ALARMĂ PSD vrea să-i interzică președintelui să se implice în propriul referendum! Citiți proiectul OUG!
ALARMĂ PSD vrea să-i interzică președintelui să se implice în propriul referendum! Citiți proiectul OUG! PSD intenționează să îi interzică președintelui Klaus Iohannis, printr-o ordonanță de urgență de modificare a legii referendumului, posibilitatea de a se pronunța asupra consultării populare din 26 mai!!!
Autoritatea Electorală Permanentă a pus în dezbatere publică un proiect de Ordonanță de Urgență pe care intenționează să o adopte Guvernul, elaborat împreună cu Ministerul Afacerilor Interne, prin care este modificată Legea 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului. Miza acestui proiect odios este aceea de a-i interzice Președintelui României, Klaus Iohannis, posibilitatea de a se pronunța asupra referendumului pe care l-a declanșat pentru data de 26 mai. Acest fapt încalcă în mod barbar atât Constituția României, cât și deciziile Curții Constituționale referitoare la libertatea de exprimare pe care o are Președintele României.
Proiectul OUG:
În mod concret, este introdus prin proiectul de Ordonanță de Urgență un nou alineat al articolului 30 din Legea referendumului prin care se precizează:
„Autorităţile publice au obligaţia de fi neutre şi imparţiale în raport cu obiectul referendumului, fiindu-le interzis în campania pentru referendum să se pronunţe în favoarea sau defavoarea problemei supuse referendumului”.
Potrivit Constituției, instituția Președintelui României este menționată la Titlul III (Autorități publice), Capitolul 2.
În susținerea acestei reglementări, proiectul de Ordonanță de Urgență invocă, în fals, Codul de bune practici în materie de referendum al Comisiei de la Veneția, care face referire la neutralitatea „autorităților administrației publice”, și nu la actorii instituționali care declanșează referendumul. În mod firesc, Comisia de la Veneția se raportează la administrația publică întrucât aceasta este cea care se ocupă de organizarea și desfășurarea referendumului – în cazul României, Guvernul și celelalte organe ale administrației publice implicate în organizarea scrutinului. Constituția României menționează Administrația Publică la Capitolul 5, Titlul III”.
Culmea, în proiectul de Ordonanță de Urgență, chiar Comisia de la Veneția precizează că „spre deosebire de cazul alegerilor, nu este necesară interzicerea completă a intervenţiei autorităţilor publice în favoarea sau în defavoarea propunerii supuse referendumului”.
Mai exact, potrivit proiectului de ordonanță postat pe site-ul Autorității Electorale Permanente (AEP), se modifică articolul 30 din legea referendumului, referitor la campania electorală.
Astfel la alineatele 6 și 7 se prevede că:
Autorităţile publice au obligaţia de fi neutre şi imparţiale în raport cu obiectul referendumului, fiindu-le interzis în campania pentru referendum să se pronunţe în favoarea sau defavoarea problemei supuse referendumului.
În cazul referendumului naţional, Guvernul, prin Secretariatul General al Guvernului, informează alegătorii de o manieră neutră şi imparţială cu privire la obiectul şi efectele acestuia.”
În același timp, potrivit aceluiași articol, partidele pot face campanie pentru referendum. Astfel, președintelui care, potrivit Constituției este autoritate publică îi e interzis să pronunțe în favoarea problemei supuse referendumului. În caz contrar, poate fi amendat cu sume între 10.000 și 50.000 de lei.
Modificări la cvorumul de prezență
Potrivit proiectului de ordonanță, procentul de 30% de prezență necesar pentru validarea referendumului se calculează raportat la numărul alegătorilor din registrul electoral și nu la cel din listele electorale permanente. Numărul alegătorilor din registru este mai mare cu aproape 600.000 față de cel din liste.
Alineatele (2) şi (3) ale articolului 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Referendumul este valabil dacă la acesta participă cel puţin 30% din numărul persoanelor înscrise în Registrul electoral la data votării.
(3) Rezultatul referendumului este validat dacă opţiunile valabil exprimate reprezintă cel puţin 25% din cei înscrişi în Registrul electoral la data votării.”
Potrivit ultimelor date ale AEP, Numărul total de cetățeni cu drept de vot înscriși în Registrul electoral la data de 28 februarie 2019 este de 18.937.258. Un număr de 18.266.936 de cetățeni au domiciliul sau reședința în țară, iar 670.322 au domiciliul în străinătate și sunt posesori de pașaport CRDS.
Spre comparație, la referendumul pentru familie, prezența la vot a fost calculată raportând numărul cetățenilor prezenți la vot la numărul alegătorilor înscriși în listele electorale permanente, respectiv 18.278.496.
Astfel, dacă la referendumul pentru familie era nevoie de un cvorum de prezență de 5.483.548, la referendumul convocat de președinte acesta ar fi de 5.681.177, adică cu aproape două sute de mii mai mare.