sumbră.

Pe TikTok, ține să se agațe de strălucirea celebrităților internaționale. Pe de o parte, se laudă că i-a acordat cetățenia sârbă actorului englez Ralph Fiennes din serialul TV Harry Potter - „Știați că Lord Voldemort este sârb?” din 2017 - în timp ce îi distrează pe Johnny Depp și pe co-fondatorul Apple, Steve Wozniak, și le oferă onoruri naționale la Belgrad. Pe de altă parte, ține să-și prezinte o latură umană, fie ajutând la reconstruirea unor case rurale, fie gătind clătite, fie devorând șnițele de porc.

„El a devenit un fel de oaspete obositor la petreceri care plictisește în mod persistent pe toată lumea cu povești despre el însuși”, explică pentru POLITICO Nadejda Milenkovici, editorialistă și expertă în marketing.

În mod evident, Vucici își propune să fie drept filtrul prin care publicul sârb să-și formeze opiniile despre evenimentele interne și internaționale. „Orice trebuie să știe națiunea despre opoziție sau despre evenimentele globale trebuie repovestit și explicat de el. Nu este nevoie ca publicul să adere la alte păreri”, afirmă Milenkovici.

Problemele stringente sunt ocolite, cum ar fi decizia Serbiei de a nu impune sancțiuni Rusiei din cauza invaziei sale din Ucraina, precum și relația tensionată cu vecinul din sud, Kosovo. În timp ce evită aceste probleme, Vucici repetă de zor că sârbii „ar trebui să fie mândri de politica externă independentă” a țării lor.

Potrivit lui Milenkovici, mass-media este un instrument crucial în arsenalul lui Vucici, prin care liderul sârb se asigură că publicul rămâne „neinformat și saturat cu dezinformare”. Acționează practic ca o fortăreață care protejează narațiunea lui Vucici și îl ferește astfel de ochiul critic al societății.

Detergenți și cârnați

Serbia, la fel ca restul Europei, se confruntă cu probleme precum creșterea costului vieții și inflația, în parte din cauza șocurilor provocate de războiul declanșat de Rusia împotriva Ucrainei la 24 februarie 2022. În cadrul demersului său de prezentare ca protector al cetățeanului obișnuit, Vucici a organizat la începutul lunii septembrie o conferință de presă teatrală care a întors capetele.

„Înarmat” cu un coș de cumpărături, el a prezentat o gamă de produse esențiale pentru viața de zi cu zi - de la detergent de rufe și suc de mere până la cartofi și un șirag cârnați ieftini -, după care a promis reduceri de prețuri în direct la televizor, transformând evenimentul într-un spectacol.

„Îi place să fie prezentat ca omul care are soluția la toate problemele țării”, spune Jeliko Bodrojici, șeful Asociației Independente a Jurnaliştilor din Serbia.

Într-o altă ocazie, el a venit la un canal de televiziune pro-guvernamental pentru a mâzgâli pe o tablă viziunea sa cu privire la creșterea salariilor sârbilor până la nivelul vecinilor lor din UE, cum ar fi Croația, făcând doar o mică pauză pentru a-și ridica ochelarii care îi alunecau pe nas.

Sârbii care nu au acces la canalele independente, precum N1 sau Nova S, „nu au nicio idee despre ceea ce se întâmplă de fapt în Serbia”, subliniază Bodrojici.

Victimizare și putere

Strategia media a lui Vucici se bazează pe o formulă puternică în care combină atitudinea de martiriu cu puterea, jucând un dublu rol de apărător și motivator al poporului sârb, întărindu-i simultan rezistența și hrănind un sentiment de victimizare, notează POLITICO.

„Vucici alimentează nevoia publicului sârb de a se simți victime perpetue, că sunt un popor ales care este amenințat”, apreciază Bodrojici.

În acest scenariu, în care Vucici se erijează ca protector - fie în fața inflației, fie în fața „vecinilor neplăcuți” sau a „cererilor occidentale” -, cei care îl atacă sunt văzuți ca dușmani ai poporului.

Întrucât jurnaliştii independenţi din Serbia se confruntă în mod constant cu ameninţări la adresa siguranţei lor, această retorică, potrivit lui Bodrojici, „i-ar putea chiar încuraja pe oameni să-i urască pe aceşti jurnalişti”. „Ei doresc ca cetățenii să participe la amenințările și linșarea publică a jurnaliștilor”, precizează Bodrojici.

Doar în acest an au fost înregistrate 168 de atacuri asupra jurnaliştilor, printre care opt atacuri fizice şi 118 incidente de presiune directă, potrivit Asociaţiei Independente a Jurnaliştilor din Serbia. În 2020, cel mai rău an pentru jurnaliștii sârbi de la preluarea puterii de către Vucici, s-au constatat 31 de atacuri fizice.

Numeroși jurnaliști au fost forțați să renunțe la presă după ce au fost concediați sau și-au dat demisia sub constrângere. Capturarea mass-mediei are un dublu obiectiv: de a insufla apatie în rândul oponenților lui Vucici și ai SNS și de a-i mobiliza pe cei care sunt de acord cu narațiunea lui.

Aceasta, explică Bodrojici, este cea mai gravă consecință a strategiei președintelui: îi face pe „oamenii obișnuiți să devină dezgustați de politică și apatici. Vucici este fericit să îi țină în afara procesului electoral pe cei care nu îl votează”.

O campanie electorală murdară

A fi opozant în Serbia pare o misiune imposibilă în perioada premergătoare alegerilor legislative din 17 decembrie, comentează AFP, refrindu-se la presiuni, intimidări și trucuri murdare, cum ar fi publicarea unor filmulețe cu conținut intim.

„De fiecare dată”, explică Borko Stefanovici, candidat pe lista de opoziție Serbia împotriva violenței, „ne spunem că niciodată nu a fost mai rău, că niciodată nu s-au comportat într-o manieră atât de violentă. Dar, din păcate, de data aceasta ne confruntăm cu o frică enormă, oriunde în Serbia. Trăim într-o țară a violenței, corupției și criminalității teribile”.

În 2018, Borko Stefanovici, deja candidat al opoziției, a fost atacat de un grup de bărbați pe care partidul său i-a acuzat că sunt apropiați ai puterii. Fotografiile care îl arătau cu capul plin de sânge au declanșat manifestații ample în țară.

„Climatul de violență, frică și presiune asupra alegătorilor este rezultatul” unirii „vechii familii politice - a lui Seseli, Vucici și Dacici”, crede el, referindu-se la Voislav Seseli, condamnat pentru crime împotriva umanității, și Ivița Dacici, ministru și purtător de cuvânt al fostului lider sârb Slobodan Miloșevici.

„Astăzi putem spune că toți cetățenii sunt vizați. Mii de oameni suferă consecințe grave doar pentru faptul că au o altă părere. Pentru asta trebuie să luptăm”, adaugă el.

La sfârșitul lunii noiembrie, o delegație a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei și-a exprimat îngrijorarea față de o campanie electorală polarizată, cu „un nivel nemaivăzut până acum de incitare la frică și atacuri la adresa opoziției”.

Miroslav Aleksici, liderul coaliției Serbia împotriva violenței FOTO EPA-EFE

Miroslav Aleksici, liderul coaliției Serbia împotriva violenței FOTO EPA-EFE

Tensiunile se intensifică pe măsură ce se apropie ziua alegerilor.

Pe 17 noiembrie, un incendiu a izbucnit în casa lui Slavișa Momcilovici, președinte al comitetului municipal al Partidului Democrat și candidat la alegerile locale din Prokuplje, în sud-estul Serbiei.

Mașinile sale agricole în valoare de zeci de mii de euro au fost distruse, dar poliția încă nu a stabilit cine este responsabil.

„M-am dus să întreb, dar poliția mi-a spus că ancheta este în desfășurare. Atât mi-au spus”, afirmă el pentru AFP. „Acum vreo trei luni, ușa de la intrarea în sediul partidului a fost spartă. Suntem expuși la presiuni, șantaj, amenințări”, deplânge Slavișa Momcilovici.

Poziția lui Vucici: nu există conflicte

De la începutul campaniei, una dintre țintele preferate ale atacurilor puterii a fost Djordje Miketici, candidat la Belgrad pe lista Serbia împotriva violenței. Violențele au atins un nivel fără precedent atunci când a fost difuzat un videoclip intim, mai întâi pe rețelele de socializare, apoi pe un canal privat de televiziune despre care se știe că este apropiat puterii.

„În ultimele luni, am semnalat numeroase încălcări ale legii, inclusiv corupție”, a declarat pentru AFP Miketici, care s-a retras din campanie, dar a rămas candidat. Nu există un reprezentant al opoziției care să nu fi fost târât în „noroiul mediatic” al presei loiale puterii, insistă el.

În timp ce opoziția se luptă să existe în peisajul mediatic din Serbia, Aleksandar Vucici monopolizează canalele naționale. Potrivit unui studiu efectuat de Biroul pentru Cercetări Sociale (BIRODI), 40% din materialele difuzate pe canalele naționale sunt despre Vucici, iar alte 30% fac referire la el știri despre guvern sau partidul său.

De cealaltă parte, autoritățile sârbe susțin că nu au constatat incidente majore și manipulări în timpul campaniei și acuză, în stilul regimului de la Moscova, că la alții - a se înțelege occidentalii - e mai rău.

„Nu am avut nici măcar un conflict, nicăieri, așa cum se întâmplă în țări mult mai dezvoltate, cu o tradiție democratică mai veche decât a noastră. Cred că este un lucru bun. Spun acest lucru în calitate de președinte al Republicii”, a declarat Aleksandar Vucici pe 6 decembrie.

Ultimele alegeri prezidențiale, legislative și municipale au avut loc în aprilie 2022 în Serbia. SNS a câștigat atunci și a format, împreună cu partenerii săi de coaliție, o majoritate de 166 de mandate din cele 250 ale Parlamentului sârb, iar Vucici a fost reales președinte. În 2020, majoritatea partidelor de opoziție au boicotat alegerile legislative și municipale.

Sursa: adevarul.ro


populare
astăzi

1 Greu de crezut așa ceva, dar...

2 Culisele picante din spatele așa-zisei crize dintre partidele „condamnate” să împartă un ciolan mai auster

3 VIDEO Singura întrebare care l-a făcut pe Putin să tușească...

4 DOCUMENT Pensiile rămân înghețate o perioadă, salariile bugetarilor la fel, dar pentru întreg anul viitor / Toate modificările importante

5 Amușinarea lui Orban pe la București arată că pe măsură ce se blochează colaborarea energetică cu Ucraina, cu atât devine mai importantă cea cu Români…