Albine pitice roșii asiatice, o specie invazivă, descoperite în premieră în Europa

Albina pitică roșie și-a înființat prima colonie în Europa, au descoperit oamenii de știință, relatează The Guardian.

image

Specia de albine, denumită științific Apis florea, este originară din Asia.

„Este îngrijorător faptul că Apis florea a fost descoperită în Malta”, a spus Dave Goulson, profesor de biologie la Universitatea din Sussex, care nu a luat parte la cercetare.

„Apis florea are probabilitatea să concureze pentru polen și nectar cu polenizatorii noștri nativi, un grup care este deja în declin. De asemenea, este foarte probabil ca aceste albine să fie purtătoare a mai multor boli la care albinele europene ar putea avea rezistență redusă.”

Rapoartele anterioare aratau că specia pitică roșie și-a extins încet-încet teritoriul din Asia până în Orientul Mijlociu și nord-estul Africii, dar până acum nu fusese niciodată raportată în Europa.

„Dacă se găsește în Malta, aceasta este prima apariție în Europa a unei albine melifere care nu este specia Apis mellifera ”, a explicat Francis Ratnieks, entomolog britanic și profesor emerit de apicultură la Universitatea din Sussex, care nu a fost implicat. în cercetare.

Colonia, formată din peste 2.000 de albine adulte, a fost descoperită înconjurând o ramură de copac. După ce au fost efectuate teste ADN pentru a identifica specia, colonia a fost îndepărtată și distrusă. Dar cercetătorii care au scris studiul bănuiesc că un grup de albine părăsise deja stupul pentru a începe o nouă colonie.

Cum a ajuns specia asiatică în Europa

Proximitatea coloniei de portul Birżebbuġa, principalul centru de marfă al Maltei, sugerează că albinele ar fi sosit cu o navă comercială.

„Acesta este una dintre rutele principale (și mai rapide) prin care diferitele subspecii de Apis mellifera, precum și alte specii de albine, viespi și alte insecte zburătoare se pot deplasa din zonele lor native în locații mai îndepărtate”, a explicat Juliana Rangel, profesor de apicultură la Universitatea Texas A&M, care nu a fost implicat în cercetare.

Rangel a adăugat că această nouă descoperire este încă un exemplu de creștere a temperaturilor cauzată de criza climatică care a determinat răspândirea speciilor în noi teritorii.

Cercetătorii cred că iernile blânde din Malta și din alte țări din sudul Europei favorizează supraviețuirea acestei specii invazive. Albina pitică roșie se găsește și în Israel.

„Dacă poate trăi în Israel, îndrăznesc să spun că se poate descurca bine în Malta”, a spus Ratnieks.

Ar putea fi „o chestiune de doar câțiva ani” ca această specie să se răspândească în altă locație, a spus Rangel. „Având în vedere numărul mare de insule din Marea Mediterană care sunt relativ aproape una de cealaltă și faptul că pământul continental este, de asemenea, atât de aproape, este foarte plauzibil ca mai multe dintre aceste incursiuni să aibă loc în viitor, amenințând biodiversitatea noastră într-un manieră pe care s-ar putea să nu o înțelegem încă.

„Singurul lucru pe care îl putem face este să fim vigilenți, să raportăm orice observări de exemplare sau roi care par diferite sau noi, să scoatem exemplarele imediat ce sunt identificate pozitiv, să căutăm în apropiere alte exemplare și să continuăm eforturile de monitorizare, mai ales în porturile de intrare unde roiuri pot călători pe nave.”